Looking around, it is possible to see how the product design discipline has explored multiple areas over the last decade, significantly widening the sphere of influence of planning in aspects of heterogeneous nature. The investigation of the form, function and interaction of an object with a user has, nowadays, an increasingly growing importance even in apparently distant environments of the most classic themes. Not surprisingly, the themes that have benefited most from the interest of contemporary designers include design for all, sustainable design and design for health. Consistently with the trend just mentioned, the thesis explores the process developed for the design of an "interactive detection device for tapping and musical training in childhood". The specificity of the thesis object is dictated by the collaboration with the experimental activity of the research department of the IRCCS "Eugenio Medea" scientific institute, which has brought to the attention of the thesis student an already structured project brief. In the first part of the discussion, the scientific context in which the project is developed is deepened. More specifically, it is a survey on learning disorders (DSA) and language (DPL) in preschool children aged between 3 and 6 years. The methodology for identifying these problems and their treatment (and prevention) is the core of the project. In fact, this identification currently passes through more or less invasive laboratory tests performed on the child. However, recent studies have shown that it is possible to achieve the same degree of accuracy in detection using alternative methods. It is possible, in fact, to test the rhythmic and motor skills of the child with recreational activities to obtain the necessary data equally, since these skills are closely linked to the problems mentioned. This suggests, therefore, that the design of a rhythmic game suitable for the purpose could bring significant benefits, including the accessibility and the diffusion of prevention also in the schools and homes of these subjects, in an almost completely independent manner from the specialist healthcare figures otherwise necessary in other contexts. Proceeding with the discussion, the project requirements are better outlined. Among them there is also the type of technology most useful for the purpose, which consists of a sensor capable of measuring the touch and its intensity, necessary for the purposes of detection and its accuracy. How to integrate this technology and in what type of tool is the subject of subsequent analysis, the core of the thesis. This process, added with other specifications, outlines the complete framework for the design of a system consisting of a hardware part (the controller) and software (reference application with video / audio output). The type of interaction and the variety of inputs that the child can use in this system are also objects of in-depth study of the thesis.

Osservandosi intorno è possibile constatare come la disciplina del product design abbia esplorato nel corso dell’ultimo decennio molteplici ambiti, allargando notevolmente la sfera di influenza della progettualità in aspetti di eterogenea natura. L’indagine sulla forma, sulla funzione e sull’interazione di un oggetto con un utente hanno, ad oggi, una sempre più crescente importanza anche in ambienti apparentemente distanti delle tematiche più classiche. Non a caso, i temi che hanno giovato maggiormente dell’interessamento dei progettisti contemporanei comprendono il design for all, il design sostenibile e il design for health. In maniera del tutto coerente con la tendenza appena citata, la tesi approfondisce il processo maturato per la progettazione di un “dispositivo di rilevazione interattiva del tapping e training musicale nell’infanzia”. La specificità dell’oggetto di tesi è dettata dalla collaborazione con l’attività sperimentale del reparto di ricerca dell’istituto scientifico IRCCS “Eugenio Medea”, che ha posto all’attenzione del tesista un brief di progetto già strutturato. Nella prima parte della trattazione viene approfondito il contesto scientifico entro il quale si sviluppa il progetto. Più nello specifico, si tratta di una indagine sui disturbi dell’apprendimento (DSA) e del linguaggio (DPL) in bambini di età prescolare compresa tra i 3 e i 6 anni. La metodologia di identificazione di tali problematiche e relativo trattamento (e prevenzione) è il fulcro del progetto. Infatti, tale identificazione passa attualmente attraverso test di laboratorio più o meno invasivi eseguiti sul bambino. Tuttavia, recenti studi hanno dimostrato come sia possibile ottenere lo stesso grado di accuratezza nella rilevazione utilizzando metodi alternativi. È possibile, infatti, testare le capacità ritmiche e motorie del bambino con attività di carattere ludico per ottenere ugualmente i dati necessari, poiché tali capacità sono strettamente legate alle problematiche citate. Ciò suggerisce, quindi, che la progettazione di un gioco ritmico adeguato allo scopo possa apportare notevoli benefici, compresa l’accessibilità e la diffusione della prevenzione anche nelle scuole e nelle case di questi soggetti, in maniera quasi del tutto indipendente dalle figure sanitarie specialistiche altrimenti necessarie in altri contesti. Procedendo con la trattazione, vengono delineati meglio i requisiti di progetto. Tra di essi vi è anche il tipo di tecnologia più utile allo scopo, che consiste in un sensore in grado di misurare il tocco e la sua intensità, necessaria ai fini della rilevazione e della sua accuratezza. Come integrare questa tecnologia e in quale tipo di tool, è oggetto di analisi successiva, nucleo centrale della tesi. Tale processo, addizionato con altre specifiche, delinea il quadro completo per la progettazione di un sistema composto da una parte hardware (il controller) e software (applicativo di riferimento con output video/audio). La tipologia di interazione e la varietà di input che il bambino potrà usare in tale sistema sono anch’essi oggetti di approfondimento della tesi.

Parapad. Serious rhythm game per la prevenzione e il trattamento dei disturbi del linguaggio

NICOTRA, ANDREA
2018/2019

Abstract

Looking around, it is possible to see how the product design discipline has explored multiple areas over the last decade, significantly widening the sphere of influence of planning in aspects of heterogeneous nature. The investigation of the form, function and interaction of an object with a user has, nowadays, an increasingly growing importance even in apparently distant environments of the most classic themes. Not surprisingly, the themes that have benefited most from the interest of contemporary designers include design for all, sustainable design and design for health. Consistently with the trend just mentioned, the thesis explores the process developed for the design of an "interactive detection device for tapping and musical training in childhood". The specificity of the thesis object is dictated by the collaboration with the experimental activity of the research department of the IRCCS "Eugenio Medea" scientific institute, which has brought to the attention of the thesis student an already structured project brief. In the first part of the discussion, the scientific context in which the project is developed is deepened. More specifically, it is a survey on learning disorders (DSA) and language (DPL) in preschool children aged between 3 and 6 years. The methodology for identifying these problems and their treatment (and prevention) is the core of the project. In fact, this identification currently passes through more or less invasive laboratory tests performed on the child. However, recent studies have shown that it is possible to achieve the same degree of accuracy in detection using alternative methods. It is possible, in fact, to test the rhythmic and motor skills of the child with recreational activities to obtain the necessary data equally, since these skills are closely linked to the problems mentioned. This suggests, therefore, that the design of a rhythmic game suitable for the purpose could bring significant benefits, including the accessibility and the diffusion of prevention also in the schools and homes of these subjects, in an almost completely independent manner from the specialist healthcare figures otherwise necessary in other contexts. Proceeding with the discussion, the project requirements are better outlined. Among them there is also the type of technology most useful for the purpose, which consists of a sensor capable of measuring the touch and its intensity, necessary for the purposes of detection and its accuracy. How to integrate this technology and in what type of tool is the subject of subsequent analysis, the core of the thesis. This process, added with other specifications, outlines the complete framework for the design of a system consisting of a hardware part (the controller) and software (reference application with video / audio output). The type of interaction and the variety of inputs that the child can use in this system are also objects of in-depth study of the thesis.
ARC III - Scuola del Design
29-apr-2020
2018/2019
Osservandosi intorno è possibile constatare come la disciplina del product design abbia esplorato nel corso dell’ultimo decennio molteplici ambiti, allargando notevolmente la sfera di influenza della progettualità in aspetti di eterogenea natura. L’indagine sulla forma, sulla funzione e sull’interazione di un oggetto con un utente hanno, ad oggi, una sempre più crescente importanza anche in ambienti apparentemente distanti delle tematiche più classiche. Non a caso, i temi che hanno giovato maggiormente dell’interessamento dei progettisti contemporanei comprendono il design for all, il design sostenibile e il design for health. In maniera del tutto coerente con la tendenza appena citata, la tesi approfondisce il processo maturato per la progettazione di un “dispositivo di rilevazione interattiva del tapping e training musicale nell’infanzia”. La specificità dell’oggetto di tesi è dettata dalla collaborazione con l’attività sperimentale del reparto di ricerca dell’istituto scientifico IRCCS “Eugenio Medea”, che ha posto all’attenzione del tesista un brief di progetto già strutturato. Nella prima parte della trattazione viene approfondito il contesto scientifico entro il quale si sviluppa il progetto. Più nello specifico, si tratta di una indagine sui disturbi dell’apprendimento (DSA) e del linguaggio (DPL) in bambini di età prescolare compresa tra i 3 e i 6 anni. La metodologia di identificazione di tali problematiche e relativo trattamento (e prevenzione) è il fulcro del progetto. Infatti, tale identificazione passa attualmente attraverso test di laboratorio più o meno invasivi eseguiti sul bambino. Tuttavia, recenti studi hanno dimostrato come sia possibile ottenere lo stesso grado di accuratezza nella rilevazione utilizzando metodi alternativi. È possibile, infatti, testare le capacità ritmiche e motorie del bambino con attività di carattere ludico per ottenere ugualmente i dati necessari, poiché tali capacità sono strettamente legate alle problematiche citate. Ciò suggerisce, quindi, che la progettazione di un gioco ritmico adeguato allo scopo possa apportare notevoli benefici, compresa l’accessibilità e la diffusione della prevenzione anche nelle scuole e nelle case di questi soggetti, in maniera quasi del tutto indipendente dalle figure sanitarie specialistiche altrimenti necessarie in altri contesti. Procedendo con la trattazione, vengono delineati meglio i requisiti di progetto. Tra di essi vi è anche il tipo di tecnologia più utile allo scopo, che consiste in un sensore in grado di misurare il tocco e la sua intensità, necessaria ai fini della rilevazione e della sua accuratezza. Come integrare questa tecnologia e in quale tipo di tool, è oggetto di analisi successiva, nucleo centrale della tesi. Tale processo, addizionato con altre specifiche, delinea il quadro completo per la progettazione di un sistema composto da una parte hardware (il controller) e software (applicativo di riferimento con output video/audio). La tipologia di interazione e la varietà di input che il bambino potrà usare in tale sistema sono anch’essi oggetti di approfondimento della tesi.
Tesi di laurea Magistrale
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