This thesis aims to optimize the maintenance of the value of sport facilities in the Italian context, with reference to sports facilities designed to enable the football practice and that are owned by the Public Administration and where it gives the right of use to private concessionaires. To identify the optimization process, an analysis of the state of the art of the sports and football scene was run. This analysis is both empirical, statistical and based on literature in management, human and economic fields. It appeared that people who hold decision-making roles in the football industry, have serious shortcomings regarding managerial and financial skills which led to the offering of mediocre services and inadequate business strategies. All this resulted in an environment which isn’t able to achieve economic sustainability in associations and sports unions in which there isn’t a clear and actual impact on the ability to maintain the value of the real estate asset and the ability to generate shared human capital. The goal of this thesis is to identify a process to design and improbe a business model exploitable by sports concessionaires and managers who can later unlock the creation of value for all stakeholders and allow to enhance the value of the real estate assets that they manage. Starting from the common practices of the sector, the process is built in 3 steps: identification or creation of the vision and mission of the sports club; qualitative and quantitative identification of the stakeholders involved in the process of creation of services; identification and optimization of the business model through the empowerment of internal resources. The end result is the individuation of a process that starts from an internal analysis and converges in the identification of new initiatives that can unlock the creation of value between the sports club and its end users.

Questa tesi ha lo scopo di ottimizzare il mantenimento del valore delle strutture sportive nel contesto italiano, con riferimento alle strutture sportive progettate per abilitare la pratica calcistica e che sono di proprietà della Pubblica Amministrazione, che da il diritto di utilizzo ai concessionari privati. Per identificare il processo di ottimizzazione, è stata eseguita un'analisi dello stato dell'arte della scena sportiva e calcistica. Questa analisi è sia empirica, sia statistica e sia basata sulla letteratura in ambito gestionale, umano ed economico. È emerso che le persone che ricoprono ruoli decisionali nel settore calcistico presentano gravi carenze in termini di capacità manageriali e finanziarie che hanno portato all'offerta di servizi mediocri e strategie commerciali inadeguate. Tutto ciò porta a un ambiente che non è in grado di raggiungere la sostenibilità economica nelle associazioni e nei sindacati sportivi in ​​cui non vi è un impatto chiaro e reale sulla capacità di mantenere il valore del patrimonio immobiliare e la capacità di generare esseri umani condivisi capitale. L'obiettivo di questa tesi è quello di identificare un processo per progettare e influenzare un modello di business sfruttabile da concessionari e manager sportivi che possono successivamente sbloccare la creazione di valore per tutte le parti interessate e consentire di migliorare il valore delle attività immobiliari che gestiscono. Partendo dalle pratiche comuni del settore, il processo si articola in 3 fasi: identificazione o creazione della visione e della missione del club sportivo; identificazione qualitativa e quantitativa delle parti interessate coinvolte nel processo di creazione di servizi; identificazione e ottimizzazione del modello di business attraverso il potenziamento delle risorse interne. Il risultato finale è l'individuazione di un processo che parte da un'analisi interna e converge nell'individuazione di nuove iniziative che possono sbloccare la creazione di valore tra la società sportiva e i suoi utenti finali.

Optimizing business models to promote the value of sporting estate assets through social impact. The case of the Italian football

RIGHI, ANDREA
2019/2020

Abstract

This thesis aims to optimize the maintenance of the value of sport facilities in the Italian context, with reference to sports facilities designed to enable the football practice and that are owned by the Public Administration and where it gives the right of use to private concessionaires. To identify the optimization process, an analysis of the state of the art of the sports and football scene was run. This analysis is both empirical, statistical and based on literature in management, human and economic fields. It appeared that people who hold decision-making roles in the football industry, have serious shortcomings regarding managerial and financial skills which led to the offering of mediocre services and inadequate business strategies. All this resulted in an environment which isn’t able to achieve economic sustainability in associations and sports unions in which there isn’t a clear and actual impact on the ability to maintain the value of the real estate asset and the ability to generate shared human capital. The goal of this thesis is to identify a process to design and improbe a business model exploitable by sports concessionaires and managers who can later unlock the creation of value for all stakeholders and allow to enhance the value of the real estate assets that they manage. Starting from the common practices of the sector, the process is built in 3 steps: identification or creation of the vision and mission of the sports club; qualitative and quantitative identification of the stakeholders involved in the process of creation of services; identification and optimization of the business model through the empowerment of internal resources. The end result is the individuation of a process that starts from an internal analysis and converges in the identification of new initiatives that can unlock the creation of value between the sports club and its end users.
CELANI, ALBERTO
CIA, GENNY
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
6-giu-2020
2019/2020
Questa tesi ha lo scopo di ottimizzare il mantenimento del valore delle strutture sportive nel contesto italiano, con riferimento alle strutture sportive progettate per abilitare la pratica calcistica e che sono di proprietà della Pubblica Amministrazione, che da il diritto di utilizzo ai concessionari privati. Per identificare il processo di ottimizzazione, è stata eseguita un'analisi dello stato dell'arte della scena sportiva e calcistica. Questa analisi è sia empirica, sia statistica e sia basata sulla letteratura in ambito gestionale, umano ed economico. È emerso che le persone che ricoprono ruoli decisionali nel settore calcistico presentano gravi carenze in termini di capacità manageriali e finanziarie che hanno portato all'offerta di servizi mediocri e strategie commerciali inadeguate. Tutto ciò porta a un ambiente che non è in grado di raggiungere la sostenibilità economica nelle associazioni e nei sindacati sportivi in ​​cui non vi è un impatto chiaro e reale sulla capacità di mantenere il valore del patrimonio immobiliare e la capacità di generare esseri umani condivisi capitale. L'obiettivo di questa tesi è quello di identificare un processo per progettare e influenzare un modello di business sfruttabile da concessionari e manager sportivi che possono successivamente sbloccare la creazione di valore per tutte le parti interessate e consentire di migliorare il valore delle attività immobiliari che gestiscono. Partendo dalle pratiche comuni del settore, il processo si articola in 3 fasi: identificazione o creazione della visione e della missione del club sportivo; identificazione qualitativa e quantitativa delle parti interessate coinvolte nel processo di creazione di servizi; identificazione e ottimizzazione del modello di business attraverso il potenziamento delle risorse interne. Il risultato finale è l'individuazione di un processo che parte da un'analisi interna e converge nell'individuazione di nuove iniziative che possono sbloccare la creazione di valore tra la società sportiva e i suoi utenti finali.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/164517