The exploration of new materials has motivated humans to create new products in order to enhance their lives from the beginning of time and the history of design shows that there is a well-formed bond between the use of new materials and the emergence of new design aesthetics. Materials enable designers to “give birth” to their creative ideas and convert concepts into tangible artifacts. However, material selection becomes a bigger problem for designers with the development of science and technology and the constantly increasing number of materials. Apart from satisfying functional aspects of products, designers have to consider non-technical aspects of their material choices. Materials being a “skin” and “interface” of a product have a strong potential to mediate user-product experiences and contribute to users’ well-being through providing pleasure. The purpose of this thesis work is to explore the “psychological” properties of materials and understand what is their role in providing long-lasting pleasurable experiences. In the beginning, the role of materials in different product “dimensions” (aesthetics, usability, product personality) will be analyzed, followed by a study about the relationship between materials and sensory perception, and the concept of user-experience and pleasure in design will be introduced. The existing material selection methods and tools will be covered to identify a space for innovation. Next, the set of material inputs to each product dimension will be defined based on literature search and applied during the case studies to analyze the consequences of material choices and their role in providing different types of pleasure. The conclusion will result in proposing a set of guidelines to support designers in creating emotionally durable products and pleasurable experiences with and through materials.

L’esplorazione di nuovi materiali ha motivato gli esseri umani a creare nuovi prodotti al fine di migliorare le loro vite fin dall’inizio dei tempi e la storia del design mostra che esiste un legame ben strutturato tra l’uso di nuovi materiali e l’emergere di nuovi design estetici. I materiali consentono ai designer di “dare vita” alle loro idee creative e convertire i concetti in artefatti tangibili. Tuttavia, la selezione dei materiali diventa un problema maggiore per i progettisti con lo sviluppo della scienza e della tecnologia dato il numero sempre crescente di materiali. Oltre a soddisfare la funzionalità dei prodotti, i progettisti devono considerare gli aspetti non tecnici dei loro materiali selezionati. I materiali, che sono “pelle” e “interfaccia” di un prodotto, hanno un forte potenziale per mediare le esperienze utente-prodotto e contribuire alla soddisfazione degli utenti. Lo scopo di questo lavoro di tesi è quello di esplorare le proprietà “psicologiche” dei materiali e comprendere qual è il loro ruolo nel fornire esperienze piacevoli di lunga durata. All’inizio verrà analizzato il ruolo dei materiali nelle diverse “dimensioni” del prodotto (estetica, usabilità, personalità del prodotto) seguito da uno studio sulla relazione tra materiali, percezione sensoriale, così facendo sarà introdotto il concetto di user-experience e di piacere nel design. I metodi e gli strumenti di selezione dei materiali esistenti saranno coperti per identificare uno spazio per l’innovazione. Successivamente, l’insieme degli input dei materiali per ciascuna dimensione del prodotto sarà definito in base alla ricerca nella letteratura e applicato durante i casi studio per analizzare le conseguenze delle scelte dei materiali e il loro ruolo nel fornire diversi tipi di piacere. La conclusione porterà a proporre una serie di linee guida per supportare i progettisti nella creazione di prodotti emotivamente durevoli ed esperienze piacevoli con e attraverso i materiali.

Material's psychological dimension. How the material selection in product design affects user experience and well-being

ISMIYEVA, FIDAN
2018/2019

Abstract

The exploration of new materials has motivated humans to create new products in order to enhance their lives from the beginning of time and the history of design shows that there is a well-formed bond between the use of new materials and the emergence of new design aesthetics. Materials enable designers to “give birth” to their creative ideas and convert concepts into tangible artifacts. However, material selection becomes a bigger problem for designers with the development of science and technology and the constantly increasing number of materials. Apart from satisfying functional aspects of products, designers have to consider non-technical aspects of their material choices. Materials being a “skin” and “interface” of a product have a strong potential to mediate user-product experiences and contribute to users’ well-being through providing pleasure. The purpose of this thesis work is to explore the “psychological” properties of materials and understand what is their role in providing long-lasting pleasurable experiences. In the beginning, the role of materials in different product “dimensions” (aesthetics, usability, product personality) will be analyzed, followed by a study about the relationship between materials and sensory perception, and the concept of user-experience and pleasure in design will be introduced. The existing material selection methods and tools will be covered to identify a space for innovation. Next, the set of material inputs to each product dimension will be defined based on literature search and applied during the case studies to analyze the consequences of material choices and their role in providing different types of pleasure. The conclusion will result in proposing a set of guidelines to support designers in creating emotionally durable products and pleasurable experiences with and through materials.
PAPILE, FLAVIA
ARC III - Scuola del Design
6-giu-2020
2018/2019
L’esplorazione di nuovi materiali ha motivato gli esseri umani a creare nuovi prodotti al fine di migliorare le loro vite fin dall’inizio dei tempi e la storia del design mostra che esiste un legame ben strutturato tra l’uso di nuovi materiali e l’emergere di nuovi design estetici. I materiali consentono ai designer di “dare vita” alle loro idee creative e convertire i concetti in artefatti tangibili. Tuttavia, la selezione dei materiali diventa un problema maggiore per i progettisti con lo sviluppo della scienza e della tecnologia dato il numero sempre crescente di materiali. Oltre a soddisfare la funzionalità dei prodotti, i progettisti devono considerare gli aspetti non tecnici dei loro materiali selezionati. I materiali, che sono “pelle” e “interfaccia” di un prodotto, hanno un forte potenziale per mediare le esperienze utente-prodotto e contribuire alla soddisfazione degli utenti. Lo scopo di questo lavoro di tesi è quello di esplorare le proprietà “psicologiche” dei materiali e comprendere qual è il loro ruolo nel fornire esperienze piacevoli di lunga durata. All’inizio verrà analizzato il ruolo dei materiali nelle diverse “dimensioni” del prodotto (estetica, usabilità, personalità del prodotto) seguito da uno studio sulla relazione tra materiali, percezione sensoriale, così facendo sarà introdotto il concetto di user-experience e di piacere nel design. I metodi e gli strumenti di selezione dei materiali esistenti saranno coperti per identificare uno spazio per l’innovazione. Successivamente, l’insieme degli input dei materiali per ciascuna dimensione del prodotto sarà definito in base alla ricerca nella letteratura e applicato durante i casi studio per analizzare le conseguenze delle scelte dei materiali e il loro ruolo nel fornire diversi tipi di piacere. La conclusione porterà a proporre una serie di linee guida per supportare i progettisti nella creazione di prodotti emotivamente durevoli ed esperienze piacevoli con e attraverso i materiali.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/165278