In the first decades of the new millennium, during which technological innovations are widely entering people’s lives transforming behaviours and habits, a necessary reflection on the future social consequences of these changes assumes an increasing importance. The practice of design fiction aims to suggest a new way to prompt discussion about these possible futures, through the use of narrative and fiction as a support for design practice. Being a fairly recent tool, some of its opportunities and applications are still under development. As part of the ongoing research on the topic, this thesis suggests a possible application of design fiction to raise social awareness among the youngest generation, Generation Z, with the use of storytelling and a high involvement of the audience in the project. The technology this generation has grown with, especially social media, is exposing them to many risks, that could be avoided with a better awareness towards the problem. To test the premises, during this thesis an interactive narrative project has been developed. The project, FutureMe, is addressed to teenagers, with the purpose of raising their awareness towards the consequences of different behaviours on social media. The story has been realized on the social media Instagram and on a mobile website: it shows a near future situation in which three characters have to deal with current issues connected with their online and offline identity. Developed on three different narrative lines, the story and the ending can change according to the reader’s decisions, in order to remark the effects that online choices can have in real life. The positive results obtained from the project’s testing confirmed the effectiveness of using narrative-based design fiction artefacts to deal with topics of social awareness.

In questi primi decenni del nuovo millennio, nei quali le innovazioni tecnologiche stanno entrando capillarmente nella vita quotidiana trasformando abitudini e atteggiamenti, ha assunto un’importanza sempre più rilevante una necessaria riflessione sulle future conseguenze sociali di questi cambiamenti. La pratica della design fiction punta a suggerire nuovi modi di intavolare una discussione, attraverso l’uso della narrativa come supporto al design, riguardo a questi possibili futuri scenari. Essendo uno strumento abbastanza recente, molte opportunità e possibili applicazioni sono tutt’ora in fase di sviluppo. Essendo parte della ricerca in corso sull’argomento, questa tesi suggerisce una possibile applicazione della design fiction per la sensibilizzazione sociale rivolta alla Generazione Z, la più giovane, attraverso l’uso della narrazione e di un alto coinvolgimento del pubblico nel progetto. La tecnologia con cui questa generazione è cresciuta, specialmente i social media, li sta esponendo a diversi rischi, che potrebbero essere evitati con una maggior consapevolezza dei problemi stessi. Per testare queste premesse, in questa tesi è stato sviluppato un progetto di narrazione interattiva, FutureMe, rivolto ai ragazzi, allo scopo di sensibilizzarli riguardo alle conseguenze che possono avere diversi tipi di comportamenti sui social media. La storia è stata realizzata per la piattaforma Instagram e per un sito web mobile; mostra una situazione proveniente da un possibile futuro prossimo nel quale tre personaggi devono gestire dei problemi attuali, connessi con la loro identità online e offline. Sviluppata in tre diverse linee narrative, la storia e il finale possono cambiare a seconda delle decisioni del lettore, al fine di rimarcare gli effetti che le scelte fatte online possono avere nella vita reale. I risultati positivi ottenuti nella fase di testing del progetto hanno confermato l’efficacia di usare una tipologia di design fiction basata sulla narrativa per affrontare problemi di sensibilizzazione sociale.

Design fiction for social awareness. A narrative project to communicate with generation Z

BERRA, SUSANNA
2018/2019

Abstract

In the first decades of the new millennium, during which technological innovations are widely entering people’s lives transforming behaviours and habits, a necessary reflection on the future social consequences of these changes assumes an increasing importance. The practice of design fiction aims to suggest a new way to prompt discussion about these possible futures, through the use of narrative and fiction as a support for design practice. Being a fairly recent tool, some of its opportunities and applications are still under development. As part of the ongoing research on the topic, this thesis suggests a possible application of design fiction to raise social awareness among the youngest generation, Generation Z, with the use of storytelling and a high involvement of the audience in the project. The technology this generation has grown with, especially social media, is exposing them to many risks, that could be avoided with a better awareness towards the problem. To test the premises, during this thesis an interactive narrative project has been developed. The project, FutureMe, is addressed to teenagers, with the purpose of raising their awareness towards the consequences of different behaviours on social media. The story has been realized on the social media Instagram and on a mobile website: it shows a near future situation in which three characters have to deal with current issues connected with their online and offline identity. Developed on three different narrative lines, the story and the ending can change according to the reader’s decisions, in order to remark the effects that online choices can have in real life. The positive results obtained from the project’s testing confirmed the effectiveness of using narrative-based design fiction artefacts to deal with topics of social awareness.
ARC III - Scuola del Design
6-giu-2020
2018/2019
In questi primi decenni del nuovo millennio, nei quali le innovazioni tecnologiche stanno entrando capillarmente nella vita quotidiana trasformando abitudini e atteggiamenti, ha assunto un’importanza sempre più rilevante una necessaria riflessione sulle future conseguenze sociali di questi cambiamenti. La pratica della design fiction punta a suggerire nuovi modi di intavolare una discussione, attraverso l’uso della narrativa come supporto al design, riguardo a questi possibili futuri scenari. Essendo uno strumento abbastanza recente, molte opportunità e possibili applicazioni sono tutt’ora in fase di sviluppo. Essendo parte della ricerca in corso sull’argomento, questa tesi suggerisce una possibile applicazione della design fiction per la sensibilizzazione sociale rivolta alla Generazione Z, la più giovane, attraverso l’uso della narrazione e di un alto coinvolgimento del pubblico nel progetto. La tecnologia con cui questa generazione è cresciuta, specialmente i social media, li sta esponendo a diversi rischi, che potrebbero essere evitati con una maggior consapevolezza dei problemi stessi. Per testare queste premesse, in questa tesi è stato sviluppato un progetto di narrazione interattiva, FutureMe, rivolto ai ragazzi, allo scopo di sensibilizzarli riguardo alle conseguenze che possono avere diversi tipi di comportamenti sui social media. La storia è stata realizzata per la piattaforma Instagram e per un sito web mobile; mostra una situazione proveniente da un possibile futuro prossimo nel quale tre personaggi devono gestire dei problemi attuali, connessi con la loro identità online e offline. Sviluppata in tre diverse linee narrative, la storia e il finale possono cambiare a seconda delle decisioni del lettore, al fine di rimarcare gli effetti che le scelte fatte online possono avere nella vita reale. I risultati positivi ottenuti nella fase di testing del progetto hanno confermato l’efficacia di usare una tipologia di design fiction basata sulla narrativa per affrontare problemi di sensibilizzazione sociale.
Tesi di laurea Magistrale
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