Economic globalization has promoted the competition mode from "National Competition" to "Urban and Regional Competition". And the transformation of the economic development mode from the traditional "Industrial Economy" to "Knowledge Economy" highlights the role of "Creative Economy" in urban and regional competition. As the core of creative economy, creative class has become an important research topic. However, most studies of creative class focus on macro-level, such as economy, policy and regional development, and lack of deeply micro-level research. This paper takes the dining space as the starting point, then explores the needs and behavioral characteristics of creative class inside. By studying the influence of different dining space elements on the creative class’s activities, to figure out the attractive elements in dining space for creative class and establish attractive elements model. Firstly, the information of creative class’s activities and dining spaces in Shanghai were captured by big data method. Then, ARC-Gis software was used to analyze the data, the result confirmed the correlation between the geographical distribution of dining space and the activity area of creative class. Meanwhile, a further study has been carried out to research the preference degree of creative class for the inherent elements in dining space, such as price, service quality and food type. Secondly, through the case study of typical creative dining spaces, this paper summarized six functional elements in dining space: culture complex, culture stimulation, social interaction, display platform, cross-industry alliance, Entrepreneurship station. Those elements can not only attract creative class, but also help them to stimulate creative ideas and implement them. Thirdly, based on the employment status, creative class were divided into four different groups: employment group, entrepreneurship group, freelance group and future creative group. Meanwhile, their consumption needs were analyzed one by one according to Maslow's demand theory. Then matched those needs with the elements in dining space, so as to establish attractive elements model for different creative groups respectively. Finally, the research results were applied to the specific dining space design of Maqiao AI New Town (Shanghai). The spatial deduction was carried out with the help of the intelligent model developed by our team, and the geographical location and attractive elements of dining space were reasonably arranged based on the computer deduction results. Then, this paper focused on the overall design of entity dining space,and put forward design suggestions from different perspectives to meet the needs of creative class.

La globalizzazione economica ha promosso la modalità di concorrenza da "Concorrenza nazionale" a "Concorrenza urbana e regionale". E la trasformazione della modalità di sviluppo economico dalla tradizionale "economia industriale" a "economia della conoscenza" evidenzia il ruolo dell '"economia creativa" nella concorrenza urbana e regionale. Essendo il nucleo dell'economia creativa, la classe creativa è diventata un argomento di ricerca importante. Tuttavia, la maggior parte degli studi sulla classe creativa si concentra su macrocentrici, come economia, politica e sviluppo regionale e mancanza di ricerca a livello microscopico. Questo documento prende lo spazio da pranzo come punto di partenza, quindi esplora le esigenze e le caratteristiche comportamentali della classe creativa all'interno. Studiando l'influenza di diversi elementi dello spazio da pranzo sulle attività della classe creativa, per capire gli elementi attraenti nello spazio da pranzo per la classe creativa e stabilire un modello di elementi attraenti. In primo luogo, le informazioni sulle attività della classe creativa e gli spazi per la ristorazione a Shanghai sono state acquisite con il metodo dei big data. Quindi, il software ARC-Gis è stato utilizzato per analizzare i dati, il risultato ha confermato la correlazione tra la distribuzione geografica dello spazio da pranzo e l'area di attività della classe creativa. Nel frattempo, è stato condotto un ulteriore studio per ricercare il grado di preferenza della classe creativa per gli elementi inerenti allo spazio da pranzo, come il prezzo, la qualità del servizio e il tipo di cibo. In secondo luogo, attraverso il case study di tipici spazi di ristorazione creativi, questo documento ha riassunto sei elementi funzionali nello spazio di ristorazione: complesso culturale, stimolazione culturale, interazione sociale, piattaforma espositiva, alleanza intersettoriale, stazione per l'imprenditorialità. Questi elementi possono non solo attrarre classe creativa, ma anche aiutarli a stimolare idee creative e implementarle. In terzo luogo, in base allo stato occupazionale, la classe creativa è stata divisa in quattro diversi gruppi: gruppo di lavoro, gruppo imprenditoriale, gruppo freelance e gruppo creativo futuro. Nel frattempo, i loro bisogni di consumo sono stati analizzati uno per uno secondo la teoria della domanda di Maslow. Quindi ha soddisfatto queste esigenze con gli elementi nello spazio da pranzo, in modo da stabilire rispettivamente un modello di elementi attraenti per diversi gruppi creativi. Infine, i risultati della ricerca sono stati applicati al design specifico dello spazio da pranzo di Maqiao AI New Town (Shanghai). La deduzione spaziale è stata effettuata con l'aiuto del modello intelligente sviluppato dal nostro team e la posizione geografica e gli elementi attraenti dello spazio da pranzo sono stati ragionevolmente disposti in base ai risultati della detrazione computerizzata. Quindi, questo documento si è concentrato sul design generale dello spazio da pranzo delle entità , e ha avanzato suggerimenti di progettazione da diverse prospettive per soddisfare le esigenze della classe creativa.

Attractive elements design for creative class in dining space

HE, YUN
2019/2020

Abstract

Economic globalization has promoted the competition mode from "National Competition" to "Urban and Regional Competition". And the transformation of the economic development mode from the traditional "Industrial Economy" to "Knowledge Economy" highlights the role of "Creative Economy" in urban and regional competition. As the core of creative economy, creative class has become an important research topic. However, most studies of creative class focus on macro-level, such as economy, policy and regional development, and lack of deeply micro-level research. This paper takes the dining space as the starting point, then explores the needs and behavioral characteristics of creative class inside. By studying the influence of different dining space elements on the creative class’s activities, to figure out the attractive elements in dining space for creative class and establish attractive elements model. Firstly, the information of creative class’s activities and dining spaces in Shanghai were captured by big data method. Then, ARC-Gis software was used to analyze the data, the result confirmed the correlation between the geographical distribution of dining space and the activity area of creative class. Meanwhile, a further study has been carried out to research the preference degree of creative class for the inherent elements in dining space, such as price, service quality and food type. Secondly, through the case study of typical creative dining spaces, this paper summarized six functional elements in dining space: culture complex, culture stimulation, social interaction, display platform, cross-industry alliance, Entrepreneurship station. Those elements can not only attract creative class, but also help them to stimulate creative ideas and implement them. Thirdly, based on the employment status, creative class were divided into four different groups: employment group, entrepreneurship group, freelance group and future creative group. Meanwhile, their consumption needs were analyzed one by one according to Maslow's demand theory. Then matched those needs with the elements in dining space, so as to establish attractive elements model for different creative groups respectively. Finally, the research results were applied to the specific dining space design of Maqiao AI New Town (Shanghai). The spatial deduction was carried out with the help of the intelligent model developed by our team, and the geographical location and attractive elements of dining space were reasonably arranged based on the computer deduction results. Then, this paper focused on the overall design of entity dining space,and put forward design suggestions from different perspectives to meet the needs of creative class.
WU, ZHIQIANG
ARC III - Scuola del Design
29-apr-2020
2019/2020
La globalizzazione economica ha promosso la modalità di concorrenza da "Concorrenza nazionale" a "Concorrenza urbana e regionale". E la trasformazione della modalità di sviluppo economico dalla tradizionale "economia industriale" a "economia della conoscenza" evidenzia il ruolo dell '"economia creativa" nella concorrenza urbana e regionale. Essendo il nucleo dell'economia creativa, la classe creativa è diventata un argomento di ricerca importante. Tuttavia, la maggior parte degli studi sulla classe creativa si concentra su macrocentrici, come economia, politica e sviluppo regionale e mancanza di ricerca a livello microscopico. Questo documento prende lo spazio da pranzo come punto di partenza, quindi esplora le esigenze e le caratteristiche comportamentali della classe creativa all'interno. Studiando l'influenza di diversi elementi dello spazio da pranzo sulle attività della classe creativa, per capire gli elementi attraenti nello spazio da pranzo per la classe creativa e stabilire un modello di elementi attraenti. In primo luogo, le informazioni sulle attività della classe creativa e gli spazi per la ristorazione a Shanghai sono state acquisite con il metodo dei big data. Quindi, il software ARC-Gis è stato utilizzato per analizzare i dati, il risultato ha confermato la correlazione tra la distribuzione geografica dello spazio da pranzo e l'area di attività della classe creativa. Nel frattempo, è stato condotto un ulteriore studio per ricercare il grado di preferenza della classe creativa per gli elementi inerenti allo spazio da pranzo, come il prezzo, la qualità del servizio e il tipo di cibo. In secondo luogo, attraverso il case study di tipici spazi di ristorazione creativi, questo documento ha riassunto sei elementi funzionali nello spazio di ristorazione: complesso culturale, stimolazione culturale, interazione sociale, piattaforma espositiva, alleanza intersettoriale, stazione per l'imprenditorialità. Questi elementi possono non solo attrarre classe creativa, ma anche aiutarli a stimolare idee creative e implementarle. In terzo luogo, in base allo stato occupazionale, la classe creativa è stata divisa in quattro diversi gruppi: gruppo di lavoro, gruppo imprenditoriale, gruppo freelance e gruppo creativo futuro. Nel frattempo, i loro bisogni di consumo sono stati analizzati uno per uno secondo la teoria della domanda di Maslow. Quindi ha soddisfatto queste esigenze con gli elementi nello spazio da pranzo, in modo da stabilire rispettivamente un modello di elementi attraenti per diversi gruppi creativi. Infine, i risultati della ricerca sono stati applicati al design specifico dello spazio da pranzo di Maqiao AI New Town (Shanghai). La deduzione spaziale è stata effettuata con l'aiuto del modello intelligente sviluppato dal nostro team e la posizione geografica e gli elementi attraenti dello spazio da pranzo sono stati ragionevolmente disposti in base ai risultati della detrazione computerizzata. Quindi, questo documento si è concentrato sul design generale dello spazio da pranzo delle entità , e ha avanzato suggerimenti di progettazione da diverse prospettive per soddisfare le esigenze della classe creativa.
Tesi di laurea Magistrale
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Open Access dal 26/03/2021

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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153644