This study has been broken down into two primary themes. Firstly, it focuses on the role of women entrepreneurship in enterprises that generate social impact and overcome gender inequality. The second theme is the exploration of the societal challenges, and social enterprises that have arisen out of the current situation in Italy. The study starts with a theoretical review of the literature which embraces from a general to a particular perspective. First, by analyzing the concept and the situation of women entrepreneurship and gender equality globally and then, by considering the current situation in Italy. Next, by reviewing the concept of social enterprise with emphasis on its situation in Italy and finally, by including within this study the concept of social impact in order to generate a relationship between the social impact and the women entrepreneurship. In the next section, the methodology is explained and the first step consisted in a generation of a first list of all the social needs taken from the current social, economic and environmental challenges where the international community agreed on some broad strategies in order to deal them and to advance more sustainable development. The 2020 Agenda for Sustainable Development, ratified by de United Nations and the Europe 2020 Strategy, launched by the European Union were taken for this study. This list provides not only a general perspective but also a backbone of this analysis. On the other hand, with the literature research was generated weaknesses in the current role of women in entrepreneurship, and in parallel, it was made a second list of social needs for contrasting with the first list generated. Then the comparison of the two lists generate a new list specifically related to women entrepreneurship. Finally, the classification and role of the enterprises of the third sector in Italy are related to each need. This process involves findings, the analysis of a real case in Italy, and the conclusions.

Questo studio è stato suddiviso in due temi principali. In primo luogo, si concentra sul ruolo dell'imprenditoria femminile nelle imprese che generano impatto sociale e superano le disparità di genere. Il secondo tema è l'esplorazione delle sfide della società e le imprese sociali sorte dalla situazione attuale in Italia. Lo studio inizia con una revisione teorica della letteratura che abbraccia da una prospettiva generale a una particolare. Innanzitutto, analizzando il concetto e la situazione dell'imprenditoria femminile e della parità di genere a livello globale e poi, considerando la situazione attuale in Italia. Successivamente, rivedendo il concetto di impresa sociale con enfasi sulla sua situazione in Italia e infine, includendo all'interno di questo studio il concetto di impatto sociale al fine di generare una relazione tra l'impatto sociale e l'imprenditoria femminile. Nella sezione successiva viene spiegata la metodologia e il primo passo è consistito in una generazione di un primo elenco di tutte le esigenze sociali prese dalle attuali sfide sociali, economiche e ambientali in cui la comunità internazionale ha concordato alcune strategie generali per affrontarle e per promuovere uno sviluppo più sostenibile. Per questo studio sono stati presi in considerazione l'Agenda 2020 per lo sviluppo sostenibile, ratificata da de Nazioni Unite e la strategia Europa 2020, lanciata dall'Unione europea. Questo elenco fornisce non solo una prospettiva generale ma anche una spina dorsale di questa analisi. D'altra parte, con la letteratura sono state generate debolezze nell'attuale ruolo delle donne nell'imprenditoria e, parallelamente, è stato creato un secondo elenco di esigenze sociali in contrasto con il primo elenco generato. Quindi il confronto tra i due elenchi genera un nuovo elenco specifico per l'imprenditoria femminile. Infine, la classificazione e il ruolo delle imprese del terzo settore in Italia sono legate a ciascuna esigenza. Questo processo comporta scoperte, analisi di un caso reale in Italia e conclusioni.

General social needs associated with women entrepreneurship and gender equality in Italy

Rodriguez Sierra, Ana Carolina
2019/2020

Abstract

This study has been broken down into two primary themes. Firstly, it focuses on the role of women entrepreneurship in enterprises that generate social impact and overcome gender inequality. The second theme is the exploration of the societal challenges, and social enterprises that have arisen out of the current situation in Italy. The study starts with a theoretical review of the literature which embraces from a general to a particular perspective. First, by analyzing the concept and the situation of women entrepreneurship and gender equality globally and then, by considering the current situation in Italy. Next, by reviewing the concept of social enterprise with emphasis on its situation in Italy and finally, by including within this study the concept of social impact in order to generate a relationship between the social impact and the women entrepreneurship. In the next section, the methodology is explained and the first step consisted in a generation of a first list of all the social needs taken from the current social, economic and environmental challenges where the international community agreed on some broad strategies in order to deal them and to advance more sustainable development. The 2020 Agenda for Sustainable Development, ratified by de United Nations and the Europe 2020 Strategy, launched by the European Union were taken for this study. This list provides not only a general perspective but also a backbone of this analysis. On the other hand, with the literature research was generated weaknesses in the current role of women in entrepreneurship, and in parallel, it was made a second list of social needs for contrasting with the first list generated. Then the comparison of the two lists generate a new list specifically related to women entrepreneurship. Finally, the classification and role of the enterprises of the third sector in Italy are related to each need. This process involves findings, the analysis of a real case in Italy, and the conclusions.
CHIODO, VERONICA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2020
2019/2020
Questo studio è stato suddiviso in due temi principali. In primo luogo, si concentra sul ruolo dell'imprenditoria femminile nelle imprese che generano impatto sociale e superano le disparità di genere. Il secondo tema è l'esplorazione delle sfide della società e le imprese sociali sorte dalla situazione attuale in Italia. Lo studio inizia con una revisione teorica della letteratura che abbraccia da una prospettiva generale a una particolare. Innanzitutto, analizzando il concetto e la situazione dell'imprenditoria femminile e della parità di genere a livello globale e poi, considerando la situazione attuale in Italia. Successivamente, rivedendo il concetto di impresa sociale con enfasi sulla sua situazione in Italia e infine, includendo all'interno di questo studio il concetto di impatto sociale al fine di generare una relazione tra l'impatto sociale e l'imprenditoria femminile. Nella sezione successiva viene spiegata la metodologia e il primo passo è consistito in una generazione di un primo elenco di tutte le esigenze sociali prese dalle attuali sfide sociali, economiche e ambientali in cui la comunità internazionale ha concordato alcune strategie generali per affrontarle e per promuovere uno sviluppo più sostenibile. Per questo studio sono stati presi in considerazione l'Agenda 2020 per lo sviluppo sostenibile, ratificata da de Nazioni Unite e la strategia Europa 2020, lanciata dall'Unione europea. Questo elenco fornisce non solo una prospettiva generale ma anche una spina dorsale di questa analisi. D'altra parte, con la letteratura sono state generate debolezze nell'attuale ruolo delle donne nell'imprenditoria e, parallelamente, è stato creato un secondo elenco di esigenze sociali in contrasto con il primo elenco generato. Quindi il confronto tra i due elenchi genera un nuovo elenco specifico per l'imprenditoria femminile. Infine, la classificazione e il ruolo delle imprese del terzo settore in Italia sono legate a ciascuna esigenza. Questo processo comporta scoperte, analisi di un caso reale in Italia e conclusioni.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/164427