This paper deals with the definition of a methodological approach and has the aim of identifying the extremes of preferential corridors for oversize loads within the territory of the Lombardy Region, through the road network graph and actual data resulting from the authorizations issued by the Provinces and the Metropolitan City of Milan. The model developed for this purpose assigns each micro-origin/microdestination pair, indicating the actual departure and arrival points of the journey, to an unique corridor, identified by the macro-origin/macro-destination pair. The data to be inserted in the algorithm have been gathered through the online platform “Trasporti Eccezionali (Oversize Loads)”, provided by the Region to allow the digitalization of the entire administrative procedure. The information thus obtained have been processed with the aim of generating three OD matrices related, respectively, to the years 2017, 2018 and 2019. With reference to the latter, simulations have been performed through the AMPL software for three types of corridors, which have thus been divided according to their length (25 - 55 km, 55 - 85 km and 85 - 210 km), while the number of corridors and the value of the parameter w, which multiplies the length of the corridors, vary, with the aim of effectively evaluate the minimization of the distances covered outside the preferential routes, which could present greater difficulties for the convoy transit. Finally, based on the results obtained, an analysis has been carried out with the aim of assessing the solution effectiveness in terms of upgrade costs of the routes along which the corridor develops.
Il presente elaborato si occupa di definire un approccio metodologico con l’obiettivo di identificare gli estremi di corridoi preferenziali per i trasporti eccezionali all’interno del territorio di Regione Lombardia, attraverso il grafo della rete stradale e i dati reali derivanti dalle autorizzazioni rilasciate dalle Province e dalla Città Metropolitana di Milano. Il modello sviluppato a tale scopo assegna ogni coppia micro-origine, micro-destinazione, indicati i punti di partenza e di arrivo effettivi del viaggio, ad un e un solo corridoio, individuato da una coppia macro-origine, macro-destinazione. I dati da inserire nell’algoritmo sono stati reperiti grazie alla piattaforma online “Trasporti Eccezionali”, messa a disposizione dalla Regione per consentire che l’intera procedura amministrativa avvenga per via telematica. Le informazioni così ottenute, sono state elaborate per permettere la costruzione di tre matrici OD relative agli anni 2017, 2018 e 2019. Con riferimento a quest’ultimo, vengono eseguite le simulazioni, attraverso il software AMPL, per tre tipologie di corridoi, suddivisi in base alla loro lunghezza (tra 25 e 55 km, tra 55 e 85 km e tra 85 e 210 km), variando, di volta in volta, il numero di corridoi e il valore del parametro w, che moltiplica la lunghezza dei corridoi, al fine di pesare maggiormente la minimizzazione delle distanze percorse al di fuori degli itinerari preferenziali, che potrebbero presentare maggiori difficoltà per il transito del convoglio. Infine, sulla base dei risultati ottenuti, è stata eseguita un’analisi atta a valutare l’efficacia della soluzione rispetto al costo di adeguamento degli assi viari lungo i quali il corridoio si sviluppa.
Origini e destinazioni dei trasporti eccezionali in Regione Lombardia : modellizzazione
BOTTA', STEFANIA
2018/2019
Abstract
This paper deals with the definition of a methodological approach and has the aim of identifying the extremes of preferential corridors for oversize loads within the territory of the Lombardy Region, through the road network graph and actual data resulting from the authorizations issued by the Provinces and the Metropolitan City of Milan. The model developed for this purpose assigns each micro-origin/microdestination pair, indicating the actual departure and arrival points of the journey, to an unique corridor, identified by the macro-origin/macro-destination pair. The data to be inserted in the algorithm have been gathered through the online platform “Trasporti Eccezionali (Oversize Loads)”, provided by the Region to allow the digitalization of the entire administrative procedure. The information thus obtained have been processed with the aim of generating three OD matrices related, respectively, to the years 2017, 2018 and 2019. With reference to the latter, simulations have been performed through the AMPL software for three types of corridors, which have thus been divided according to their length (25 - 55 km, 55 - 85 km and 85 - 210 km), while the number of corridors and the value of the parameter w, which multiplies the length of the corridors, vary, with the aim of effectively evaluate the minimization of the distances covered outside the preferential routes, which could present greater difficulties for the convoy transit. Finally, based on the results obtained, an analysis has been carried out with the aim of assessing the solution effectiveness in terms of upgrade costs of the routes along which the corridor develops.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/153824