Architectural barriers are physical elements that limit the freedom of movement and use of services of a person. They are identified differently according to the needs of the individual. The legislation mainly considers barriers the built elements in public spaces. Such elements, as steps or narrow doors, limit the freedom of a person with disabilities to move. In particular, accessibility is defined as the ability to move in public spaces for people with reduced or limited mobility. The lack of accessibility is one of the physical barriers that most limit people with motor disabilities, as recognized by the World Health Organization. The thesis aims to identify the optimal methodology for mapping accessible routes and critical points; to create maps that can be used by people with wheelchairs. It should also be a tool that allows citizens to report barriers to public authority. Several projects have been analyzed, which in the past attempted to map accessibility and architectural barriers. These projects were based on the use of authoritative data collected by government agencies. More recently, the concepts of Voluntary Geographic Information (VGI) and crowdsourcing data collection have spread. Newer approaches have started to use OpenStreetMap as database. OpenStreetMap is a 2004 project by the University of London, with the aim of creating a free and editable map of the world. The thesis work is part of the ViaLibera?! project, which aims to apply this methodology in the Municipality 9 of the city of Milan. The project is founded by Fondazione di Comunità Milano; Politecnico di Milano is the technical partner, and the other partners are associations of people with disabilities: Spazio Vita Niguarda Onlus, Ledha Milano and AUS Niguarda Onlus. The elements of interest for the project were identified in collaboration with the other partners and based on state of the art. The use of OpenStreetMap was chosen as a collaborative database to insert the data, and its structure was analyzed to identify the data model for the elements of interest. In the thesis the comparison between the different existing mapping techniques is done to select the most rigorous and simple, in order to be attractive to the volunteers. In addition, the different techniques must be suitable for the chosen tagging scheme to map accessibility elements and also to be used by wheelchair users. The techniques analyzed involve the use of paper maps, Field Papers, and street-level images or applications for smartphones. They are compared to identify the best one.
Le barriere architettoniche sono elementi fisici che limitano la libertà di movimento e d’uso di servizi da parte di una persona. Essi sono identificati diversamente a seconda dei bisogni dell’individuo. Per uniformare tale definizione, la normativa considera principalmente gli elementi costruttivi in spazi pubblici. Tali elementi, come scalini o porte strette, limitano la possibilità di muoversi da parte di una persona con disabilità. In particolare, si definisce l’accessibilità come la possibilità di muoversi in spazi pubblici per persone con ridotta o limitata capacità motoria. La mancanza di accessibilità è una delle barriere fisiche che limitano maggiormente le persone con disabilità motorie, come riconosciuto dall’Organizzazione Mondiale della Sanità. Lo scopo della tesi è identificare la metodologia ottimale per mappare percorsi accessibili e punti critici; così da creare una mappa che permetta di essere utilizzata da persone in sedia a rotelle. Dovrebbe, inoltre, essere uno strumento che permetta ai cittadini di segnalare la presenza di barriere agli enti pubblici. Sono stati analizzati diversi progetti che in passato hanno cercato di mappare l'accessibilità e le barriere architettoniche. Questi progetti erano basati sull’uso di dati autorevoli, raccolti da enti governativi. Più recentemente i concetti di informazioni geografiche volontarie (VGI) e di raccolta crowdsourcing di dati si sono diffusi. Gli approcci più recenti hanno iniziato a utilizzare come database OpenStreetMap. OpenStreetMap è un progetto del 2004 dell’Università di Londra, con lo scopo di creare una mappa libera ed editabile del mondo. Il lavoro di tesi fa parte del progetto ViaLibera?!, che ha lo scopo di applicare questa metodologia all’interno del Municipio 9 della città di Milano. Il progetto finanziato da Fondazione di Comunità Milano ha come partner tecnico il Politecnico di Milano e altri partners, quali associazioni che si rivolgono a persone con disabilità: Spazio Vita Niguarda Onlus, Ledha Milano e AUS Niguarda Onlus. Gli elementi di maggior interesse per il progetto sono stati identificati in collaborazione con gli altri partners e basandosi sullo stato dell’arte. Si è quindi scelto l’utilizzo di OpenStreetMap come database collaborativo in cui inserire i dati e se ne è analizzata la struttura per individuare come inserire gli elementi di interesse. Il confronto tra le diverse tecniche esistenti è stato effettuato per selezionare la più rigorosa e semplice, al fine di essere attraente per i volontari. Inoltre, le diverse tecniche devono essere adatte allo schema di tag scelto per mappare gli elementi di accessibilità e anche per essere usate da persone in sedia a rotelle. Le tecniche analizzate prevedono l’utilizzo di mappe cartecee, Field Papers, e di immagini stradali o di applicazioni per smartphone. Sono state quindi confrontate per poter individuare la migliore.
Mapping the accessibility in OpenStreetMap : a comparison of different techniques
STUCCHI, LORENZO
2018/2019
Abstract
Architectural barriers are physical elements that limit the freedom of movement and use of services of a person. They are identified differently according to the needs of the individual. The legislation mainly considers barriers the built elements in public spaces. Such elements, as steps or narrow doors, limit the freedom of a person with disabilities to move. In particular, accessibility is defined as the ability to move in public spaces for people with reduced or limited mobility. The lack of accessibility is one of the physical barriers that most limit people with motor disabilities, as recognized by the World Health Organization. The thesis aims to identify the optimal methodology for mapping accessible routes and critical points; to create maps that can be used by people with wheelchairs. It should also be a tool that allows citizens to report barriers to public authority. Several projects have been analyzed, which in the past attempted to map accessibility and architectural barriers. These projects were based on the use of authoritative data collected by government agencies. More recently, the concepts of Voluntary Geographic Information (VGI) and crowdsourcing data collection have spread. Newer approaches have started to use OpenStreetMap as database. OpenStreetMap is a 2004 project by the University of London, with the aim of creating a free and editable map of the world. The thesis work is part of the ViaLibera?! project, which aims to apply this methodology in the Municipality 9 of the city of Milan. The project is founded by Fondazione di Comunità Milano; Politecnico di Milano is the technical partner, and the other partners are associations of people with disabilities: Spazio Vita Niguarda Onlus, Ledha Milano and AUS Niguarda Onlus. The elements of interest for the project were identified in collaboration with the other partners and based on state of the art. The use of OpenStreetMap was chosen as a collaborative database to insert the data, and its structure was analyzed to identify the data model for the elements of interest. In the thesis the comparison between the different existing mapping techniques is done to select the most rigorous and simple, in order to be attractive to the volunteers. In addition, the different techniques must be suitable for the chosen tagging scheme to map accessibility elements and also to be used by wheelchair users. The techniques analyzed involve the use of paper maps, Field Papers, and street-level images or applications for smartphones. They are compared to identify the best one.File | Dimensione | Formato | |
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