“KBW: know the shape and the function of a garment only by wearing it” is the thesis project that has seen the light during the academic year that I spent in China at Tsinghua University and then, when I came back, I completed in Italy. The investigation of today’s contemporary society has led me to question the way in which Millenials and the other people approach the intrinsic knowledge of the surrounding reality: people today live in an era dominated by images where the most of the informations are conveyed through them by a display. The mass of people, which is saturated by images, grew accustomed to receive information and knowledge from the outside reality through a fleeting and approximate observation. The final aim of the thesis which is obtained by the design of a fashion collection, is to “push” people, consumers in the strict sense, to feel the necessity to physically interact with information, so to wear and “see with your own eyes” the clothes to know them in their real condition of functional object. Soliciting the human being to take an interest in the surrounding reality, wanting to be part of it and making him aware of the fact that the information derived by means, almost exclusively, of sight is not sufficient, indeed, often deficient, misleading or even incorrect. To pursue this goal, a FW collection composed by 17 “genderless” outfits has been designed. It is characterized by a visual alteration capable of creating simultaneously havoc and interest in the observer . The absence of interaction with the garments will lead to the deprivation of part of the functions and shapes of the clothes designed, consequently leading the observer to move from a position of mere observer to that of CONCIOUS USER. The designed garments are the result of the analysis and application of the DECOSTRUCTIVE design methodology introduced by Rei Kawakubo in the 1980s and the study of the alteration of perception applied to the “dressed” object.

“KBW: know the shape and the function of a garment only by wearing it” nome del progetto di tesi che ha visto la luce durante l’anno accademico trascorso in Cina alla Tsinghua University per poi essere successivamente completato al rientro in Italia, al Politecnico di Milano. L’indagine della società contemporanea di oggi mi ha portata a mettere in discussione il modo in cui i Millenials e non solo, si approcciano alla conoscenza intrinseca della realtà circostante. Viviamo in un’epoca dominata dalle immagini dove gran parte delle informazioni vengono fruite attraverso di esse e per mezzo di un display. La passiva moltitudine, satura di immagini, si è abituata a ricevere informazioni e conoscenza attraverso una fugace e approssimativa osservazione. L’obiettivo finale della tesi, per mezzo della progettazione di una collezione moda, è quello di “costringere” le persone, i consumatori in senso stretto, a sentire il bisogno di interagire fisicamente con l’informazione, di indossare e “toccare con mano” i capi di vestiario per conoscerli nella loro reale condizione di oggetto funzionale. Sollecitare l’essere umano a interessarsi della realtà circostante, volerne fare parte e renderlo quindi consapevole del fatto che le informazioni derivate per mezzo, quasi esclusivo, della vista non sono sufficienti, anzi, spesso manchevoli, fuorvianti o addirittura errate. Per perseguire tale obiettivo è stata ideata una collezione FW di capi d’abbigliamento composta da 17 outfit “genderless” caratterizzati da un’alterazione visiva formare in grado di creare scompiglio e interesse nell’osservatore contemporaneo. L’assenza di interazione con i capi porterà alla privazione di parte delle funzioni e delle forme degli indumenti ideati incitando l’osservatore a spostarsi da una posizione di mero spettatore a quella di CONCIOUS USER. I capi progettati sono la risultante dell’analisi e attuazione della metodologia progettuale DECOSTRUTTIVISTA introdotta da Rei Kawakubo negli anni ’80 e dello studio dell’alterazione della percezione applicata all’oggetto “vestito”.

Know by wearing

BIROLINI, SILVIA
2018/2019

Abstract

“KBW: know the shape and the function of a garment only by wearing it” is the thesis project that has seen the light during the academic year that I spent in China at Tsinghua University and then, when I came back, I completed in Italy. The investigation of today’s contemporary society has led me to question the way in which Millenials and the other people approach the intrinsic knowledge of the surrounding reality: people today live in an era dominated by images where the most of the informations are conveyed through them by a display. The mass of people, which is saturated by images, grew accustomed to receive information and knowledge from the outside reality through a fleeting and approximate observation. The final aim of the thesis which is obtained by the design of a fashion collection, is to “push” people, consumers in the strict sense, to feel the necessity to physically interact with information, so to wear and “see with your own eyes” the clothes to know them in their real condition of functional object. Soliciting the human being to take an interest in the surrounding reality, wanting to be part of it and making him aware of the fact that the information derived by means, almost exclusively, of sight is not sufficient, indeed, often deficient, misleading or even incorrect. To pursue this goal, a FW collection composed by 17 “genderless” outfits has been designed. It is characterized by a visual alteration capable of creating simultaneously havoc and interest in the observer . The absence of interaction with the garments will lead to the deprivation of part of the functions and shapes of the clothes designed, consequently leading the observer to move from a position of mere observer to that of CONCIOUS USER. The designed garments are the result of the analysis and application of the DECOSTRUCTIVE design methodology introduced by Rei Kawakubo in the 1980s and the study of the alteration of perception applied to the “dressed” object.
ARC III - Scuola del Design
6-giu-2020
2018/2019
“KBW: know the shape and the function of a garment only by wearing it” nome del progetto di tesi che ha visto la luce durante l’anno accademico trascorso in Cina alla Tsinghua University per poi essere successivamente completato al rientro in Italia, al Politecnico di Milano. L’indagine della società contemporanea di oggi mi ha portata a mettere in discussione il modo in cui i Millenials e non solo, si approcciano alla conoscenza intrinseca della realtà circostante. Viviamo in un’epoca dominata dalle immagini dove gran parte delle informazioni vengono fruite attraverso di esse e per mezzo di un display. La passiva moltitudine, satura di immagini, si è abituata a ricevere informazioni e conoscenza attraverso una fugace e approssimativa osservazione. L’obiettivo finale della tesi, per mezzo della progettazione di una collezione moda, è quello di “costringere” le persone, i consumatori in senso stretto, a sentire il bisogno di interagire fisicamente con l’informazione, di indossare e “toccare con mano” i capi di vestiario per conoscerli nella loro reale condizione di oggetto funzionale. Sollecitare l’essere umano a interessarsi della realtà circostante, volerne fare parte e renderlo quindi consapevole del fatto che le informazioni derivate per mezzo, quasi esclusivo, della vista non sono sufficienti, anzi, spesso manchevoli, fuorvianti o addirittura errate. Per perseguire tale obiettivo è stata ideata una collezione FW di capi d’abbigliamento composta da 17 outfit “genderless” caratterizzati da un’alterazione visiva formare in grado di creare scompiglio e interesse nell’osservatore contemporaneo. L’assenza di interazione con i capi porterà alla privazione di parte delle funzioni e delle forme degli indumenti ideati incitando l’osservatore a spostarsi da una posizione di mero spettatore a quella di CONCIOUS USER. I capi progettati sono la risultante dell’analisi e attuazione della metodologia progettuale DECOSTRUTTIVISTA introdotta da Rei Kawakubo negli anni ’80 e dello studio dell’alterazione della percezione applicata all’oggetto “vestito”.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
KBW_SILVIA BIROLINI.pdf

non accessibile

Descrizione: IMPAGINATO TESI CON RICERCA E SVILUPPO PROGETTUALE
Dimensione 61.85 MB
Formato Adobe PDF
61.85 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153879