In a country that records thousands of new cases of onco-haematological diseases such as leukemia every year, a patient has a 1 in 100,000 chance of finding a compatible person for a bone marrow transplant. In Italy, only those aged between 18 and 35 can register as potential donors. Is it possible to encourage young people to a “donation culture” by reaching them in their digital reality? This thesis analyzes the current communication system on the topic in Italy and abroad, highlighting gaps and opportunities. It reports the knowledge and perception of the population, in particular of the younger age group. In response to these, the volume presents the process of research, design and testing of an interactive narrative aimed at Generation Z (born between 1997 and 2012). The project focuses on the experiential power of storytelling and the familiarity of the target with the WhatsApp and Instagram’s interaction, to build a positive awareness regarding the theme. The goal is fighting fears and prejudices and conveying information regarding compatibility, registration as donors and the procedure of the surgery. The narrative encourages firsthand involvement of the audience, as donors or as a spokesperson for the cause when they are not found the necessary features (age, weight, good health). The final part of this work collects data from the testing process carried out with 35 high school students and, through surveys and interviews, highlights the knowledge acquired, the change of perception regarding the topic, the strengths and the critical points of the interactive narrative.

In una nazione in cui si registrano migliaia di nuovi casi ogni anno di malattie del sangue come la leucemia, un paziente ha una possibilità su 100.000 di trovare una persona compatibile per un trapianto di midollo osseo. In Italia, possono registrarsi come potenziali donatori, solo coloro che hanno tra i 18 e i 35 anni. È possibile incoraggiare i più giovani a una cultura del dono raggiungendoli nella loro realtà digitale? Questa tesi analizza l’attuale sistema di comunicazione sul tema in Italia e all’estero, mettendone in luce le mancanze e le opportunità. Riporta le conoscenze e la percezione della popolazione, in particolare della fascia più giovane. In risposta a questi, il volume presenta il percorso di ricerca, progettazione e sperimentazione di una narrazione interattiva rivolta alla Generazione Z (nati tra il 1997 e il 2012). L’esperienza si avvale del potere esperienziale dello storytelling e della familiarità del target con le modalità di interazione di WhatsApp e Instagram, per costruire una percezione positiva riguardo al tema. Essa è volta a combattere le paure e i pregiudizi e a veicolare informazioni riguardo alla compatibilità, la registrazione come donatori e la procedura dell’operazione. La narrazione incoraggia un coinvolgimento del pubblico in prima persona come donatori o come portavoce della causa quando non in possesso delle carattersitiche necessarie (età, peso, buona salute). La parte finale di questo lavoro raccoglie i dati del processo di testing svolto con 34 studenti di scuola superiore e, attraverso sondaggi ed interviste, evidenza le conoscenze acquisite, il cambiamento della consapevolezza riguardo al tema, i punti di forza e le criticità della narrazione interattiva.

Generation Z and bone marrow donation. A persuasive digital interactive narrative online experience

BASTA, PRISCILLA
2018/2019

Abstract

In a country that records thousands of new cases of onco-haematological diseases such as leukemia every year, a patient has a 1 in 100,000 chance of finding a compatible person for a bone marrow transplant. In Italy, only those aged between 18 and 35 can register as potential donors. Is it possible to encourage young people to a “donation culture” by reaching them in their digital reality? This thesis analyzes the current communication system on the topic in Italy and abroad, highlighting gaps and opportunities. It reports the knowledge and perception of the population, in particular of the younger age group. In response to these, the volume presents the process of research, design and testing of an interactive narrative aimed at Generation Z (born between 1997 and 2012). The project focuses on the experiential power of storytelling and the familiarity of the target with the WhatsApp and Instagram’s interaction, to build a positive awareness regarding the theme. The goal is fighting fears and prejudices and conveying information regarding compatibility, registration as donors and the procedure of the surgery. The narrative encourages firsthand involvement of the audience, as donors or as a spokesperson for the cause when they are not found the necessary features (age, weight, good health). The final part of this work collects data from the testing process carried out with 35 high school students and, through surveys and interviews, highlights the knowledge acquired, the change of perception regarding the topic, the strengths and the critical points of the interactive narrative.
MARIANI, ILARIA
ARC III - Scuola del Design
6-giu-2020
2018/2019
In una nazione in cui si registrano migliaia di nuovi casi ogni anno di malattie del sangue come la leucemia, un paziente ha una possibilità su 100.000 di trovare una persona compatibile per un trapianto di midollo osseo. In Italia, possono registrarsi come potenziali donatori, solo coloro che hanno tra i 18 e i 35 anni. È possibile incoraggiare i più giovani a una cultura del dono raggiungendoli nella loro realtà digitale? Questa tesi analizza l’attuale sistema di comunicazione sul tema in Italia e all’estero, mettendone in luce le mancanze e le opportunità. Riporta le conoscenze e la percezione della popolazione, in particolare della fascia più giovane. In risposta a questi, il volume presenta il percorso di ricerca, progettazione e sperimentazione di una narrazione interattiva rivolta alla Generazione Z (nati tra il 1997 e il 2012). L’esperienza si avvale del potere esperienziale dello storytelling e della familiarità del target con le modalità di interazione di WhatsApp e Instagram, per costruire una percezione positiva riguardo al tema. Essa è volta a combattere le paure e i pregiudizi e a veicolare informazioni riguardo alla compatibilità, la registrazione come donatori e la procedura dell’operazione. La narrazione incoraggia un coinvolgimento del pubblico in prima persona come donatori o come portavoce della causa quando non in possesso delle carattersitiche necessarie (età, peso, buona salute). La parte finale di questo lavoro raccoglie i dati del processo di testing svolto con 34 studenti di scuola superiore e, attraverso sondaggi ed interviste, evidenza le conoscenze acquisite, il cambiamento della consapevolezza riguardo al tema, i punti di forza e le criticità della narrazione interattiva.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Tesi 15.05.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Impaginato tesi
Dimensione 15.46 MB
Formato Adobe PDF
15.46 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/154035