Streets in India have traditionally been the public spaces around which social life has revolved. They constitute the urban public realm where people congregate, celebrate and interact. The everyday life in the Indian context is characterized by a strong aspect of informality and temporality, which makes it a unique and particular case study. The hypothesis that forms the basis of this thesis is that there is a need to understand and design these urban streets as living corridors through which one perceives and understand the city, and the places where one has daily social encounters. In the contemporary cities the space for social interaction is constantly reduced in small areas, so study the kinetic Indian city is important to understand the mechanism that allow the creation of small flexible public space in different part of the city. Using Ahmedabad as a case study, this thesis analyzes different categories of public space and identifies its characteristics, in order to understand its point of strenght and weakness and to replicate them in a better way. The big concern about public space in India, such as streets, market, garden, is that these spaces are almost spontanous and there is a big lack of planning beside them. On the other hand, when the spaces are planned and proper design it could be possible that the citizens don't recognize them and they remain unlived. Through this process of analysis and understanding of the Indian city, I propose a urban strategy of revitalization of a street in Ahmedabad. This revitalization is possible thank to urban tools that can be used to assess, plan and design streets and spaces that are at the same time planned, usable, pleasant and recognized by citizens.

Le strade in India sono state tradizionalmente gli spazi pubblici attorno ai quali ruota la vita sociale. Esse costituiscono la realtà urbana nella quale le persone si riuniscono, celebrano e interagiscono. La vita quotidiana nel contesto indiano è caratterizzata da un forte aspetto di informalità e temporalità, che la rende un caso studio unico e particolare. L'ipotesi alla base di questa tesi è la necessità di comprendere e progettare queste strade urbane come corridoi viventi attraverso i quali si percepisca e comprenda la città e sia possibile generare luoghi di incontro sociale quotidiano. Nelle città contemporanee lo spazio per l'interazione sociale è costantemente ridotto in piccole aree, quindi studiare la città cinetica Indiana è importante per capire il meccanismo che consente la creazione di piccoli spazi pubblici flessibili in diverse parti della città. Utilizzando Ahmedabad come caso studio, questa tesi analizza diverse categorie di spazio pubblico e ne identifica le caratteristiche, al fine di comprenderne il punto di forza e debolezza e replicarle in un modo migliore. La grande preoccupazione per lo spazio pubblico in India, come strade, mercati e giardini, riguarda il fatto che questi spazi nascano quasi spontaneamente, senza una pianificazione alle spalle. D'altro lato, quando gli spazi sono pianificati e progettati correttamente, è possibile che i cittadini non li riconoscano come propri e rimangano pertanto non vissuti. Attraverso questo processo di analisi e comprensione della città indiana, la tesi propone una strategia urbana di rivitalizzazione di una strada ad Ahmedabad. Questa rivitalizzazione è possibile grazie a strumenti urbani che possono essere utilizzati per valutare, pianificare e progettare strade e spazi che siano allo stesso tempo pianificati, utilizzabili, piacevoli e riconosciuti dai cittadini.

Ahmedabad. An Indian case study of everyday urbanism

ROSSI, SARA
2018/2019

Abstract

Streets in India have traditionally been the public spaces around which social life has revolved. They constitute the urban public realm where people congregate, celebrate and interact. The everyday life in the Indian context is characterized by a strong aspect of informality and temporality, which makes it a unique and particular case study. The hypothesis that forms the basis of this thesis is that there is a need to understand and design these urban streets as living corridors through which one perceives and understand the city, and the places where one has daily social encounters. In the contemporary cities the space for social interaction is constantly reduced in small areas, so study the kinetic Indian city is important to understand the mechanism that allow the creation of small flexible public space in different part of the city. Using Ahmedabad as a case study, this thesis analyzes different categories of public space and identifies its characteristics, in order to understand its point of strenght and weakness and to replicate them in a better way. The big concern about public space in India, such as streets, market, garden, is that these spaces are almost spontanous and there is a big lack of planning beside them. On the other hand, when the spaces are planned and proper design it could be possible that the citizens don't recognize them and they remain unlived. Through this process of analysis and understanding of the Indian city, I propose a urban strategy of revitalization of a street in Ahmedabad. This revitalization is possible thank to urban tools that can be used to assess, plan and design streets and spaces that are at the same time planned, usable, pleasant and recognized by citizens.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
29-apr-2020
2018/2019
Le strade in India sono state tradizionalmente gli spazi pubblici attorno ai quali ruota la vita sociale. Esse costituiscono la realtà urbana nella quale le persone si riuniscono, celebrano e interagiscono. La vita quotidiana nel contesto indiano è caratterizzata da un forte aspetto di informalità e temporalità, che la rende un caso studio unico e particolare. L'ipotesi alla base di questa tesi è la necessità di comprendere e progettare queste strade urbane come corridoi viventi attraverso i quali si percepisca e comprenda la città e sia possibile generare luoghi di incontro sociale quotidiano. Nelle città contemporanee lo spazio per l'interazione sociale è costantemente ridotto in piccole aree, quindi studiare la città cinetica Indiana è importante per capire il meccanismo che consente la creazione di piccoli spazi pubblici flessibili in diverse parti della città. Utilizzando Ahmedabad come caso studio, questa tesi analizza diverse categorie di spazio pubblico e ne identifica le caratteristiche, al fine di comprenderne il punto di forza e debolezza e replicarle in un modo migliore. La grande preoccupazione per lo spazio pubblico in India, come strade, mercati e giardini, riguarda il fatto che questi spazi nascano quasi spontaneamente, senza una pianificazione alle spalle. D'altro lato, quando gli spazi sono pianificati e progettati correttamente, è possibile che i cittadini non li riconoscano come propri e rimangano pertanto non vissuti. Attraverso questo processo di analisi e comprensione della città indiana, la tesi propone una strategia urbana di rivitalizzazione di una strada ad Ahmedabad. Questa rivitalizzazione è possibile grazie a strumenti urbani che possono essere utilizzati per valutare, pianificare e progettare strade e spazi che siano allo stesso tempo pianificati, utilizzabili, piacevoli e riconosciuti dai cittadini.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153918