MURA is a musealization project of the territorial compound of Roca Vecchia peninsula. The masterplan conceptual genesis is to give a new life to a place which for a long time was a landmark for the indigenous populations of Salento and for the ancient Mediterranean cultures, such as the Elladic civilization. For several times and in a discontinuous way, the area was inhabited and transformed by men’s hands, starting from the Bronze Age (XVII century BCE) up to the XV century AD. The succession of many subsequent anthropizations left as inheritance a landscape slowly took back by the nature but characterized by layers of different and heterogeneous ages. The project aims to gather the historical, cultural and landscape heritage of the location, by proposing a cohesive vision of the territorial compound, that stretches from the peninsula, to potions of the adjacent cliffs and to the island where is located a 1568 DC watchtower. An archaeological artefact is the protohistoric fortification wall, that runs along the peninsula neck and that, since 1983, is studied and excavated by Università del Salento and Scuola Normale Superiore di Pisa. The design concept is based on this element, leading to the reinterpretation of a wall – limit, that, by being developed in his width, could host a visitor centre and an antiquarium of the archaeological evidence. The spatial genesis of the building starts from the analysis of the “wide wall” in the Architectural History, from the Egyptian’s temples and Medieval castles, to a more modern vision, like the works of Aires Mateus and Louis Kahn. The linear nature, inherent in the wall typology, is developed along a fragmented path that joins the two inlets at the peninsula’s borders, and that follows the irregular slopes of the landscape. The width dimension, pure identity of the inhabited wall, has a dichotomic nature: a continuous and regular gesture that defines the building development, and an irregular series of addends that host the exposition spaces.
MURA è un progetto di musealizzazione del comparto territoriale della penisola di Roca Vecchia. La genesi concettuale dell’intervento è di dar nuova vita a quello che è stato per lungo tempo un punto di riferimento per le popolazioni indigene del Salento e per le culture del mediterraneo antico, come la civiltà Elladica. L’area è stata, a più riprese e in maniera discontinua, abitata e trasformata dall’opera dall’uomo a partire dall’Età del Bronzo Medio (XVII sec. a.C) fino al XV sec. d.C., il susseguirsi di tante antropizzazioni consecutive ha lasciato in eredità un paesaggio di cui la natura si è lentamente riappropriata, ma in cui persistono superfetazioni di epoche differenti ed eterogenee. Il progetto si prefigge di raccogliere il retaggio storico, culturale e paesaggistico del luogo, proponendo una messa a sistema del comparto territoriale, che spazia dalla penisola, a porzioni della falesia adiacente e all’isola su cui è presente una torre di avvistamento del 1568 d.C. Particolare rilevanza archeologica assume il muro protostorico di fortificazione, che corre lungo il collo della penisola e che, dal 1983, è oggetto di campagne di scavi svolte dall’Università del Salento e dalla Scuola Normale Superiore di Pisa. È da questo manufatto che prende forma l’idea di progetto, ossia la riproposizione di un muro – limite, che sviluppandosi in spessore possa ospitare un visitor center dell’area e un antiquarium dei reperti rinvenuti. La genesi spaziale e architettonica dell’edificio parte dall’analisi del muro in spessore nella storia dell’architettura, partendo dai templi egizi e dai castelli medioevali, per arrivare a reinterpretazioni più moderne, come l’opera di Aires Mateus e Louis Kahn. La natura lineare, insita nella tipologia del muro, è stata sviluppata su un percorso spezzato che va a unire le due cale al bordo della penisola e che si estende seguendo l’andamento irregolare del terreno. La dimensione dello spessore, carattere identitario del muro abitato, è stata sfruttata in due modi: un segno continuo e regolare che corre lungo tutto lo sviluppo del progetto e una serie, irregolare, di corpi che ospitano i vari spazi espositivi.
Mu[seo] di R[oca Vecchi]a
MESSA, FEDERICO;GALASSI, MARIA ELENA
2018/2019
Abstract
MURA is a musealization project of the territorial compound of Roca Vecchia peninsula. The masterplan conceptual genesis is to give a new life to a place which for a long time was a landmark for the indigenous populations of Salento and for the ancient Mediterranean cultures, such as the Elladic civilization. For several times and in a discontinuous way, the area was inhabited and transformed by men’s hands, starting from the Bronze Age (XVII century BCE) up to the XV century AD. The succession of many subsequent anthropizations left as inheritance a landscape slowly took back by the nature but characterized by layers of different and heterogeneous ages. The project aims to gather the historical, cultural and landscape heritage of the location, by proposing a cohesive vision of the territorial compound, that stretches from the peninsula, to potions of the adjacent cliffs and to the island where is located a 1568 DC watchtower. An archaeological artefact is the protohistoric fortification wall, that runs along the peninsula neck and that, since 1983, is studied and excavated by Università del Salento and Scuola Normale Superiore di Pisa. The design concept is based on this element, leading to the reinterpretation of a wall – limit, that, by being developed in his width, could host a visitor centre and an antiquarium of the archaeological evidence. The spatial genesis of the building starts from the analysis of the “wide wall” in the Architectural History, from the Egyptian’s temples and Medieval castles, to a more modern vision, like the works of Aires Mateus and Louis Kahn. The linear nature, inherent in the wall typology, is developed along a fragmented path that joins the two inlets at the peninsula’s borders, and that follows the irregular slopes of the landscape. The width dimension, pure identity of the inhabited wall, has a dichotomic nature: a continuous and regular gesture that defines the building development, and an irregular series of addends that host the exposition spaces.File | Dimensione | Formato | |
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