Traditional immigration countries such as Canada, Australia and United States have a tangible number of foreigners compared to the medium-sized European city that is typically made up of 10 to 15% percent of foreigners from as many as 100 countries or more. A growing number of cities in Southern countries such as Thailand, South Africa and Brazil are experiencing a similar trend with Bangkok, Johannesburg and São Paulo hosting even larger numbers of fresh migrants, mostly from the neighbouring countries. “Immigrants create the multicultural environment that has become one of the defining features of the global city”. (Wood and Landry 2012, 25) Never before have such movements showed the quantitative or geographical extent displayed at present. As a result, local communities are becoming more diverse. This diversity in ethnicity and cultures brings to the fore the issue of the real meaning of concepts such as: collective identity, multiculturalism and social urban inclusion in the contemporary world. Migration of highly skilled people is the most common but, besides that, there is a rising number of people displaced across the globe due to humanitarian migration pressure. According to the Data provided by United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), in its 2019 report, more than 70 million people has been forcibly displaced as a result of persecution, conflict, violence, or human rights violations at the end of 2018 (pag. 20). The number of resettlement places is not adequate to control the present situation and the responsibility for the vast majority of the world’s refugees is currently borne by less wealthy nations. United Nations declarations and expert bodies are calling for greater responsibility sharing – which means rich countries doing more in responding to the challenge of forced migration. Australia is one of the few countries pointed out because of its valuable settlement program; nevertheless, attention is given to New South Wales as Federal State with the major intake of humanitarian migration and the most relevant financial investments among all the Commonwealth of Australia. As new-comers tent to travel primarily to major metropolitan areas, cities are becoming the core of inter-ethnic lived experience relations. Migration flows can create some challenges for host communities, but they also can represent an opportunity of growth. Cities need to be able to adapt and respond to the hospitality challenge. In some cases more than others they already do. Therefore they are mainly insisting on political approachers rather than a befitting city plan. This project defines an hospitality strategy questioning on how the city plan can support new-comers during their settlement. To better engage with the topic the project target has been shifted on the category of refugees.
I paesi tradizionalmente multiculturali come il Canada, l'Australia e gli Stati Uniti sono composti da un numero tangibile di etnie diverse rispetto alla città europea di medie dimensioni che è tipicamente composta dal 10% al 15% di stranieri. Un numero crescente di città nei paesi del Sud globale come la Thailandia, il Sudafrica e il Brasile stanno vivendo una tendenza simile, con Bangkok, Johannesburg e San Paolo che ospitano un numero sempre maggiore di “nuovi arrivi”, per lo più provenienti dai paesi vicini. "Gli immigrati costituiscono l'ambiente multiculturale che è diventato uno dei tratti distintivi della città globale". (Wood e Landry 2012, 25) Mai prima d'ora tali movimenti hanno mostrato l'estensione quantitativa o geografica attualmente visualizzata. Di conseguenza, le comunità locali stanno diventando sempre più diversificate. Questa diversità di etnia e di culture porta alla ribalta la questione del significato reale di concetti come: identità collettiva, multiculturalismo e inclusione sociale urbana nel mondo contemporaneo. La migrazione di persone con qualifiche lavorative è la più comune, ma, oltre a ciò, vi è un numero crescente di profughi da tutto il mondo che espatriano inevitabilmente a causa delle condizioni umane in cui sono costretti a vivere. Secondo i dati forniti dall'Alto Commissariato delle Nazioni Unite per i Rifugiati (UNHCR) nel rapporto del 2019, più di 70 milioni di persone hanno assunto la condizione di profughi a causa di persecuzioni, conflitti, violenze e violazioni dei diritti umani alla fine del 2018 (pag. 20). Il numero di posti disponibili per il reinsediamento non è adeguata a controllare la situazione attuale. Ad oggi, la responsabilità per la stragrande maggioranza dei rifugiati nel mondo è a carico delle nazioni meno ricche. Le Nazioni Unite e i loro organi interni chiedono una maggiore condivisione delle responsabilità - il che significa invitare i Paesi ricchi a fare di più per rispondere alla sfida della migrazione forzata. L'Australia è uno dei pochi stati segnalati per il suo promettente programma di insediamento; in particolare, l'attenzione è rivolta al Nuovo Galles del Sud come Stato Federale con la maggiore assunzione di migrazione umanitaria e con un elevato quantitativo monetario da investire sull’ accoglienza dei profughi. Considerando che i “nuovi arrivati” tendono a raggiungere principalmente le maggiori aree metropolitane, le città stanno diventando il fulcro delle relazioni di una vita inter-etnica. I flussi migratori possono creare varie sfide per le comunità ospitanti, ma possono anche rappresentare un'opportunità di crescita. Le città devono essere in grado di adattarsi e di rispondere alla sfida dell'ospitalità. In alcuni casi più di altri i cambiamenti sono già in atto. Tuttavia molte città insistono su approcci politici piuttosto che lavorare su un piano di città che sia adatto all’ accoglienza di una popolazione varia per cultura e per etnia. Questo progetto definisce una strategia spaziale di ospitalità che mette in discussione il metodo in cui il piano della città può sostenere i “nuovi arrivati“ durante il periodo di insediamento. Per meglio affrontare e comprendere l'argomento della migrazione umanitaria si è scelto di focalizzare l’attenzione sulla categoria dei rifugiati.
Undetermined hospitality. A project about humanitarian migration to Sydney
COSTA DEHIWALAGE, FIAMMA SHIHARI
2019/2020
Abstract
Traditional immigration countries such as Canada, Australia and United States have a tangible number of foreigners compared to the medium-sized European city that is typically made up of 10 to 15% percent of foreigners from as many as 100 countries or more. A growing number of cities in Southern countries such as Thailand, South Africa and Brazil are experiencing a similar trend with Bangkok, Johannesburg and São Paulo hosting even larger numbers of fresh migrants, mostly from the neighbouring countries. “Immigrants create the multicultural environment that has become one of the defining features of the global city”. (Wood and Landry 2012, 25) Never before have such movements showed the quantitative or geographical extent displayed at present. As a result, local communities are becoming more diverse. This diversity in ethnicity and cultures brings to the fore the issue of the real meaning of concepts such as: collective identity, multiculturalism and social urban inclusion in the contemporary world. Migration of highly skilled people is the most common but, besides that, there is a rising number of people displaced across the globe due to humanitarian migration pressure. According to the Data provided by United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), in its 2019 report, more than 70 million people has been forcibly displaced as a result of persecution, conflict, violence, or human rights violations at the end of 2018 (pag. 20). The number of resettlement places is not adequate to control the present situation and the responsibility for the vast majority of the world’s refugees is currently borne by less wealthy nations. United Nations declarations and expert bodies are calling for greater responsibility sharing – which means rich countries doing more in responding to the challenge of forced migration. Australia is one of the few countries pointed out because of its valuable settlement program; nevertheless, attention is given to New South Wales as Federal State with the major intake of humanitarian migration and the most relevant financial investments among all the Commonwealth of Australia. As new-comers tent to travel primarily to major metropolitan areas, cities are becoming the core of inter-ethnic lived experience relations. Migration flows can create some challenges for host communities, but they also can represent an opportunity of growth. Cities need to be able to adapt and respond to the hospitality challenge. In some cases more than others they already do. Therefore they are mainly insisting on political approachers rather than a befitting city plan. This project defines an hospitality strategy questioning on how the city plan can support new-comers during their settlement. To better engage with the topic the project target has been shifted on the category of refugees.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
BOOK_200513.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
80.68 MB
Formato
Adobe PDF
|
80.68 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Boards.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavole di progetto
Dimensione
17.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
17.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/165276