The Master Thesis consists of two projects carried out within the Innovation Function of Amadori Group. The projects, Green Packaging Challenge and Spazio alle tue Idee Mosciano Innovativi, are two call for ideas challenges following a selection process to choose the winning innovations to introduce in the company. Both are structured according to A3 methodology. The Green Packaging Challenge is an open innovation initiative where active and potential packaging suppliers are challenged to propose new effective and efficient solutions to improve the packaging sustainability. A selection process for the solutions collected is run according to the Funnel Model: a sequence of different development and evaluation gates is implemented, allowing to reduce the complexity and effort in the process. In this way, solutions are clusterized and screened with a level of detail increasing with the funnel depth, and finally it is possible to achieve the targets, choosing the winning innovations, and ensuring the winners maturity level differentiation. Given the big success of the initiative, Amadori decides to create a continuous version of the challenge in its digital Innovation Platform. Spazio alle tue Idee instead is an internal innovation challenge aimed at continuous improvement practice, where almost 400 employees of a production unit of Mosciano plant have the possibility to propose their suggestions about product quality, quality of food safety processes, job security and production efficiency. Engagement sessions are organized to promote the initiative, workshops are done to support workers in fostering their creativity and generating ideas, fully achieving the desired amount of ideas. Even in this case, a funnel selection process is structured and implemented, through which ideas are screened, clusterized, voted and developed. The initiative duration is longer than the Thesis experience, so winners are not announced, but thanks to the structure given to the process and to the results obtained until the Thesis end, the second target will be surely reached with the selection of the winning projects.
Il lavoro di Tesi Magistrale consiste in due progetti svolti con la Funzione Innovazione del Gruppo Amadori. I progetti, Green Packaging Challenge e Spazio alle tue Idee Mosciano Innovativi, sono due “call for ideas challenge”, caratterizzati da un processo di selezione per stabilire quali innovazioni vincenti introdurre nell’azienda. Entrambi sono strutturati seguendo la metodologia A3. La Green Packaging Challenge è un’iniziativa di open innovation dove fornitori di imballaggi attivi e potenziali sono sfidati a proporre nuove soluzioni efficaci ed efficienti volte al miglioramento della sostenibilità degli imballaggi. Le soluzioni raccolte passano attraverso un processo di selezione che segue il modello “a imbuto”: viene eseguita una sequenza di diversi stadi di sviluppo e valutazione, così da ridurre complessità e sforzi del processo. Le soluzioni sono raggruppate e scremate con un livello di dettaglio che aumenta in modo direttamente proporzionale alla profondità dell’imbuto, e infine gli obiettivi sono raggiunti con la selezione delle innovazioni vincitrici, garantendo la differenziazione in termini di maturità. Dato il successo dell’iniziativa, Amadori ha deciso di creare una versione continuativa della challenge all’interno della sua Piattaforma di Innovazione. Spazio alle tue Idee invece è un’iniziativa di innovazione interna volta al miglioramento continuo, dove circa 400 impiegati di un’unità produttiva dello stabilimento di Mosciano hanno la possibilità di proporre le proprie idee riguardo a qualità dei prodotti, qualità dei processi di sicurezza alimentare, sicurezza sul lavoro ed efficienza produttiva. Delle sessioni di ingaggio vengono organizzate per promuovere l’iniziativa, dei workshop sono svolti per supportare gli operai stimolando la loro creatività nella generazione di idee, raggiungendo pienamente il numero desiderato di idee. Anche in questo caso viene strutturato e implementato un processo di selezione a imbuto, attraverso cui le idee vengono scremate, raggruppate, votate e sviluppate. L’iniziativa ha una durata che si prolunga oltre la Tesi, quindi le idee vincenti non sono annunciate, ma grazie alla struttura data al processo e ai risultati ottenuti fino al termine della Tesi, il secondo obiettivo sarà sicuramente raggiunto con la selezione dei progetti vincitori.
Innovation call for ideas projects in Amadori Group : management of new ideas selection and development process
ALBANITO, LUIGI
2018/2019
Abstract
The Master Thesis consists of two projects carried out within the Innovation Function of Amadori Group. The projects, Green Packaging Challenge and Spazio alle tue Idee Mosciano Innovativi, are two call for ideas challenges following a selection process to choose the winning innovations to introduce in the company. Both are structured according to A3 methodology. The Green Packaging Challenge is an open innovation initiative where active and potential packaging suppliers are challenged to propose new effective and efficient solutions to improve the packaging sustainability. A selection process for the solutions collected is run according to the Funnel Model: a sequence of different development and evaluation gates is implemented, allowing to reduce the complexity and effort in the process. In this way, solutions are clusterized and screened with a level of detail increasing with the funnel depth, and finally it is possible to achieve the targets, choosing the winning innovations, and ensuring the winners maturity level differentiation. Given the big success of the initiative, Amadori decides to create a continuous version of the challenge in its digital Innovation Platform. Spazio alle tue Idee instead is an internal innovation challenge aimed at continuous improvement practice, where almost 400 employees of a production unit of Mosciano plant have the possibility to propose their suggestions about product quality, quality of food safety processes, job security and production efficiency. Engagement sessions are organized to promote the initiative, workshops are done to support workers in fostering their creativity and generating ideas, fully achieving the desired amount of ideas. Even in this case, a funnel selection process is structured and implemented, through which ideas are screened, clusterized, voted and developed. The initiative duration is longer than the Thesis experience, so winners are not announced, but thanks to the structure given to the process and to the results obtained until the Thesis end, the second target will be surely reached with the selection of the winning projects.File | Dimensione | Formato | |
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