The inspiration for the development of the following work was born from our professional experiences within the Facility Management department of the companies Hugo Boss Italia and CBRE GWS. In particular, this interest has developed starting from the contrast between the two companies representing respectively the role of the customer and that of the service provider . This antithesis, together with the interest in the optimal management of services and business processes, led us to experiment a method of resources allocation that can be applied to the Facility Management field in the Retail Market world. The aim of the thesis is to identify the dynamics inherent in the economic distribution, which can be planned and managed as a design process capable of offering innovative solutions to increase the quality of the integrated management of the structures with a consequent reduction in the management costs. To better understand this methodology, the application of an innovative model based on the clusterization of stores was deemed necessary, with the aim of highlighting its potential and critical issues. The thesis was structured into three macro areas: the first two focused on a theoretical analysis of the discipline and the case study treated; the last more practical, based on the application of the new proposed method. The potential found in the application of this innovative model is remarkable: the data allow to collect and analyze the past and the present in a timely manner, letting a direct analysis of historical trends in order to evaluate the correlation between cause and effect of problems and events that have occurred. The simulation and the predictive technologies used, permit a potential identification of what may be the future problems and of any discrepancies that can be created within the same real estate portfolio. We believe that the world of retail constitutes one of the markets with the greatest development prospects for the coming years, for this reason it was considered important to study a model that could be replicated and scaled according to the client’s needs and trends and able to support the inevitable evolution of Facility Management.

L’ispirazione per l’elaborazione del seguente lavoro è nata dalle nostre esperienze professionali all’interno del dipartimento di Facility Management delle aziende Hugo Boss Italia e CBRE GWS. In particolare, l’interesse si è sviluppato a partire dalla contrapposizione che vede le due compagnie rappresentare rispettivamente il ruolo del cliente e quello del fornitore di servizi. Tale antitesi, insieme all’interesse per la gestione ottimale dei servizi e dei processi aziendali, ci hanno portate a sperimentare i metodi di allocazione delle risorse applicati al campo del Facility Management nel mondo del Retail Market. Questa tesi ha l'obiettivo di identificare le dinamiche inerenti alla ripartizione economica, che possano essere pianificate e gestite come un processo di progettazione interdisciplinare in grado di offrire soluzioni innovative per aumentare la qualità della gestione delle strutture. Per comprendere meglio questa metodologia, è stata ritenuta necessaria l’applicazione di un modello innovativo basato sulla clusterizzazione dei negozi, con l'obiettivo di evidenziarne le potenzialità e le criticità. La tesi è strutturata in tre macro aree: le prime due incentrate su un’analisi teorica della disciplina e del caso studio trattato; l’ultima più pratica, basata sull’applicazione del nuovo metodo proposto. Il potenziale trovato nell'applicazione di questo modello innovativo è notevole: i dati consentono di raccogliere e analizzare il passato e il presente in modo tempestivo, consentendo un’analisi diretta dei trend storici per valutare la correlazione tra causa ed effetto di problemi ed eventi verificatosi. La simulazione e le tecnologie predittive utilizzate, permettono una potenziale identificazione dei problemi futuri e delle eventuali discrepanze che si possono creare all’interno del medesimo portafoglio immobiliare. Riteniamo che il mondo del retail costituisca uno dei mercati con maggiori prospettive di sviluppo per i prossimi anni, per tale motivo è stato ritenuto importante studiare un modello che potesse essere replicato e scalato a seconda delle necessità e delle tendenze, così da poter supportare l’inevitabile evoluzione del Facility Management.

Facility management and retail market. A management model for a more efficient resources allocation in the fashion sector

VILLA, ELISA;CARINELLI, ILARIA
2019/2020

Abstract

The inspiration for the development of the following work was born from our professional experiences within the Facility Management department of the companies Hugo Boss Italia and CBRE GWS. In particular, this interest has developed starting from the contrast between the two companies representing respectively the role of the customer and that of the service provider . This antithesis, together with the interest in the optimal management of services and business processes, led us to experiment a method of resources allocation that can be applied to the Facility Management field in the Retail Market world. The aim of the thesis is to identify the dynamics inherent in the economic distribution, which can be planned and managed as a design process capable of offering innovative solutions to increase the quality of the integrated management of the structures with a consequent reduction in the management costs. To better understand this methodology, the application of an innovative model based on the clusterization of stores was deemed necessary, with the aim of highlighting its potential and critical issues. The thesis was structured into three macro areas: the first two focused on a theoretical analysis of the discipline and the case study treated; the last more practical, based on the application of the new proposed method. The potential found in the application of this innovative model is remarkable: the data allow to collect and analyze the past and the present in a timely manner, letting a direct analysis of historical trends in order to evaluate the correlation between cause and effect of problems and events that have occurred. The simulation and the predictive technologies used, permit a potential identification of what may be the future problems and of any discrepancies that can be created within the same real estate portfolio. We believe that the world of retail constitutes one of the markets with the greatest development prospects for the coming years, for this reason it was considered important to study a model that could be replicated and scaled according to the client’s needs and trends and able to support the inevitable evolution of Facility Management.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
29-apr-2020
2019/2020
L’ispirazione per l’elaborazione del seguente lavoro è nata dalle nostre esperienze professionali all’interno del dipartimento di Facility Management delle aziende Hugo Boss Italia e CBRE GWS. In particolare, l’interesse si è sviluppato a partire dalla contrapposizione che vede le due compagnie rappresentare rispettivamente il ruolo del cliente e quello del fornitore di servizi. Tale antitesi, insieme all’interesse per la gestione ottimale dei servizi e dei processi aziendali, ci hanno portate a sperimentare i metodi di allocazione delle risorse applicati al campo del Facility Management nel mondo del Retail Market. Questa tesi ha l'obiettivo di identificare le dinamiche inerenti alla ripartizione economica, che possano essere pianificate e gestite come un processo di progettazione interdisciplinare in grado di offrire soluzioni innovative per aumentare la qualità della gestione delle strutture. Per comprendere meglio questa metodologia, è stata ritenuta necessaria l’applicazione di un modello innovativo basato sulla clusterizzazione dei negozi, con l'obiettivo di evidenziarne le potenzialità e le criticità. La tesi è strutturata in tre macro aree: le prime due incentrate su un’analisi teorica della disciplina e del caso studio trattato; l’ultima più pratica, basata sull’applicazione del nuovo metodo proposto. Il potenziale trovato nell'applicazione di questo modello innovativo è notevole: i dati consentono di raccogliere e analizzare il passato e il presente in modo tempestivo, consentendo un’analisi diretta dei trend storici per valutare la correlazione tra causa ed effetto di problemi ed eventi verificatosi. La simulazione e le tecnologie predittive utilizzate, permettono una potenziale identificazione dei problemi futuri e delle eventuali discrepanze che si possono creare all’interno del medesimo portafoglio immobiliare. Riteniamo che il mondo del retail costituisca uno dei mercati con maggiori prospettive di sviluppo per i prossimi anni, per tale motivo è stato ritenuto importante studiare un modello che potesse essere replicato e scalato a seconda delle necessità e delle tendenze, così da poter supportare l’inevitabile evoluzione del Facility Management.
Tesi di laurea Magistrale
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