The research that follows wants to investigate the complex and sometimes chaotic scenario of nowadays Italian fashion system. This will be done in order to unveil reasons and what lies behind the relaunch of a 12 years inactive fashion brand of the Made in Italy, recently bought by a foreign investor. Understanding its heritage plays a fundamental role in order to develop new usages for its archive, key element for the relaunch itself, source of knowledge and reflection of its identity and essence . At the end of the 70’s, we witnessed the affirmation of Made in Italy fashion, thanks to the profitable collaboration between the clothing and textile industry with the creativity of the fashion designers. In this panorama, in the very beginning of the 70’s the brand, Erreuno was founded and will achieve great acknowledgment during the 80’s and 90’s. Almost a pioneer of the Made in Italy, its history, rise, success and also decline reflects the evolving story of Made in Italy. Now days brand relaunch are something extremely common, very often caused by the succession and change of ownership problematics of the fashion houses. However the phenomenon of relaunching an inactive fashion house, often refereed as a brand reviving or revitalization, is something different and more delicate. In the cases of a brand close from years we talk about an up dating of the brand that has to face a new market and a new consumer, today increasingly careful, with new needs. After recomposing the steps which brought the Made in Italy to become known and appreciated all over the world, the research will focus the concept of archive. Archives are the richest heritage of a brand, representing their history but also an active resources that can be used to generate multiple benefits for a brand, and actually a whole community in general when there is a certain level of public fruition. In order to understand the best way to dispose the archive it will be made a comparative study of some Italian Business Archives, and some extremely important examples foreigns archive. The delineation of the best practice of these archives will help to generate a new usage that takes form through the realization of a Digital archive, the heart of the project.

La ricerca che segue investiga il complesso e a volte caotico scenario del sistema moda di oggi. Questo verrà fatto in modo da svelare ciò che si cela dietro al rilancio di un brand del Made in Italy inattivo per oltre 12 anni e recentemente acquisito da un investitore straniero. Comprendere il suo heritage gioca un ruolo fondamentale al fine di sviluppare nuovi utilizzi per l’archivio, elemento cardine del rilancio stesso, fonte di conoscenza, riflesso della sua identità e risorsa attiva. Alla fine degli anni 70 si è assistito all’affermazione della moda italiana grazie alla proficua collaborazione tra l’industria dell’abbigliamento e del tessile con la creatività degli stilisti. E’ in questo particolare momento che nel 1971 venne fondato a Milano Erreuno, brad di abbigliamento femminile RTW, che conquisterà poi nei decenni successivi grande fama internazionale. Quasi un pioniere del Made in Italy, Erreuno con la sua storia, nella sua crescita, il successo ed anche il suo declino riflette la storia di molti brand del Made in Italy. Al giorno d’oggi rilanci di brand sono estremamente comuni, molto spesso causati da problematiche di successione e cambi di proprietà delle case di moda. Malgrado ciò quando si tratta con un brand inattivo per anni la questione è più delicata. In questi casi è essenziale un aggiornamento del band che deve essere in grado di affrontare un mercato nuovo, e di un consumatore i cui bisogni sono inevitabilmente cambiati nel tempo ma al contempo è fondamentale rimanere fedeli alla sua identità e quel insieme di valori che lo costituiscono il brand. Dopo aver ricomposto i passi che hanno portato il made in Italy ad essere conosciuto e apprezzato in tutto il mondo la ricerca si concentrerà sul concetto di archivio. Gli archivi sono la più ricca risorsa da cui un brand possa attingere, la loro eredità, rappresentano la loro storia ma anche una risorsa attiva in grado di generare molteplici benefit per un marchio, e anche a una comunità quando vi è un certo livello di fruizione pubblica. Al fine di comprendere il modo migliore di disporre dell'archivio verrà effettuato uno studio comparativo di alcuni archivi aziendali italiani e di alcuni esempi estremamente importanti di archivi stranieri. La determinazione della “best practice” di questi archivi aiuterà a generare un nuovo utilizzo per l’archivio di Erreuno che prenderà forma attraverso la realizzazione di un archivio digitale, il cuore del progetto.

Erreuno : reviving of an Italian fashion brand through its heritage. Made in Italy, archives, identity, relaunch

BOZZI, OLIMPIA PICCARDA
2018/2019

Abstract

The research that follows wants to investigate the complex and sometimes chaotic scenario of nowadays Italian fashion system. This will be done in order to unveil reasons and what lies behind the relaunch of a 12 years inactive fashion brand of the Made in Italy, recently bought by a foreign investor. Understanding its heritage plays a fundamental role in order to develop new usages for its archive, key element for the relaunch itself, source of knowledge and reflection of its identity and essence . At the end of the 70’s, we witnessed the affirmation of Made in Italy fashion, thanks to the profitable collaboration between the clothing and textile industry with the creativity of the fashion designers. In this panorama, in the very beginning of the 70’s the brand, Erreuno was founded and will achieve great acknowledgment during the 80’s and 90’s. Almost a pioneer of the Made in Italy, its history, rise, success and also decline reflects the evolving story of Made in Italy. Now days brand relaunch are something extremely common, very often caused by the succession and change of ownership problematics of the fashion houses. However the phenomenon of relaunching an inactive fashion house, often refereed as a brand reviving or revitalization, is something different and more delicate. In the cases of a brand close from years we talk about an up dating of the brand that has to face a new market and a new consumer, today increasingly careful, with new needs. After recomposing the steps which brought the Made in Italy to become known and appreciated all over the world, the research will focus the concept of archive. Archives are the richest heritage of a brand, representing their history but also an active resources that can be used to generate multiple benefits for a brand, and actually a whole community in general when there is a certain level of public fruition. In order to understand the best way to dispose the archive it will be made a comparative study of some Italian Business Archives, and some extremely important examples foreigns archive. The delineation of the best practice of these archives will help to generate a new usage that takes form through the realization of a Digital archive, the heart of the project.
CHIARA, EUGENIA
ROSSI, FRANCESCA
ARC III - Scuola del Design
6-giu-2020
2018/2019
La ricerca che segue investiga il complesso e a volte caotico scenario del sistema moda di oggi. Questo verrà fatto in modo da svelare ciò che si cela dietro al rilancio di un brand del Made in Italy inattivo per oltre 12 anni e recentemente acquisito da un investitore straniero. Comprendere il suo heritage gioca un ruolo fondamentale al fine di sviluppare nuovi utilizzi per l’archivio, elemento cardine del rilancio stesso, fonte di conoscenza, riflesso della sua identità e risorsa attiva. Alla fine degli anni 70 si è assistito all’affermazione della moda italiana grazie alla proficua collaborazione tra l’industria dell’abbigliamento e del tessile con la creatività degli stilisti. E’ in questo particolare momento che nel 1971 venne fondato a Milano Erreuno, brad di abbigliamento femminile RTW, che conquisterà poi nei decenni successivi grande fama internazionale. Quasi un pioniere del Made in Italy, Erreuno con la sua storia, nella sua crescita, il successo ed anche il suo declino riflette la storia di molti brand del Made in Italy. Al giorno d’oggi rilanci di brand sono estremamente comuni, molto spesso causati da problematiche di successione e cambi di proprietà delle case di moda. Malgrado ciò quando si tratta con un brand inattivo per anni la questione è più delicata. In questi casi è essenziale un aggiornamento del band che deve essere in grado di affrontare un mercato nuovo, e di un consumatore i cui bisogni sono inevitabilmente cambiati nel tempo ma al contempo è fondamentale rimanere fedeli alla sua identità e quel insieme di valori che lo costituiscono il brand. Dopo aver ricomposto i passi che hanno portato il made in Italy ad essere conosciuto e apprezzato in tutto il mondo la ricerca si concentrerà sul concetto di archivio. Gli archivi sono la più ricca risorsa da cui un brand possa attingere, la loro eredità, rappresentano la loro storia ma anche una risorsa attiva in grado di generare molteplici benefit per un marchio, e anche a una comunità quando vi è un certo livello di fruizione pubblica. Al fine di comprendere il modo migliore di disporre dell'archivio verrà effettuato uno studio comparativo di alcuni archivi aziendali italiani e di alcuni esempi estremamente importanti di archivi stranieri. La determinazione della “best practice” di questi archivi aiuterà a generare un nuovo utilizzo per l’archivio di Erreuno che prenderà forma attraverso la realizzazione di un archivio digitale, il cuore del progetto.
Tesi di laurea Magistrale
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