This thesis work represents the analysis and realization of a tool that supports designers in developing and testing a cooperative virtual reality experience. With the goal of simplifying the user's life, Computer aided design (CAD) employs the usage of a computer system (specifically a software) to aid the designer during its designing process, which is the act of creating, modifying, analyzing and optimizing a design. In this framework we have collaborated with a startup called AnotheReality: thanks to this collaboration, we have been able to realize a CAD software capable to assist game and level designers of the company in describing, testing and inspecting a virtual reality cooperative experience. This software is called Collaborative Maze Project and offers an easy and understandable User Interface on a tool that cooperates with designers. Rather than replacing them, all the components were developed with the scope of cooperating with the designers, that will always have the final word on the quality of the generated content. The designers can easily test different cases, game scenarios, and, through their validation, they will able to tune all the game generation parameters in order to get an high quality final product. Specifically, this work starts by giving a theoretical background to the final software realized, and it ends with a series of validation tests, with some space for future developments.

Questo lavoro di tesi rappresenta l’analisi e la realizzazione di un applicativo che supporta i designer nello sviluppo e test di un’esperienza virtuale cooperativa. Allo scopo di semplificare la vita degli utenti, il “Computer-aided design” (CAD) impiega un sistema computerizzato per aiutare il designer durante il suo processo creativo, ovvero nell’atto di analizzare e ottimizzare un design. In questo contesto abbiamo collaborato con “AnotheReality”, una startup specializzata in soluzioni immersive XR: grazie a questa collaborazione abbiamo avuto la possibilità di realizzare un programma CAD capace di assistere i game e level designer dell’azienda nel descrivere, testare e ispezionare un’esperienza virtuale cooperativa. Il progetto realizzato prende il nome di “Collaborative Maze Project”, e offre una interfaccia utente facile e intuitiva per i designer. Piuttosto che rimpiazzare la componente umana rappresentata dai designer, tale CAD è stato sviluppato allo scopo di cooperare con loro, che avranno sempre la parola finale sulla qualità del contenuto generato. I designer potranno infatti testare facilmente casi e scenari di gioco differenti, e regolare di conseguenza i parametri di generazione del gioco, in modo da ottenere un prodotto finale di alta qualità. Nello specifico, questo lavoro parte tracciando un background teorico, per poi calare in questo contesto l’applicativo realizzato, e si conclude con una serie di test di verifica, lasciando spazio anche a sviluppi futuri.

Collaborative maze project : computer-aided design system for a collaborative game

PICARIELLO, UMBERTO
2019/2020

Abstract

This thesis work represents the analysis and realization of a tool that supports designers in developing and testing a cooperative virtual reality experience. With the goal of simplifying the user's life, Computer aided design (CAD) employs the usage of a computer system (specifically a software) to aid the designer during its designing process, which is the act of creating, modifying, analyzing and optimizing a design. In this framework we have collaborated with a startup called AnotheReality: thanks to this collaboration, we have been able to realize a CAD software capable to assist game and level designers of the company in describing, testing and inspecting a virtual reality cooperative experience. This software is called Collaborative Maze Project and offers an easy and understandable User Interface on a tool that cooperates with designers. Rather than replacing them, all the components were developed with the scope of cooperating with the designers, that will always have the final word on the quality of the generated content. The designers can easily test different cases, game scenarios, and, through their validation, they will able to tune all the game generation parameters in order to get an high quality final product. Specifically, this work starts by giving a theoretical background to the final software realized, and it ends with a series of validation tests, with some space for future developments.
LOIACONO, DANIELE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2020
2019/2020
Questo lavoro di tesi rappresenta l’analisi e la realizzazione di un applicativo che supporta i designer nello sviluppo e test di un’esperienza virtuale cooperativa. Allo scopo di semplificare la vita degli utenti, il “Computer-aided design” (CAD) impiega un sistema computerizzato per aiutare il designer durante il suo processo creativo, ovvero nell’atto di analizzare e ottimizzare un design. In questo contesto abbiamo collaborato con “AnotheReality”, una startup specializzata in soluzioni immersive XR: grazie a questa collaborazione abbiamo avuto la possibilità di realizzare un programma CAD capace di assistere i game e level designer dell’azienda nel descrivere, testare e ispezionare un’esperienza virtuale cooperativa. Il progetto realizzato prende il nome di “Collaborative Maze Project”, e offre una interfaccia utente facile e intuitiva per i designer. Piuttosto che rimpiazzare la componente umana rappresentata dai designer, tale CAD è stato sviluppato allo scopo di cooperare con loro, che avranno sempre la parola finale sulla qualità del contenuto generato. I designer potranno infatti testare facilmente casi e scenari di gioco differenti, e regolare di conseguenza i parametri di generazione del gioco, in modo da ottenere un prodotto finale di alta qualità. Nello specifico, questo lavoro parte tracciando un background teorico, per poi calare in questo contesto l’applicativo realizzato, e si conclude con una serie di test di verifica, lasciando spazio anche a sviluppi futuri.
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