We often hear about global warming and its effects on climate change, and at the same time we wonder about its causes and/or a solution, sometimes blaming exclusively the big industries, ignoring that most of the times we have the power to make a real change. Staring from a panoramic of the earth conditions this thesis will go through several themes such as the global warming, its causes and consequences, climate change, the threats to the world ecosystem and how it is already been damaged. Several studies and the Paris Agreement will be taken as a starting point to analyze the topic of plastic pollution, connected to the gas emissions from the plastic production that make it one of the major causes of global warming. A more informed population might be the key to improve the global situation in order to avoid the reaching of the 2°C of global warming, as indicated in the Paris Agreement, so as to not to have permanent damages to the climate and the world ecosystem. Information and education have to be considered fundamental to make the society take more care of the environment. Therefore a proper education should be considered essential to fight against the climate change, so that the world population could understand better this worldwide issue and cope with global warming thanks to a proper climate literacy that allows the population to make a difference adopting a more sustainable lifestyle. Starting from teaching to children to respect the environment, the children themselves could then, according to some studies, indirectly influence adults too in a more efficient way than a lesson learnt from another adult. After having conducted some studies on children developmental psychology, the picturebook has been chosen as a mean to communicate with children. The picturebook will be part of an editorial series thought as a system design that will have the aim to raise awareness in children about the environmental topic through a visual education, because it is thanks to the images that the education will be more efficient, involving significantly the reader.
Ogni giorno si sente parlare del riscaldamento globale e dei suoi effetti sul cambiamento climatico, ed allo stesso tempo ci si interroga sulle cause e/o sulle possibili soluzioni, cercando di incolpare solo ed esclusivamente le grandi industrie, spesso ignorando che in realtà il più delle volte è dai singoli consumatori che può partire il vero cambiamento. A partire da una panoramica generale delle condizioni del pianeta si andranno ad affrontare i temi del riscaldamento globale, le sue cause e le sue conseguenze, quindi il cambiamento climatico, le minacce all’ecosistema mondiale ed infine i danni già provocati a quest’ultimo. Prendendo di riferimento diversi studi effettuati sull’argomento ed i limiti imposti dall’accordo di Parigi per evitare eventuali danni consistenti al clima e all’ecosistema mondiale. In particolare verrà affrontato il tema della plastic pollution, in riferimento alle conseguenti emissioni di gas serra, tali da rendere la produzione di plastica una delle maggiori cause del riscaldamento globale. Una popolazione mondiale maggiormente informata su tali problematiche potrebbe essere la chiave per migliorare l’attuale situazione del pianeta ed evitare il superamento del limite di 2°C di riscaldamento globale imposto dall’Accordo di Parigi nel 2015, in modo tale da non andare incontro a danni permanenti al clima e all’ecosistema globale. L’informazione e l’educazione sono da ritenersi fondamentali per la formazione di una società più attenta all’ambiente e alle problematiche relative alle attuali condizioni del nostro ecosistema. Un’adeguata istruzione si può considerare come fattore essenziale di risposta al cambiamento climatico, in modo da aiutare la popolazione mondiale a comprendere e ad affrontare il riscaldamento globale tramite la climate literacy, incoraggiando comportamenti e abitudini sostenibili per l’ambiente. Partendo con l’istruire i più piccoli con un’educazione al rispetto dell’ambiente, questi a loro volta, secondo gli studi, influenzano indirettamente gli adulti con più efficacia di quanta ne avrebbe un’istruzione proveniente da un altro adulto. In seguito a studi relativi all’influenza della narrativa sulla psicologia infantile si è scelto di realizzare un albo illustrato per bambini, parte di una collana editoriale pensata come progetto di sistema, il quale avrà lo scopo di sensibilizzare questi al delicato tema ambientale tramite un’educazione per immagini. Con le immagini infatti si avrà un apprendimento visivo molto più efficace rispetto ad altri tipi di apprendimento, coinvolgendo il lettore sensibilmente.
Tradurre i temi ambientali nell'editoria per l'infanzia. Ipotesi progettuali per sensibilizzare le nuove generazioni
ARNETTA, ERIKA
2018/2019
Abstract
We often hear about global warming and its effects on climate change, and at the same time we wonder about its causes and/or a solution, sometimes blaming exclusively the big industries, ignoring that most of the times we have the power to make a real change. Staring from a panoramic of the earth conditions this thesis will go through several themes such as the global warming, its causes and consequences, climate change, the threats to the world ecosystem and how it is already been damaged. Several studies and the Paris Agreement will be taken as a starting point to analyze the topic of plastic pollution, connected to the gas emissions from the plastic production that make it one of the major causes of global warming. A more informed population might be the key to improve the global situation in order to avoid the reaching of the 2°C of global warming, as indicated in the Paris Agreement, so as to not to have permanent damages to the climate and the world ecosystem. Information and education have to be considered fundamental to make the society take more care of the environment. Therefore a proper education should be considered essential to fight against the climate change, so that the world population could understand better this worldwide issue and cope with global warming thanks to a proper climate literacy that allows the population to make a difference adopting a more sustainable lifestyle. Starting from teaching to children to respect the environment, the children themselves could then, according to some studies, indirectly influence adults too in a more efficient way than a lesson learnt from another adult. After having conducted some studies on children developmental psychology, the picturebook has been chosen as a mean to communicate with children. The picturebook will be part of an editorial series thought as a system design that will have the aim to raise awareness in children about the environmental topic through a visual education, because it is thanks to the images that the education will be more efficient, involving significantly the reader.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tradurre i temi ambientali nell'editoria per l'infanzia_Erika Arnetta.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tradurre i temi ambientali nell’editoria per l’infanzia_Erika Arnetta
Dimensione
36.85 MB
Formato
Adobe PDF
|
36.85 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/165124