The thesis analyzes possible spatial solutions for young wandering citizens using Hip Hop culture as a method and metaphor for mending the city and involving its new inhabitants. The goal is to create space devices that have the function of activating, regenerating and re-educating people and marginal spaces, through play and surprise. In the contemporary city, the variety of cultures increases rapidly, producing a geographical and social separation of people and spaces. Life takes place in the frenzy of continuous displacements, in a physical and virtual nomadic mode, which provoke a space-time rupture of the habits of daily life and the use of space, generating the need for new means to symbolize space and to create a dialogue between different cultures. Hip Hop culture proves to be a functioning model for intervening in the interstitial urban public space through the culture of the "meta-street" and for teaching through competition, collaboration, and performance a way to tap into differences and transform them into innovations. Using the fundamentals of hip hop, such as identity and community, provisionality and assembly, we propose a reversal of the concept of integration, activating a new shared culture, through social involvement, dance and fun in the spaces interstitial. Through an interpretative analysis of the recurring themes in street culture, six categories of main themes are identified, characterized by a coexistence of opposite attitudes: UNIQUE * SAMENESS, BLISS * LUST, CREATE * BREAK, FLOW * OBSTABLES, FLOAT * GRAVITY, LOOP * END. Sought after in the words of rap texts, in the actions of street dance and in art and architecture, each pair of opposites results in a transformable device with an open function: like a scenography, a reference point, an urban furniture, a game.
La tesi analizza possibili soluzioni spaziali per giovani cittadini erranti utilizzando la cultura Hip Hop come metodo e metafora di ricucitura della città e di coinvolgimento dei suoi nuovi abitanti. L’obiettivo è di realizzare dei dispositivi spaziali che abbiano la funzione di attivare, rigenerare e rieducare le persone e gli spazi marginali, attraverso il gioco e la sorpresa. Nella città contemporanea la varietà di culture aumenta rapidamente, producendo una separazione geografica e sociale di persone e spazi. La vita si svolge nella frenesia di continui spostamenti, in una modalità di nomadismo fisico e virtuale, che provocano una rottura spazio-temporale delle abitudini della vita quotidiana e dell’uso dello spazio, generando il bisogno di nuovi mezzi per simbolizzare lo spazio e per creare un dialogo tra le diverse culture. La cultura Hip Hop si rivela un modello funzionante per intervenire nello spazio pubblico urbano interstiziale attraverso la cultura della “metastrada” e per insegnare attraverso la competizione, la collaborazione, e la performance un modo per attingere alle differenze e trasformarle in innovazioni. Utilizzando il fondamenti dell’hip Hop, come l’identità e la comunità, la provvisorietà e l’assemblaggio, si propone un ribaltamento del concetto di integrazione, attivando una nuova cultura condivisa, tramite il coinvolgimento sociale, la danza e il divertimento negli spazi interstiziali. Attraverso un’analisi interpretativa delle tematiche ricorrenti nella cultura di strada, si individuano sei categorie di temi principali, caratterizzate da una compresenza di atteggiamenti opposti: UNIQUE*SAMENESS, BLISS*LUST, CREATE*BREAK, FLOW *OBSTABLES, FLOAT*GRAVITY, LOOP* END. Ricercata nelle parole dei testi rap, nelle azioni del ballo di strada e nell’arte e nell’architettura, ciascuna coppia di opposti risulta nel progetto in un dispositivo trasformabile con funzione aperta: come una scenografia, un punto di riferimento, un arredo urbano, un gioco.
Muoversi tra.Spazi di coinvolgimento per danza, movimento, eventi ed educazione attraverso la cultura Hip Hop
BOROMELLO, GIADA
2018/2019
Abstract
The thesis analyzes possible spatial solutions for young wandering citizens using Hip Hop culture as a method and metaphor for mending the city and involving its new inhabitants. The goal is to create space devices that have the function of activating, regenerating and re-educating people and marginal spaces, through play and surprise. In the contemporary city, the variety of cultures increases rapidly, producing a geographical and social separation of people and spaces. Life takes place in the frenzy of continuous displacements, in a physical and virtual nomadic mode, which provoke a space-time rupture of the habits of daily life and the use of space, generating the need for new means to symbolize space and to create a dialogue between different cultures. Hip Hop culture proves to be a functioning model for intervening in the interstitial urban public space through the culture of the "meta-street" and for teaching through competition, collaboration, and performance a way to tap into differences and transform them into innovations. Using the fundamentals of hip hop, such as identity and community, provisionality and assembly, we propose a reversal of the concept of integration, activating a new shared culture, through social involvement, dance and fun in the spaces interstitial. Through an interpretative analysis of the recurring themes in street culture, six categories of main themes are identified, characterized by a coexistence of opposite attitudes: UNIQUE * SAMENESS, BLISS * LUST, CREATE * BREAK, FLOW * OBSTABLES, FLOAT * GRAVITY, LOOP * END. Sought after in the words of rap texts, in the actions of street dance and in art and architecture, each pair of opposites results in a transformable device with an open function: like a scenography, a reference point, an urban furniture, a game.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2020_06_Boromello.pdf
non accessibile
Descrizione: thesis
Dimensione
65.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
65.84 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/165008