In Milan, commercial housing constitutes a significant part of the built environment and it is going to increase its weight in the next future. Re-invented in the years of the economic miracle, it spread across the whole urban territory through the last seven decades, embodying the changing demand for housing and the emergence of different modes of inhabiting. Commercial housing is the field where companies deal with the urban scale, with legal requirements, with strategies of the market, and with the daily life and aspirations of a continuously changing urban middle class. The research investigates the architecture of commercial housing in Milan, focusing on how it has transformed since its emergence in the years of the economic miracle. Despite it has been constantly determined by the idea of building apartments that have to be sold as pure private properties, commercial housing has mutated in the last decades, to answer effectively to the social and cultural changes. This historiographic perspective allows to understand the reasons of the success of commercial housing as well as its limits in satisfying the domestic aspiration of Milanese inhabitants. It allows to position the role of the architect in a branch which is characterized by strict legal and economic requirements. The research analyses the production of two exemplary Milanese real estate actors, Società Generale Immobiliare and Abitare Co., operating in the years of the miracle and the last two decades, respectively. The two companixes produced a significant number of houses spread across the whole municipality of Milan and they are between the most successful real estate actors in their period of activity. The research investigates seven complexes of each operator, adopting different research methods and multidisciplinary tools, combining quantitative and qualitative approaches. Using graphic analysis as a research tool, the fourteen case studies are measured and drawn according with three categories, form of the buildings, common areas, and apartments. Starting from the drawings, the key elements are compared and critically investigated, with the support of photographic and iconographic essays.

A Milano, l’housing commerciale è una parte significativa dell’ambiente costruito e incrementerà il suo peso nel prossimo futuro. Reinventato negli anni del miracolo economico, si è diffuso in tutto il territorio urbano negli ultimi settant’anni, assorbendo le trasformazioni nella domanda per abitazioni e l’emergere di diversi modelli di abitare. L’housing commerciale è il campo dove le società finanziarie si confrontano con la scala urbana, con i requisiti legali, con le strategie di mercato, e con le aspirazioni quotidiane di un ceto medio urbano che cambia continuamente. La ricerca investiga l’architettura dell’housing commerciale a Milano, guardando a come si è trasformato sin dal suo emergere negli anni del miracolo economico. Nonostante sia stato costantemente determinato dall’idea di costruire appartamenti da vendere come pura proprietà privata, l’housing commerciale è mutato negli ultimi decenni, per rispondere efficacemente a trasformazioni sociali e culturali. Questa prospettiva storiografica consente di comprendere le ragioni di successo dell’housing commerciale, così come i suoi limiti nel soddisfare le aspirazioni domestiche dei milanesi. Consente di posizionare il ruolo dell’architetto in un settore caratterizzato da requisiti economici e legali stringenti. La ricerca analizza la produzione di due attori immobiliari milanesi esemplari, Società Generale Immobiliare and Abitare Co., che hanno operato rispettivamente negli anni del miracolo economico e negli ultimi due decenni. Le due società hanno prodotto un cospicuo numero di abitazioni nell’intero territorio della municipalità di Milano, e sono tra gli attori immobiliari più di successo nel loro periodo di attività. La tesi investiga sette complessi residenziali per ogni operatore, adottando diversi metodi di ricerca e strumenti multidisciplinari, combinando approcci quantitativi e qualitativi. Utilizzando l’analisi grafica come strumento di ricerca, i quattordici casi studio sono misurati e disegnati rispetto a tre categorie, forma degli edifici, spazi comuni e appartamenti. A partire dai disegni, gli elementi chiave sono comparati e approfonditi attraverso la ricerca fotografica e iconografica.

Building houses, building value. Investigating commercial housing through the work of two Milanese real estate actors (1960-2020)

GALASSO, GIULIO
2018/2019

Abstract

In Milan, commercial housing constitutes a significant part of the built environment and it is going to increase its weight in the next future. Re-invented in the years of the economic miracle, it spread across the whole urban territory through the last seven decades, embodying the changing demand for housing and the emergence of different modes of inhabiting. Commercial housing is the field where companies deal with the urban scale, with legal requirements, with strategies of the market, and with the daily life and aspirations of a continuously changing urban middle class. The research investigates the architecture of commercial housing in Milan, focusing on how it has transformed since its emergence in the years of the economic miracle. Despite it has been constantly determined by the idea of building apartments that have to be sold as pure private properties, commercial housing has mutated in the last decades, to answer effectively to the social and cultural changes. This historiographic perspective allows to understand the reasons of the success of commercial housing as well as its limits in satisfying the domestic aspiration of Milanese inhabitants. It allows to position the role of the architect in a branch which is characterized by strict legal and economic requirements. The research analyses the production of two exemplary Milanese real estate actors, Società Generale Immobiliare and Abitare Co., operating in the years of the miracle and the last two decades, respectively. The two companixes produced a significant number of houses spread across the whole municipality of Milan and they are between the most successful real estate actors in their period of activity. The research investigates seven complexes of each operator, adopting different research methods and multidisciplinary tools, combining quantitative and qualitative approaches. Using graphic analysis as a research tool, the fourteen case studies are measured and drawn according with three categories, form of the buildings, common areas, and apartments. Starting from the drawings, the key elements are compared and critically investigated, with the support of photographic and iconographic essays.
LA DELFA, GIULIA
TAMBURELLI, PIER PAOLO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
29-apr-2020
2018/2019
A Milano, l’housing commerciale è una parte significativa dell’ambiente costruito e incrementerà il suo peso nel prossimo futuro. Reinventato negli anni del miracolo economico, si è diffuso in tutto il territorio urbano negli ultimi settant’anni, assorbendo le trasformazioni nella domanda per abitazioni e l’emergere di diversi modelli di abitare. L’housing commerciale è il campo dove le società finanziarie si confrontano con la scala urbana, con i requisiti legali, con le strategie di mercato, e con le aspirazioni quotidiane di un ceto medio urbano che cambia continuamente. La ricerca investiga l’architettura dell’housing commerciale a Milano, guardando a come si è trasformato sin dal suo emergere negli anni del miracolo economico. Nonostante sia stato costantemente determinato dall’idea di costruire appartamenti da vendere come pura proprietà privata, l’housing commerciale è mutato negli ultimi decenni, per rispondere efficacemente a trasformazioni sociali e culturali. Questa prospettiva storiografica consente di comprendere le ragioni di successo dell’housing commerciale, così come i suoi limiti nel soddisfare le aspirazioni domestiche dei milanesi. Consente di posizionare il ruolo dell’architetto in un settore caratterizzato da requisiti economici e legali stringenti. La ricerca analizza la produzione di due attori immobiliari milanesi esemplari, Società Generale Immobiliare and Abitare Co., che hanno operato rispettivamente negli anni del miracolo economico e negli ultimi due decenni. Le due società hanno prodotto un cospicuo numero di abitazioni nell’intero territorio della municipalità di Milano, e sono tra gli attori immobiliari più di successo nel loro periodo di attività. La tesi investiga sette complessi residenziali per ogni operatore, adottando diversi metodi di ricerca e strumenti multidisciplinari, combinando approcci quantitativi e qualitativi. Utilizzando l’analisi grafica come strumento di ricerca, i quattordici casi studio sono misurati e disegnati rispetto a tre categorie, forma degli edifici, spazi comuni e appartamenti. A partire dai disegni, gli elementi chiave sono comparati e approfonditi attraverso la ricerca fotografica e iconografica.
Tesi di laurea Magistrale
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