The B Corp Movement was born under the latent necessities of legal accountability and standardized impact measurement for organizations pursuing Triple Bottom-Line and Corporate Social Responsibility strategies. The present study explores two research questions involving the B Corp Certification: the first, to understand the level of adaptability the B Impact Assessment in face of local contexts (RQ1); and the second, to identify the motivations leading companies towards certification and the advantages they harvest from it (RQ2). The B Impact Assessment is supposedly an intelligent tool able to adapt point allocation of the five impact categories according to the specificities of the organization. Based on statistical analysis and Kruskal-Wallis H Tests, results indicated B Impact Assessment can adequately reallocate points according to sector and continent, exhibiting proof of homogeneity and flexibility. Additionally, legislation on Benefit Corporations approval was found to have a positive impact on the number of Certified B Corporations. Qualitative analysis on RQ2 found two stems of motivations: external and internal pressures. The former is primarily driven by three dimensions: competitive landscape – the relevance given by competitors to CSR and B Corporations –, value chain orientation – if any players with high bargaining power indicate exigence over sustainability issues –, and regulatory environment. The latter represents the will of an organization to achieve value chain upgrading through certification. Value chain upgrading is also identified as the practical development of the advantages derived from certification and is driven by five primary upgrading dimensions: knowledge, credibility and image, market access and public policies, human resources and legal upgrading (mission protection and legal accountability). An Action Matrix based on decision matrix techniques is proposed as the result of the combination of both types of pressure, in order to provide the user with the positioning of a given company towards obtaining the B Certificate and engaging in strategic corporate social responsibility activities.

Il movimento B Corp è nato a causa delle crescenti necessità di “legal accountability” e di strumenti standardizzati di valutazione di impatto espresse dalle organizzazioni che perseguono strategie di responsabilità sociale avanzate e basate sull’approccio della Triple Botto Line. In questo ambito, questo studio risponde a due domande di ricerca legate al tema della certificazione B Corp (BIA – B Impact Assessment): la prima domanda di ricerca intende investigare il livello di adattabilità dello strumento globale di valutazione di impatto B Corp ai contesti locali (RQ1); la seconda domanda di ricerca si concentra invece, mantenendo un focus sui contesti locali, sulle motivazioni e i vantaggi che spingono le organizzazioni a certificarsi come B Corp. Attraverso un’analisi statistica, fondata sul test H di Kruskal Wallis, i risultati indicano che lo strumento certificatorio rialloca adeguatamente i punteggi d’impatto delle diverse sezioni in base al settore ed ai diversi continenti, dando prova di omogeneità e flessibilità. I risultati mostrano altresì che la presenza di una legislazione locale di tipo “Società Benefit” ha un effetto positivo sul numero di organizzazioni certificate B Corp. L’analisi qualitativa dedicata alla RQ2 identifica due principali set di pressioni per l’adozione della certificazione: esterne ed interne. Le pressioni esterne sono guidate da tre dimensioni principali: il panorama competitivo, l’orientamento della value chain del settore e il contesto normativo in cui l’azienda è inserita. Le pressioni interne, invece, sono costituite dalla volontà stessa di un’organizzazione di ottenere un miglioramento sulla propria value chain attraverso la certificazione. Il miglioramento della value chain dell’organizzazione coincide con lo sviluppo pratico dei vantaggi derivanti dalla certificazione e si esplicita in cinque dimensioni di miglioramento principali: conoscenza, credibilità e immagine, funzionalità (miglioramento dell’accesso al mercato e politiche pubbliche), risorse umane e upgrade della forma legale. Sulla base dell’analisi svolta, viene fornita una Action Matrix, quale strumento decisionale per practitioners, come risultato della combinazione di entrambi i tipi di pressione, al fine di fornire sinteticamente all'utente una stima del posizionamento dell’impresa rispetto all’utilità di ottenere il certificato B e di impegnarsi in attività altamente strategiche di responsabilità sociale.

The case of B corps and the B impact assessment : an in-depth analysis on motivations, advantages and local adaptation

Nakamura Chapuis, Carolina
2019/2020

Abstract

The B Corp Movement was born under the latent necessities of legal accountability and standardized impact measurement for organizations pursuing Triple Bottom-Line and Corporate Social Responsibility strategies. The present study explores two research questions involving the B Corp Certification: the first, to understand the level of adaptability the B Impact Assessment in face of local contexts (RQ1); and the second, to identify the motivations leading companies towards certification and the advantages they harvest from it (RQ2). The B Impact Assessment is supposedly an intelligent tool able to adapt point allocation of the five impact categories according to the specificities of the organization. Based on statistical analysis and Kruskal-Wallis H Tests, results indicated B Impact Assessment can adequately reallocate points according to sector and continent, exhibiting proof of homogeneity and flexibility. Additionally, legislation on Benefit Corporations approval was found to have a positive impact on the number of Certified B Corporations. Qualitative analysis on RQ2 found two stems of motivations: external and internal pressures. The former is primarily driven by three dimensions: competitive landscape – the relevance given by competitors to CSR and B Corporations –, value chain orientation – if any players with high bargaining power indicate exigence over sustainability issues –, and regulatory environment. The latter represents the will of an organization to achieve value chain upgrading through certification. Value chain upgrading is also identified as the practical development of the advantages derived from certification and is driven by five primary upgrading dimensions: knowledge, credibility and image, market access and public policies, human resources and legal upgrading (mission protection and legal accountability). An Action Matrix based on decision matrix techniques is proposed as the result of the combination of both types of pressure, in order to provide the user with the positioning of a given company towards obtaining the B Certificate and engaging in strategic corporate social responsibility activities.
GERLI, FRANCESCO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2020
2019/2020
Il movimento B Corp è nato a causa delle crescenti necessità di “legal accountability” e di strumenti standardizzati di valutazione di impatto espresse dalle organizzazioni che perseguono strategie di responsabilità sociale avanzate e basate sull’approccio della Triple Botto Line. In questo ambito, questo studio risponde a due domande di ricerca legate al tema della certificazione B Corp (BIA – B Impact Assessment): la prima domanda di ricerca intende investigare il livello di adattabilità dello strumento globale di valutazione di impatto B Corp ai contesti locali (RQ1); la seconda domanda di ricerca si concentra invece, mantenendo un focus sui contesti locali, sulle motivazioni e i vantaggi che spingono le organizzazioni a certificarsi come B Corp. Attraverso un’analisi statistica, fondata sul test H di Kruskal Wallis, i risultati indicano che lo strumento certificatorio rialloca adeguatamente i punteggi d’impatto delle diverse sezioni in base al settore ed ai diversi continenti, dando prova di omogeneità e flessibilità. I risultati mostrano altresì che la presenza di una legislazione locale di tipo “Società Benefit” ha un effetto positivo sul numero di organizzazioni certificate B Corp. L’analisi qualitativa dedicata alla RQ2 identifica due principali set di pressioni per l’adozione della certificazione: esterne ed interne. Le pressioni esterne sono guidate da tre dimensioni principali: il panorama competitivo, l’orientamento della value chain del settore e il contesto normativo in cui l’azienda è inserita. Le pressioni interne, invece, sono costituite dalla volontà stessa di un’organizzazione di ottenere un miglioramento sulla propria value chain attraverso la certificazione. Il miglioramento della value chain dell’organizzazione coincide con lo sviluppo pratico dei vantaggi derivanti dalla certificazione e si esplicita in cinque dimensioni di miglioramento principali: conoscenza, credibilità e immagine, funzionalità (miglioramento dell’accesso al mercato e politiche pubbliche), risorse umane e upgrade della forma legale. Sulla base dell’analisi svolta, viene fornita una Action Matrix, quale strumento decisionale per practitioners, come risultato della combinazione di entrambi i tipi di pressione, al fine di fornire sinteticamente all'utente una stima del posizionamento dell’impresa rispetto all’utilità di ottenere il certificato B e di impegnarsi in attività altamente strategiche di responsabilità sociale.
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Descrizione: THE CASE OF B CORPS AND THE B IMPACT ASSESSMENT: An in-depth study on motivations, advantages and local adaptation
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/164762