Nowadays the effects of the Fourth Industrial Revolution are evident and undeniable, and the future is increasingly moving in this direction. The digitization and integration of horizontal and vertical Value Chains as well as the digitization of products and services are the basis of the Industry 4.0 concept, defined as the integration of cyber-physical systems. The shipbuilding sector is not exempt from this transformation, but nevertheless lags behind other industries. In the modern economy there has been a paradigm shift in which competition is no longer between individual companies but between entire supply chains and consequently supply chain management becomes important. In particular, with reference to the transformation towards Industry 4.0 it is necessary that the whole supply chain adapts to change. This work, done during an internship at the Centro Tecnologico Naval y del Mar (CTN), focuses on the study of the supply chain of the shipbuilding sector in the region of Murcia, Spain, in relation to the digitalization development of the companies in the scope. The adoption of this paradigm is fundamental for the acquisition of competitive advantage, which is necessary to provide the region with a new leading sector for the economy. The objective of the work has been to understand the current level of development of the implementation of the Industry 4.0 paradigm among the suppliers of the market, comparing it with that of the leading company in the Spanish shipbuilding market. After a first phase of analysis of the state of the art and the characteristics of the market, the collection of data necessary to achieve the objective was carried out using two methods: a questionnaire and a series of semi-structured interviews. The results show that the level of knowledge is good, but the implementation process is progressing slowly. The causes of this situation have been placed in the strong dependence on subsidies, a managerial mindset against change and a lack of standardization within the supply chain. To overcome this, this work is addressed to all actors involved in the process, not only suppliers, but company X itself, policy makers and universities.

Gli effetti della quarta rivoluzione industriale sono ai giorni nostri evidenti ed innegabili, il futuro va sempre di più verso questa direzione. La digitalizzazione e l’integrazione di Catene del Valore orizzontali e verticali cosi come la digitalizzazione dei prodotti e dei servizi offerti sono alla base del concetto di Industria 4.0. Il settore navale non è esente da questa trasformazione, ma tuttavia, si trova in ritardo rispetto ad altre realtà industriali. Nell’economia moderna la competizione non è più tra singole aziende ma tra intere filiere e di conseguenza assume una rilevanza importante la gestione della catena di approvvigionamento. In particolare, in riferimento alla trasformazione verso l’Industria 4.0 è necessario che tutta la filiera si adegui al cambiamento. Questo lavoro, svolto durante uno stage presso il centro Tecnologico Naval y del Mar (CTN) è incentrato sullo studio della catena di approvvigionamento del settore delle costruzioni navali nella regione di Murcia, Spagna, in relazione allo sviluppo digitale delle aziende coinvolte. L’adozione di questo paradigma risulta fondamentale per l’acquisizione di vantaggio competitivo, necessario per dotare la regione di un nuovo settore trainante per l’economia. L’obiettivo del lavoro è quindi quello di capire l’attuale livello di sviluppo dell’implementazione dell’Industria 4.0 tra i fornitori del mercato, confrontandolo con quello della azienda leader nel mercato spagnolo delle costruzioni navali. Dopo una prima fase di analisi dello stato dell’arte e delle caratteristiche del mercato è stata effettuata tramite due metodi: un questionario ed una serie di interviste semi-strutturate. I risultati hanno mostrato come il livello di conoscenza sia buono, ma il processo di implementazione stia procedendo a rilento. Le cause di questa situazione sono state collocate nella forte dipendenza da sovvenzioni, da una avversione al cambiamento e ad una mancanza di standardizzazione all'interno della catena di approvvigionamento. Per ovviare a ciò questo lavoro è indirizzato a tutti gli attori che prendono parte al processo, non solo i fornitori, ma la stessa compagnia X, gli enti pubblici e le università.

Industry 4.0 in the supply chain of the naval sector in Murcia region, Spain

LUGANO, NICOLO
2019/2020

Abstract

Nowadays the effects of the Fourth Industrial Revolution are evident and undeniable, and the future is increasingly moving in this direction. The digitization and integration of horizontal and vertical Value Chains as well as the digitization of products and services are the basis of the Industry 4.0 concept, defined as the integration of cyber-physical systems. The shipbuilding sector is not exempt from this transformation, but nevertheless lags behind other industries. In the modern economy there has been a paradigm shift in which competition is no longer between individual companies but between entire supply chains and consequently supply chain management becomes important. In particular, with reference to the transformation towards Industry 4.0 it is necessary that the whole supply chain adapts to change. This work, done during an internship at the Centro Tecnologico Naval y del Mar (CTN), focuses on the study of the supply chain of the shipbuilding sector in the region of Murcia, Spain, in relation to the digitalization development of the companies in the scope. The adoption of this paradigm is fundamental for the acquisition of competitive advantage, which is necessary to provide the region with a new leading sector for the economy. The objective of the work has been to understand the current level of development of the implementation of the Industry 4.0 paradigm among the suppliers of the market, comparing it with that of the leading company in the Spanish shipbuilding market. After a first phase of analysis of the state of the art and the characteristics of the market, the collection of data necessary to achieve the objective was carried out using two methods: a questionnaire and a series of semi-structured interviews. The results show that the level of knowledge is good, but the implementation process is progressing slowly. The causes of this situation have been placed in the strong dependence on subsidies, a managerial mindset against change and a lack of standardization within the supply chain. To overcome this, this work is addressed to all actors involved in the process, not only suppliers, but company X itself, policy makers and universities.
RAMUNDO, LUCIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
6-giu-2020
2019/2020
Gli effetti della quarta rivoluzione industriale sono ai giorni nostri evidenti ed innegabili, il futuro va sempre di più verso questa direzione. La digitalizzazione e l’integrazione di Catene del Valore orizzontali e verticali cosi come la digitalizzazione dei prodotti e dei servizi offerti sono alla base del concetto di Industria 4.0. Il settore navale non è esente da questa trasformazione, ma tuttavia, si trova in ritardo rispetto ad altre realtà industriali. Nell’economia moderna la competizione non è più tra singole aziende ma tra intere filiere e di conseguenza assume una rilevanza importante la gestione della catena di approvvigionamento. In particolare, in riferimento alla trasformazione verso l’Industria 4.0 è necessario che tutta la filiera si adegui al cambiamento. Questo lavoro, svolto durante uno stage presso il centro Tecnologico Naval y del Mar (CTN) è incentrato sullo studio della catena di approvvigionamento del settore delle costruzioni navali nella regione di Murcia, Spagna, in relazione allo sviluppo digitale delle aziende coinvolte. L’adozione di questo paradigma risulta fondamentale per l’acquisizione di vantaggio competitivo, necessario per dotare la regione di un nuovo settore trainante per l’economia. L’obiettivo del lavoro è quindi quello di capire l’attuale livello di sviluppo dell’implementazione dell’Industria 4.0 tra i fornitori del mercato, confrontandolo con quello della azienda leader nel mercato spagnolo delle costruzioni navali. Dopo una prima fase di analisi dello stato dell’arte e delle caratteristiche del mercato è stata effettuata tramite due metodi: un questionario ed una serie di interviste semi-strutturate. I risultati hanno mostrato come il livello di conoscenza sia buono, ma il processo di implementazione stia procedendo a rilento. Le cause di questa situazione sono state collocate nella forte dipendenza da sovvenzioni, da una avversione al cambiamento e ad una mancanza di standardizzazione all'interno della catena di approvvigionamento. Per ovviare a ciò questo lavoro è indirizzato a tutti gli attori che prendono parte al processo, non solo i fornitori, ma la stessa compagnia X, gli enti pubblici e le università.
Tesi di laurea Magistrale
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