The creative industry is an important foundation for future city innovation development. Cities in the world, especially those in developing countries, are going through an important stage of urban transformation and development. How to improve the innovative capacity of cities through the development of creative industries has become an important issue facing by many cities. Milan is widely regarded as a global capital in industrial design, fashion and architecture, and is also regarded as one of the fashion capitals of the world. It has extensive influence and radiation ability in the creative industry field, and also has perfect creativity industrial system and urban planning mechanism. Whether from the regional level or from the intercity level, studying Milan's creative industry can not only understand the overall pattern and relevance network of the creative industry in Europe more comprehensively, but also can bring a certain degree of reference to the development of creative industries in other cities. In this research, we first obtained the POI data of all creative industries in Milan through Google data, and classified them according to whether they are multinational enterprises or not and divide them into nine categories based on the definition of the creative industry. Then, according to data of multinational enterprises, through their official websites, the location of their headquarters and their branch data and number of stores in other cities within the research scope are obtained. Using these data, we can conduct two levels of research, from the macro to the micro to analysis of Milan's creative industry. At the world and region levels, the city relevance network method can be used to calculate indicators such as relevance network structure, relevance intensity, relevance direction, radiation capabilities and so on through formulas to analysis the relevance of Milan and other cities, the overall European creative industry structure and network, Milan’s radiation effect, Milan’s status in creative industry, and capital flow of Milan’s creative industries. At the same time, through the summary and correlation analysis, we can also summarize Milan's creative industry development methods and development strategies at the macro level. In the intercity level of Milan, through the POI data and multi-source data such as transportation, facilities, green system, a comprehensive analysis of the distribution characteristics and planning strategies of Milan's creative industry can be carried out. Finally, through a case study of Quadrilatero della moda, the most concentrated block of creative industries in Milan, some specific details of the most concentrated area of creative industry in Milan can be carried out as well.

L'industria creativa è una base importante per lo sviluppo dell'innovazione della città futura. Le città del mondo, in particolare quelle dei paesi in via di sviluppo, stanno attraversando un'importante fase di trasformazione e sviluppo urbano. Come migliorare la capacità innovativa delle città attraverso lo sviluppo delle industrie creative è diventato un problema importante affrontato da molte città. Milano è ampiamente considerata una capitale mondiale del design industriale, della moda e dell'architettura ed è anche considerata una delle capitali della moda del mondo. Ha una vasta influenza e capacità di radiazione nel campo dell'industria creativa, e ha anche una perfetta creatività del sistema industriale e del meccanismo di pianificazione urbana. A livello regionale o intercity, studiare l'industria creativa di Milano può non solo comprendere in modo più completo il modello generale e la rete di rilevanza dell'industria creativa in Europa, ma può anche fornire un certo grado di riferimento allo sviluppo delle industrie creative in altre città. In questa ricerca, abbiamo prima ottenuto i dati POI di tutte le industrie creative a Milano attraverso i dati di Google e li abbiamo classificati in base al fatto che siano o meno imprese multinazionali e li dividessimo in nove categorie in base alla definizione di industria creativa. Quindi, secondo i dati delle imprese multinazionali, attraverso i loro siti Web ufficiali, si ottengono la posizione della loro sede, i dati delle loro filiali e il numero di negozi in altre città nell'ambito della ricerca. Utilizzando questi dati, possiamo condurre due livelli di ricerca, dalla macro alla micro all'analisi del settore creativo di Milano. A livello mondiale e regionale, il metodo della rete di pertinenza della città può essere utilizzato per calcolare indicatori come la struttura della rete di pertinenza, l'intensità di pertinenza, la direzione di pertinenza, le capacità di radiazione e così via attraverso le formule per analizzare la pertinenza di Milano e di altre città, l'intera Europa struttura e rete dell'industria creativa, effetto delle radiazioni di Milano, status di Milano nell'industria creativa e flusso di capitali delle industrie creative di Milano. Allo stesso tempo, attraverso l'analisi di sintesi e correlazione, possiamo anche sintetizzare i metodi di sviluppo del settore creativo di Milano e le strategie di sviluppo a livello macro. Nel livello intercity di Milano, attraverso i dati POI e dati multi-source come trasporto, strutture, sistema verde, è possibile effettuare un'analisi completa delle caratteristiche di distribuzione e strategie di pianificazione dell'industria creativa di Milano. Infine, attraverso un caso di studio del Quadrilatero della moda, il blocco più concentrato di industrie creative a Milano, è possibile eseguire anche alcuni dettagli specifici dell'area più concentrata dell'industria creativa a Milano.

Research on innovation development of Milan based on creative industries

Shen, Cheng
2019/2020

Abstract

The creative industry is an important foundation for future city innovation development. Cities in the world, especially those in developing countries, are going through an important stage of urban transformation and development. How to improve the innovative capacity of cities through the development of creative industries has become an important issue facing by many cities. Milan is widely regarded as a global capital in industrial design, fashion and architecture, and is also regarded as one of the fashion capitals of the world. It has extensive influence and radiation ability in the creative industry field, and also has perfect creativity industrial system and urban planning mechanism. Whether from the regional level or from the intercity level, studying Milan's creative industry can not only understand the overall pattern and relevance network of the creative industry in Europe more comprehensively, but also can bring a certain degree of reference to the development of creative industries in other cities. In this research, we first obtained the POI data of all creative industries in Milan through Google data, and classified them according to whether they are multinational enterprises or not and divide them into nine categories based on the definition of the creative industry. Then, according to data of multinational enterprises, through their official websites, the location of their headquarters and their branch data and number of stores in other cities within the research scope are obtained. Using these data, we can conduct two levels of research, from the macro to the micro to analysis of Milan's creative industry. At the world and region levels, the city relevance network method can be used to calculate indicators such as relevance network structure, relevance intensity, relevance direction, radiation capabilities and so on through formulas to analysis the relevance of Milan and other cities, the overall European creative industry structure and network, Milan’s radiation effect, Milan’s status in creative industry, and capital flow of Milan’s creative industries. At the same time, through the summary and correlation analysis, we can also summarize Milan's creative industry development methods and development strategies at the macro level. In the intercity level of Milan, through the POI data and multi-source data such as transportation, facilities, green system, a comprehensive analysis of the distribution characteristics and planning strategies of Milan's creative industry can be carried out. Finally, through a case study of Quadrilatero della moda, the most concentrated block of creative industries in Milan, some specific details of the most concentrated area of creative industry in Milan can be carried out as well.
MORELLO, EUGENIO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
24-lug-2020
2019/2020
L'industria creativa è una base importante per lo sviluppo dell'innovazione della città futura. Le città del mondo, in particolare quelle dei paesi in via di sviluppo, stanno attraversando un'importante fase di trasformazione e sviluppo urbano. Come migliorare la capacità innovativa delle città attraverso lo sviluppo delle industrie creative è diventato un problema importante affrontato da molte città. Milano è ampiamente considerata una capitale mondiale del design industriale, della moda e dell'architettura ed è anche considerata una delle capitali della moda del mondo. Ha una vasta influenza e capacità di radiazione nel campo dell'industria creativa, e ha anche una perfetta creatività del sistema industriale e del meccanismo di pianificazione urbana. A livello regionale o intercity, studiare l'industria creativa di Milano può non solo comprendere in modo più completo il modello generale e la rete di rilevanza dell'industria creativa in Europa, ma può anche fornire un certo grado di riferimento allo sviluppo delle industrie creative in altre città. In questa ricerca, abbiamo prima ottenuto i dati POI di tutte le industrie creative a Milano attraverso i dati di Google e li abbiamo classificati in base al fatto che siano o meno imprese multinazionali e li dividessimo in nove categorie in base alla definizione di industria creativa. Quindi, secondo i dati delle imprese multinazionali, attraverso i loro siti Web ufficiali, si ottengono la posizione della loro sede, i dati delle loro filiali e il numero di negozi in altre città nell'ambito della ricerca. Utilizzando questi dati, possiamo condurre due livelli di ricerca, dalla macro alla micro all'analisi del settore creativo di Milano. A livello mondiale e regionale, il metodo della rete di pertinenza della città può essere utilizzato per calcolare indicatori come la struttura della rete di pertinenza, l'intensità di pertinenza, la direzione di pertinenza, le capacità di radiazione e così via attraverso le formule per analizzare la pertinenza di Milano e di altre città, l'intera Europa struttura e rete dell'industria creativa, effetto delle radiazioni di Milano, status di Milano nell'industria creativa e flusso di capitali delle industrie creative di Milano. Allo stesso tempo, attraverso l'analisi di sintesi e correlazione, possiamo anche sintetizzare i metodi di sviluppo del settore creativo di Milano e le strategie di sviluppo a livello macro. Nel livello intercity di Milano, attraverso i dati POI e dati multi-source come trasporto, strutture, sistema verde, è possibile effettuare un'analisi completa delle caratteristiche di distribuzione e strategie di pianificazione dell'industria creativa di Milano. Infine, attraverso un caso di studio del Quadrilatero della moda, il blocco più concentrato di industrie creative a Milano, è possibile eseguire anche alcuni dettagli specifici dell'area più concentrata dell'industria creativa a Milano.
File allegati
File Dimensione Formato  
Research on Innovation Development of Milan based on Creative Industries - Cheng Shen.pdf

solo utenti autorizzati dal 14/07/2021

Dimensione 71.36 MB
Formato Adobe PDF
71.36 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/164795