The present thesis work was developed inside the internal logistics department of the MTA’s headquarters. MTA produces electromechanical and electronical components for vehicles since 1954. The company decided to face some perceived inefficiencies regarding the internal logistic performances through new monitoring process and procedures’ enhancement. The objective of this thesis was the development of new tools, such as a dashboard of KPIs, able to monitor the performances and to detect the inefficiencies, finding some corrective actions and then evaluating the relative results. Besides the typical logistics tasks such as material flows and storage management, the MTA’s internal logistics department oversees also customer service and production scheduling offices. At first the procedures were analysed, and the employees’ perceived inefficiencies were collected. Therefore, it was possible to select the aspects that should be analysed or better monitored. The main analyses performed were focused on customer service, warehouse content, suppliers, production scheduling, cost of urgent transports and management of the administrative items’ blocks. For each of them in relation to the specific needs were designed a set of KPIs and/or reports useful for the investigation. Their development required to define specific procedures for data collection: part of the information was not easily available or tools able to provide them were not present. After a first monitoring phase, it was decided to study the results and define corrective actions in collaboration with the logistics manager, with the aim to continuously evaluate the performances and the effects of these actions. The MTA’s headquarters is placed in Codogno (Lodi) that is one of the first and most affected municipalities hit by the Covid-19 pandemic in Italy. In that area, the first restrictions were applied by law from the end of February 2020 and they did not allow to accomplish the thesis work entirely: the actual time spent in MTA was half of the planned one. Even considering the time reduction, it was possible to review the available KPIs, develop new ones and collect enough information to provide a precise confirmation and analysis of the criticalities perceived by the employees. The most frequent issues that affect the investigated performances were showed, indicating the aspects that should be further analysed to fix the issues and improve the overall outcomes.

La tesi è stata sviluppata presso il reparto di logistica interna della sede centrale di MTA. MTA produce componenti elettromeccaniche ed elettroniche per veicoli dal 1954. La compagnia decise di fronteggiare delle inefficienze percepite all’interno del reparto di logistica interna, attraverso lo sviluppo di nuovi processi di monitoraggio delle prestazioni e un miglioramento delle procedure. L’obiettivo della tesi era lo sviluppo di nuovi strumenti, come un cruscotto di KPI, capace di monitorare le performance e identificare le inefficienze, trovando azioni correttive valutandone i risultati. Oltre ai classici ruoli come la gestione del magazzino e del flusso dei materiali, la logistica interna per MTA supervisiona anche la programmazione della produzione e il servizio clienti. Da subito vennero analizzate procedure e raccolte le inefficienze percepite dagli addetti. Fu dunque possibile selezionare gli aspetti maggiormente critici che dovevano essere analizzati o meglio monitorati. Le analisi sviluppate si sono focalizzate su servizio clienti, contenuto del magazzino, fornitori, programmazione della produzione, costo delle spedizioni urgenti e gestione dei blocchi amministrativi sui prodotti. Per sviluppare queste analisi è stato necessario sviluppare delle procedure di raccolta dati, che in parte non erano immediatamente disponibili o non erano presenti strumenti adeguati ad estrarli. In seguito ad una prima fase di monitoraggio, in collaborazione con il responsabile della logistica sono state definite delle azioni correttive con l’obiettivo di monitorarne l’effetto. La sede centrale di MTA, dove si è svolta la tesi, si trova a Codogno (LO) che è uno dei primi comuni colpiti dall’epidemia del Covid-19 in Italia. In quell’area vennero applicate le prime restrizioni dalla fine di Febbraio ’20, non permettendo il completamento del lavoro pianificato per la tesi: il tempo disponibile è stato la metà di quanto previsto. Anche considerando la riduzione di tempo, è stato possibile revisionare gli indicatori disponibili, svilupparne di nuovi e raccogliere sufficienti informazioni per fornire un’analisi delle criticità emerse. Attraverso l’analisi effettuata è stato possibile mostrare i problemi più frequenti per gli aspetti analizzati, permettendo di evidenziare gli aspetti da analizzare ulteriormente per migliorare le prestazioni generali.

Analysis and development of tools for the internal logistics management : KPIs for MTA S.p.A.

ACELLA, PAOLO
2018/2019

Abstract

The present thesis work was developed inside the internal logistics department of the MTA’s headquarters. MTA produces electromechanical and electronical components for vehicles since 1954. The company decided to face some perceived inefficiencies regarding the internal logistic performances through new monitoring process and procedures’ enhancement. The objective of this thesis was the development of new tools, such as a dashboard of KPIs, able to monitor the performances and to detect the inefficiencies, finding some corrective actions and then evaluating the relative results. Besides the typical logistics tasks such as material flows and storage management, the MTA’s internal logistics department oversees also customer service and production scheduling offices. At first the procedures were analysed, and the employees’ perceived inefficiencies were collected. Therefore, it was possible to select the aspects that should be analysed or better monitored. The main analyses performed were focused on customer service, warehouse content, suppliers, production scheduling, cost of urgent transports and management of the administrative items’ blocks. For each of them in relation to the specific needs were designed a set of KPIs and/or reports useful for the investigation. Their development required to define specific procedures for data collection: part of the information was not easily available or tools able to provide them were not present. After a first monitoring phase, it was decided to study the results and define corrective actions in collaboration with the logistics manager, with the aim to continuously evaluate the performances and the effects of these actions. The MTA’s headquarters is placed in Codogno (Lodi) that is one of the first and most affected municipalities hit by the Covid-19 pandemic in Italy. In that area, the first restrictions were applied by law from the end of February 2020 and they did not allow to accomplish the thesis work entirely: the actual time spent in MTA was half of the planned one. Even considering the time reduction, it was possible to review the available KPIs, develop new ones and collect enough information to provide a precise confirmation and analysis of the criticalities perceived by the employees. The most frequent issues that affect the investigated performances were showed, indicating the aspects that should be further analysed to fix the issues and improve the overall outcomes.
PEROTTI, SARA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-giu-2020
2018/2019
La tesi è stata sviluppata presso il reparto di logistica interna della sede centrale di MTA. MTA produce componenti elettromeccaniche ed elettroniche per veicoli dal 1954. La compagnia decise di fronteggiare delle inefficienze percepite all’interno del reparto di logistica interna, attraverso lo sviluppo di nuovi processi di monitoraggio delle prestazioni e un miglioramento delle procedure. L’obiettivo della tesi era lo sviluppo di nuovi strumenti, come un cruscotto di KPI, capace di monitorare le performance e identificare le inefficienze, trovando azioni correttive valutandone i risultati. Oltre ai classici ruoli come la gestione del magazzino e del flusso dei materiali, la logistica interna per MTA supervisiona anche la programmazione della produzione e il servizio clienti. Da subito vennero analizzate procedure e raccolte le inefficienze percepite dagli addetti. Fu dunque possibile selezionare gli aspetti maggiormente critici che dovevano essere analizzati o meglio monitorati. Le analisi sviluppate si sono focalizzate su servizio clienti, contenuto del magazzino, fornitori, programmazione della produzione, costo delle spedizioni urgenti e gestione dei blocchi amministrativi sui prodotti. Per sviluppare queste analisi è stato necessario sviluppare delle procedure di raccolta dati, che in parte non erano immediatamente disponibili o non erano presenti strumenti adeguati ad estrarli. In seguito ad una prima fase di monitoraggio, in collaborazione con il responsabile della logistica sono state definite delle azioni correttive con l’obiettivo di monitorarne l’effetto. La sede centrale di MTA, dove si è svolta la tesi, si trova a Codogno (LO) che è uno dei primi comuni colpiti dall’epidemia del Covid-19 in Italia. In quell’area vennero applicate le prime restrizioni dalla fine di Febbraio ’20, non permettendo il completamento del lavoro pianificato per la tesi: il tempo disponibile è stato la metà di quanto previsto. Anche considerando la riduzione di tempo, è stato possibile revisionare gli indicatori disponibili, svilupparne di nuovi e raccogliere sufficienti informazioni per fornire un’analisi delle criticità emerse. Attraverso l’analisi effettuata è stato possibile mostrare i problemi più frequenti per gli aspetti analizzati, permettendo di evidenziare gli aspetti da analizzare ulteriormente per migliorare le prestazioni generali.
Tesi di laurea Magistrale
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