In the last decades, the increasing demand for a broader variety of flavours and beer styles has represented the main reason of the craft beer revolution, started in the 1970s in the United States, which has radically transformed the orientation towards beers of consumers and created a recognizable community of enthusiasts widespread all over the World. Critical success factors of craft beers are represented by the innovative nature of small craft breweries producing and offering customers a wide choice of high quality beers reflecting distinctive characteristics of cultures and places as well as their high differentiation from the mainstream beers mass- produced by the multinational companies of the beer industry. In spite of the increasing desire of consumers to discover new tastes and beer styles from all over the World, time and space barriers usually represent the main obstacles in the purchasing of craft beers. Furthermore, due to their niche nature, finding a various choice of craft beers in traditional supermarkets or retailers can be demanding. These factors have brought to the worldwide diffusion of many e- Commerce initiatives of both local craft breweries selling their own products and firms aggregating different craft beer brands and offering customers a wide choice of labels. Through an empirical analysis of a significant number of firms selling craft beers online, the study provides a comprehensive picture of the most common e-Commerce initiatives in the growing craft brewing industry worldwide, followed by a focus on the Italian craft beer ecosystem. The main findings of the thesis are represented by a set of seven business model archetypes consisting in clusters of firms and relative business model underlying logics, defined on the basis of a set of characterizing variables consistently representing the four building dimensions of the conceptual business model framework adopted (i.e. Value proposition, Value creation, Delivery system, and Value capture) reflecting the most diffuse and recognized business model components in the literature of reference.

Negli ultimi decenni, la crescente domanda di una più ampia varietà di sapori e stili di birra ha rappresentato il motivo principale della rivoluzione della birra artigianale, iniziata negli anni '70 negli Stati Uniti, la quale ha radicalmente trasformato l'orientamento dei consumatori verso le birre e creato una riconoscibile comunità di appassionati diffusa in tutto il mondo. Tra i fattori critici di successo delle birre artigianali vi sono la natura innovativa dei piccoli birrifici artigianali che producono e offrono ai clienti una vasta scelta di birre di alta qualità che riflettono le caratteristiche distintive di culture e luoghi, nonché la loro elevata differenziazione dalle birre tradizionali prodotte industrialmente dalle multinazionali del settore della birra. Nonostante il desiderio crescente dei consumatori di scoprire nuovi gusti e stili di birra provenienti da tutto il mondo, barriere di tempo e spazio rappresentano i principali ostacoli nell’acquisto di birre artigianali. Inoltre, a causa della loro natura di nicchia, è difficile trovare una vasta scelta di birre artigianali nei supermercati tradizionali o presso comuni rivenditori. Questi fattori hanno portato alla diffusione in tutto il mondo di diverse iniziative di e-Commerce sia di birrifici artigianali che vendono i propri prodotti, sia di aziende che aggregano diversi marchi di birra artigianale offrendo ai clienti un'ampia scelta di etichette. Attraverso un'analisi empirica di un numero significativo di aziende che vendono birre artigianali online, la ricerca fornisce un quadro completo delle iniziative più diffuse di e-Commerce nel settore crescente della birra artigianale, accompagnato da un focus sul mercato di riferimento italiano. I principali risultati della tesi sono rappresentati da un insieme di sette archetipi di modelli di business definiti sulla base di un insieme di variabili caratterizzanti che rappresentano in modo coerente le quattro dimensioni costitutive del Business Model framework adottato, il quale riflette le componenti del Business Model più diffuse e riconosciute nella letteratura di riferimento.

Empirical analysis of e-commerce business models in the craft brewing industry

PODINI, ANDREA;Spada, Ludovico
2019/2020

Abstract

In the last decades, the increasing demand for a broader variety of flavours and beer styles has represented the main reason of the craft beer revolution, started in the 1970s in the United States, which has radically transformed the orientation towards beers of consumers and created a recognizable community of enthusiasts widespread all over the World. Critical success factors of craft beers are represented by the innovative nature of small craft breweries producing and offering customers a wide choice of high quality beers reflecting distinctive characteristics of cultures and places as well as their high differentiation from the mainstream beers mass- produced by the multinational companies of the beer industry. In spite of the increasing desire of consumers to discover new tastes and beer styles from all over the World, time and space barriers usually represent the main obstacles in the purchasing of craft beers. Furthermore, due to their niche nature, finding a various choice of craft beers in traditional supermarkets or retailers can be demanding. These factors have brought to the worldwide diffusion of many e- Commerce initiatives of both local craft breweries selling their own products and firms aggregating different craft beer brands and offering customers a wide choice of labels. Through an empirical analysis of a significant number of firms selling craft beers online, the study provides a comprehensive picture of the most common e-Commerce initiatives in the growing craft brewing industry worldwide, followed by a focus on the Italian craft beer ecosystem. The main findings of the thesis are represented by a set of seven business model archetypes consisting in clusters of firms and relative business model underlying logics, defined on the basis of a set of characterizing variables consistently representing the four building dimensions of the conceptual business model framework adopted (i.e. Value proposition, Value creation, Delivery system, and Value capture) reflecting the most diffuse and recognized business model components in the literature of reference.
MANOTTI, JACOPO
SANASI, SILVIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2020
2019/2020
Negli ultimi decenni, la crescente domanda di una più ampia varietà di sapori e stili di birra ha rappresentato il motivo principale della rivoluzione della birra artigianale, iniziata negli anni '70 negli Stati Uniti, la quale ha radicalmente trasformato l'orientamento dei consumatori verso le birre e creato una riconoscibile comunità di appassionati diffusa in tutto il mondo. Tra i fattori critici di successo delle birre artigianali vi sono la natura innovativa dei piccoli birrifici artigianali che producono e offrono ai clienti una vasta scelta di birre di alta qualità che riflettono le caratteristiche distintive di culture e luoghi, nonché la loro elevata differenziazione dalle birre tradizionali prodotte industrialmente dalle multinazionali del settore della birra. Nonostante il desiderio crescente dei consumatori di scoprire nuovi gusti e stili di birra provenienti da tutto il mondo, barriere di tempo e spazio rappresentano i principali ostacoli nell’acquisto di birre artigianali. Inoltre, a causa della loro natura di nicchia, è difficile trovare una vasta scelta di birre artigianali nei supermercati tradizionali o presso comuni rivenditori. Questi fattori hanno portato alla diffusione in tutto il mondo di diverse iniziative di e-Commerce sia di birrifici artigianali che vendono i propri prodotti, sia di aziende che aggregano diversi marchi di birra artigianale offrendo ai clienti un'ampia scelta di etichette. Attraverso un'analisi empirica di un numero significativo di aziende che vendono birre artigianali online, la ricerca fornisce un quadro completo delle iniziative più diffuse di e-Commerce nel settore crescente della birra artigianale, accompagnato da un focus sul mercato di riferimento italiano. I principali risultati della tesi sono rappresentati da un insieme di sette archetipi di modelli di business definiti sulla base di un insieme di variabili caratterizzanti che rappresentano in modo coerente le quattro dimensioni costitutive del Business Model framework adottato, il quale riflette le componenti del Business Model più diffuse e riconosciute nella letteratura di riferimento.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/164567