The project “The Good Guide. Quotidianità sostenibile per Milano” is the final result of a research aimed at deepening the possibilities of communication design to solve the problem of the climate crisis. With the aim of achieving tangible results, attention is focused on the role of communication design as an agent of change and motivation for action. For this reason, the project consists of a local guide to sustainable lifestyles and is based on the need to stimulate a change in the minds capable of spreading new models of behavior and new ideas of well-being. The Good Guide was prototyped for Milan, but it could become a useful format for other cities. The service consists of an artifact system made by: an online platform that offers a mapping service, an educational printed artifact distributed in the selected touch-points and a physical artifact reported for the places mapped by The Good Guide. The theoretical research that led to this result offers a general investigation of the problem. This is useful for the understanding of the design approach, in particular the research focuses on the role and responsibility of the communication designer towards the climate crisis, the social and commercial circumstances in which he works as a designer, the winning strategies and narratives that can be used and, analyzing a series of case studies, it identifies recurrences, merits and critical issues.
Il progetto The Good Guide. Quotidianità sostenibile per Milano rappresenta il risultato finale di una ricerca volta ad approfondire i possibili contributi del design della comunicazione alla soluzione del problema della crisi climatica. Ponendo come obiettivo il raggiungimento di risultati tangibili, l’attenzione si focalizza sul ruolo del design comunicazione come agente di cambiamento e stimolo all’azione. Il progetto consiste infatti in una guida locale a stili di vita sostenibili e si basa sulla necessità di stimolare un cambiamento a livello di pensiero in grado di diffondere nuovi modelli di comportamento e nuove idee di benessere. The Good Guide è stato prototipato prendendo come riferimento Milano, ma potrebbe diventare un format riproponibile anche in altre città. Il servizio vive come sistema di artefatti che lavorano insieme: una piattaforma online che offre un servizio di mappatura, un artefatto educativo su supporto cartaceo distribuito nei punti mappati e un artefatto fisico distintivo pensato per segnalare i luoghi mappati da The Good Guide. La ricerca teorica che ha condotto a questo risultato offre un inquadramento generale del problema utile ai fini della comprensione dell’approccio progettuale messo in atto, in particolar modo si sofferma sul ruolo e le responsabilità del designer della comunicazione nei confronti della crisi climatica, le circostanze sociali e commerciali in cui il designer opera, le strategie e le narrative vincenti di cui si può servire e, analizzando una serie di casi studio significativi, ne individua ricorrenze, meriti e criticità a livello progettuale.
The good guide. Quotidianità sostenibile per Milano
LAVAZZA, SARA
2018/2019
Abstract
The project “The Good Guide. Quotidianità sostenibile per Milano” is the final result of a research aimed at deepening the possibilities of communication design to solve the problem of the climate crisis. With the aim of achieving tangible results, attention is focused on the role of communication design as an agent of change and motivation for action. For this reason, the project consists of a local guide to sustainable lifestyles and is based on the need to stimulate a change in the minds capable of spreading new models of behavior and new ideas of well-being. The Good Guide was prototyped for Milan, but it could become a useful format for other cities. The service consists of an artifact system made by: an online platform that offers a mapping service, an educational printed artifact distributed in the selected touch-points and a physical artifact reported for the places mapped by The Good Guide. The theoretical research that led to this result offers a general investigation of the problem. This is useful for the understanding of the design approach, in particular the research focuses on the role and responsibility of the communication designer towards the climate crisis, the social and commercial circumstances in which he works as a designer, the winning strategies and narratives that can be used and, analyzing a series of case studies, it identifies recurrences, merits and critical issues.File | Dimensione | Formato | |
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