The idea of extending the M2 line from Cologno Nord to Vimercate has often been caressed over the years but has not found a real realization. Often when dealing with these issues, feelings are directed exclusively towards the costs of realization. However, this is very reductive, as numerous elements that can justify a public work remain undetected. In the specific case, all negative externalities reduced by the introduction of a public transport system should be considered, such as: the reduction of vehicular traffic with consequent reduction of atmospheric and acoustic pollution, the reduction of travel times which affects the quality of life, the reduction of travel expenses and so on. These considerations become part of the urban investment assessment methodologies, which aim to improve the decision-making process related to public policies.
L’idea di prolungare la linea M2 da Cologno Nord fino a Vimercate è stata accarezzata spesso nel corso degli anni, non trovando però una vera e propria concretizzazione. Spesso quando si affrontano questi temi, i sentimenti sono rivolti esclusivamente ai costi di realizzazione. Questo però risulta molto riduttivo, in quanto rimangono sottotraccia numerosi elementi che possono giustificare un’opera pubblica. Nel caso specifico dovrebbero essere considerati tutte le esternalità negative ridotte dall’introduzione di un sistema di trasporto pubblico, quali: la riduzione del traffico veicolare con conseguente diminuzione dell’inquinamento atmosferico e acustico, la riduzione dei tempi di spostamento che va ad incidere sulla qualità della vita, la riduzione delle spese di viaggio e così via. Queste considerazioni entrano a far parte delle metodologie di valutazione degli investimenti urbani, che hanno lo scopo di migliorare il processo decisionale riferito alle politiche pubbliche.
Extension of the M2 line up to Vimercate. Travel costs and times calculation as a preparatory tool for the project evaluation
GERVASONI, MARCO
2018/2019
Abstract
The idea of extending the M2 line from Cologno Nord to Vimercate has often been caressed over the years but has not found a real realization. Often when dealing with these issues, feelings are directed exclusively towards the costs of realization. However, this is very reductive, as numerous elements that can justify a public work remain undetected. In the specific case, all negative externalities reduced by the introduction of a public transport system should be considered, such as: the reduction of vehicular traffic with consequent reduction of atmospheric and acoustic pollution, the reduction of travel times which affects the quality of life, the reduction of travel expenses and so on. These considerations become part of the urban investment assessment methodologies, which aim to improve the decision-making process related to public policies.File | Dimensione | Formato | |
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