The study investigates the use of cloud-based collaborative platforms by shippers and transporters in the logistics industry. Cloud is recognized as one of the pioneer technologies that can enable the digital transformation of companies and facilitate the coordination and visibility among the logistics partners. Moreover, from literature, it emerges that cloud is one of the most applicable technologies to different logistics phases. However, the literature lacks in measuring its impacts on the companies’ performances both in national and international logistics contexts. For this reason, some interviews have been conducted with providers of Cloud-based platforms and companies adopting these tools. According to the collected data, two main applications in logistics emerged: (1) a platform of time-slot booking for reducing the waiting time for loading/unloading activities and (2) marketplaces and tendering solutions that decrease the occurrence of road journeys with empty load. Regarding the first application, the impacts of the cloud-based collaborative platform in terms of time and cost have been computed through a simulation model of the queues generated in warehouses. On the other hand, regarding the second application, the factors that can affect the effectiveness of these platforms in reducing empty loads travel costs were investigated. The empty load vehicles moving the import and export flows to/from Italy were analysed to support calculations in this case.

Il presente studio è incentrato sull’uso di piattaforme collaborative basate sul cloud da parte di aziende, che necessitano di un servizio di trasporto, e di trasportatori. Al momento il cloud è considerato una delle tecnologie pionieri, poiché permette la trasformazione digitale e migliora il coordinamento e la visibilità tra partners logistici. Inoltre, dalla letteratura è emerso come il Cloud sia la tecnologia più applicabile alle differenti fasi logistiche. Tuttavia, in letteratura manca una misura dei suoi effetti sulle performances di un’azienda che l’adotta. Per questo motivo, sono state condotte alcune interviste sia ai fornitori di piattaforme collaborative basate sul Cloud che alle aziende che le utilizzano. Sulla base dei dati raccolti, sono emersi due principali campi di applicazione: una piattaforma per la prenotazione di slot temporali che riduce i tempi di attesa per le attività di carico/scarico; e infine, una piattaforma come marketplace e strumento di tendering per ridurre la presenza di veicoli su gomma a carico vuoto. Attraverso un modello di simulazione delle code generate in magazzino, è stato misurato l’impatto in termini di tempo e costo di questi strumenti. Dall’altra parte, dopo uno studio approfondito sui veicoli a carico vuoto che si occupano di trasportare importazioni ed esportazioni da/verso l’Italia, è stato rintracciato il fattore che più influenza la convenienza nell’utilizzo di tali strumenti.

Cloud-based collaborative platforms : a model to assess their benefits in national and international contexts

GIOFFRE', ARIANNA;BRANDO, ROSSANA
2018/2019

Abstract

The study investigates the use of cloud-based collaborative platforms by shippers and transporters in the logistics industry. Cloud is recognized as one of the pioneer technologies that can enable the digital transformation of companies and facilitate the coordination and visibility among the logistics partners. Moreover, from literature, it emerges that cloud is one of the most applicable technologies to different logistics phases. However, the literature lacks in measuring its impacts on the companies’ performances both in national and international logistics contexts. For this reason, some interviews have been conducted with providers of Cloud-based platforms and companies adopting these tools. According to the collected data, two main applications in logistics emerged: (1) a platform of time-slot booking for reducing the waiting time for loading/unloading activities and (2) marketplaces and tendering solutions that decrease the occurrence of road journeys with empty load. Regarding the first application, the impacts of the cloud-based collaborative platform in terms of time and cost have been computed through a simulation model of the queues generated in warehouses. On the other hand, regarding the second application, the factors that can affect the effectiveness of these platforms in reducing empty loads travel costs were investigated. The empty load vehicles moving the import and export flows to/from Italy were analysed to support calculations in this case.
GIUFFRIDA, MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2020
2018/2019
Il presente studio è incentrato sull’uso di piattaforme collaborative basate sul cloud da parte di aziende, che necessitano di un servizio di trasporto, e di trasportatori. Al momento il cloud è considerato una delle tecnologie pionieri, poiché permette la trasformazione digitale e migliora il coordinamento e la visibilità tra partners logistici. Inoltre, dalla letteratura è emerso come il Cloud sia la tecnologia più applicabile alle differenti fasi logistiche. Tuttavia, in letteratura manca una misura dei suoi effetti sulle performances di un’azienda che l’adotta. Per questo motivo, sono state condotte alcune interviste sia ai fornitori di piattaforme collaborative basate sul Cloud che alle aziende che le utilizzano. Sulla base dei dati raccolti, sono emersi due principali campi di applicazione: una piattaforma per la prenotazione di slot temporali che riduce i tempi di attesa per le attività di carico/scarico; e infine, una piattaforma come marketplace e strumento di tendering per ridurre la presenza di veicoli su gomma a carico vuoto. Attraverso un modello di simulazione delle code generate in magazzino, è stato misurato l’impatto in termini di tempo e costo di questi strumenti. Dall’altra parte, dopo uno studio approfondito sui veicoli a carico vuoto che si occupano di trasportare importazioni ed esportazioni da/verso l’Italia, è stato rintracciato il fattore che più influenza la convenienza nell’utilizzo di tali strumenti.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2020_04_Brando_Gioffré.pdf

non accessibile

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 3.63 MB
Formato Adobe PDF
3.63 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/153968