Nowadays, human resource management (HRM), in any organization, requires strong support from various computing systems in order to process and analyse data, and develop a fair and high-quality decision making capability. This study provides a classification of artificial intelligence technologies currently deployed in human resource departments worldwide and it investigates its adoption in the Italian market, focusing on its main impacts and challenges for Italian companies’ HRM. Managers and entrepreneurs are struggling to clearly understand the potential of artificial intelligence when dealing with their human resource functions. Actually, many companies are starting to make substantial gains through the use of artificial intelligence in many areas of their businesses, without taking into consideration the huge support it could give to their HR professionals. Moreover, early studies discuss the artificial intelligence opportunities for HRM focusing on specific AI-based technologies. However, few academic papers contribute to providing a commonly accepted classification of all the AI tools used for HR practices, as well as a detailed overview of the adoption of artificial intelligence in Italian companies’ HRM where there is an urgent need for innovation to make HR processes more efficient and smoother. To cope with these research gaps, I will develop a comprehensive AI application framework and I will leverage on seven unstructured interviews with companies operating in Italy in order to figure out their main implications and challenges concerning this topic. For what concerns the theoretical contributions, an important result consists in the identification of all the AI-based tools adopted by worldwide companies for their HR practices and their classification into a comprehensive framework to better understand their purposes in HRM. While, from a managerial point of view, the framework provides guidelines for HR managers allowing them to cope efficiently and effectively with the implementation of AI into their HR tasks. Moreover, this study analyses and discusses the benefits and challenges to organizational effectiveness both during the literature review and the multiple case studies to assist companies while evaluating the future adoption of AI into their HRM or choosing which AI technology to implement.

Oggigiorno, la gestione delle risorse umane, in qualsiasi realtà aziendale, richiede un forte supporto dai vari sistemi informatici per l’elaborazione e l’analisi dei dati, nonché per lo sviluppo della capacità decisionale equa e di alta qualità. Alla luce di queste considerazioni, il presente studio si propone di elaborare una classificazione delle tecnologie di intelligenza artificiale (IA) attualmente impiegate nei dipartimenti di risorse umane di tutto il mondo e di indagare il processo di adozione delle medesime nel mercato italiano, avendo particolare riguardo al loro impatto e alle difficoltà che le aziende stanno attualmente affrontando. Ad oggi, per molti manager risulta critico comprendere il potenziale dell’intelligenza artificiale se applicata alla gestione delle risorse umane. Di fatto, sebbene diverse aziende stiano iniziamo ad ottenere sostanziali benefici grazie all’uso di questa tecnologia in molte aree del business, difficilmente prendono in considerazione l’enorme supporto che essa potrebbe offrire ai responsabili delle risorse umane. Con riguardo a siffatta problematica, è opportuno fare riferimento a ricerche precedenti che discutono le opportunità derivanti dall’introduzione dell’intelligenza artificiale nelle funzioni HR. Sul piano accademico, però, si riscontrano pochi contributi volti a fornire una classificazione, comunemente accettata, di tutti gli strumenti di intelligenza artificiale utilizzati per le pratiche delle risorse umane, nonché una panoramica dettagliata dell’adozione della medesima nella funzione HR delle aziende italiane nell’ambito delle quali si riscontra un urgente bisogno di innovazione al fine di rendere i processi più efficienti e fluidi. Per far fronte a queste lacune, il presente elaborato intende sviluppare un quadro completo di applicazioni di IA, supportato da sette interviste “non strutturate” con aziende che operano in Italia al fine di comprendere i principali benefici e criticità relativi a questo argomento. Per quanto riguarda i contributi teorici, un risultato importante consiste nella classificazione in un framework dettagliato di tutti gli strumenti basati sull'intelligenza artificiale adottati da aziende di tutto il mondo per le loro pratiche in materia di risorse umane. Da un punto di vista gestionale, invece, il framework fornisce linee guida per i responsabili delle risorse umane al fine di far fronte in modo efficiente ed efficace all’implementazione dell'IA.

The application of artificial intelligence in human resource management : implications and challenges for Italian companies

FERRO, VALENTINA CHIARA ANTONIA
2018/2019

Abstract

Nowadays, human resource management (HRM), in any organization, requires strong support from various computing systems in order to process and analyse data, and develop a fair and high-quality decision making capability. This study provides a classification of artificial intelligence technologies currently deployed in human resource departments worldwide and it investigates its adoption in the Italian market, focusing on its main impacts and challenges for Italian companies’ HRM. Managers and entrepreneurs are struggling to clearly understand the potential of artificial intelligence when dealing with their human resource functions. Actually, many companies are starting to make substantial gains through the use of artificial intelligence in many areas of their businesses, without taking into consideration the huge support it could give to their HR professionals. Moreover, early studies discuss the artificial intelligence opportunities for HRM focusing on specific AI-based technologies. However, few academic papers contribute to providing a commonly accepted classification of all the AI tools used for HR practices, as well as a detailed overview of the adoption of artificial intelligence in Italian companies’ HRM where there is an urgent need for innovation to make HR processes more efficient and smoother. To cope with these research gaps, I will develop a comprehensive AI application framework and I will leverage on seven unstructured interviews with companies operating in Italy in order to figure out their main implications and challenges concerning this topic. For what concerns the theoretical contributions, an important result consists in the identification of all the AI-based tools adopted by worldwide companies for their HR practices and their classification into a comprehensive framework to better understand their purposes in HRM. While, from a managerial point of view, the framework provides guidelines for HR managers allowing them to cope efficiently and effectively with the implementation of AI into their HR tasks. Moreover, this study analyses and discusses the benefits and challenges to organizational effectiveness both during the literature review and the multiple case studies to assist companies while evaluating the future adoption of AI into their HRM or choosing which AI technology to implement.
MAURI, MARTINA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2018/2019
Oggigiorno, la gestione delle risorse umane, in qualsiasi realtà aziendale, richiede un forte supporto dai vari sistemi informatici per l’elaborazione e l’analisi dei dati, nonché per lo sviluppo della capacità decisionale equa e di alta qualità. Alla luce di queste considerazioni, il presente studio si propone di elaborare una classificazione delle tecnologie di intelligenza artificiale (IA) attualmente impiegate nei dipartimenti di risorse umane di tutto il mondo e di indagare il processo di adozione delle medesime nel mercato italiano, avendo particolare riguardo al loro impatto e alle difficoltà che le aziende stanno attualmente affrontando. Ad oggi, per molti manager risulta critico comprendere il potenziale dell’intelligenza artificiale se applicata alla gestione delle risorse umane. Di fatto, sebbene diverse aziende stiano iniziamo ad ottenere sostanziali benefici grazie all’uso di questa tecnologia in molte aree del business, difficilmente prendono in considerazione l’enorme supporto che essa potrebbe offrire ai responsabili delle risorse umane. Con riguardo a siffatta problematica, è opportuno fare riferimento a ricerche precedenti che discutono le opportunità derivanti dall’introduzione dell’intelligenza artificiale nelle funzioni HR. Sul piano accademico, però, si riscontrano pochi contributi volti a fornire una classificazione, comunemente accettata, di tutti gli strumenti di intelligenza artificiale utilizzati per le pratiche delle risorse umane, nonché una panoramica dettagliata dell’adozione della medesima nella funzione HR delle aziende italiane nell’ambito delle quali si riscontra un urgente bisogno di innovazione al fine di rendere i processi più efficienti e fluidi. Per far fronte a queste lacune, il presente elaborato intende sviluppare un quadro completo di applicazioni di IA, supportato da sette interviste “non strutturate” con aziende che operano in Italia al fine di comprendere i principali benefici e criticità relativi a questo argomento. Per quanto riguarda i contributi teorici, un risultato importante consiste nella classificazione in un framework dettagliato di tutti gli strumenti basati sull'intelligenza artificiale adottati da aziende di tutto il mondo per le loro pratiche in materia di risorse umane. Da un punto di vista gestionale, invece, il framework fornisce linee guida per i responsabili delle risorse umane al fine di far fronte in modo efficiente ed efficace all’implementazione dell'IA.
Tesi di laurea Magistrale
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