The purpose of this thesis paper is to assess the applicability of the overhead catenary system for long-haul freight transport on motorway sections within the national territory. The system is presented as an innovative power supply solution through the capture of electrical energy through the contact between a pantograph, placed on the vehicle, and the overhead line. The study of the system was carried out starting from the analysis of the existing projects in Sweden, California and Germany, adapting them to a particular motorway section, represented by the crossing line separating the Rivalta Scrivia Interporto from the Port of Genoa Prà. The application of the system on this section represents the case study, focused on the definition of the particular sections of the route to be electrified and the possible configurations of the vehicles that will be able to use the overhead line. From the results obtained in terms of range, dimensions and weights of the vehicle components, according to the altimetric trend of the section considered, some solutions are proposed for a possible future design and application of the overhead line system.
Questo elaborato di tesi è volto a valutare l’applicabilità del sistema a catenaria aerea per il trasporto merci a lungo raggio su tratte autostradali appartenenti al territorio nazionale. Il sistema viene presentato come una soluzione innovativa di alimentazione attraverso la captazione di energia elettrica tramite il contatto tra un pantografo, disposto sul veicolo, e la linea aerea. Lo studio del sistema è stato realizzato a partire dall’analisi dei soli progetti esistenti in Svezia, California e Germania adattandoli ad una particolare tratta autostradale, rappresentata dalla linea di valico che separa l’Interporto di Rivalta Scrivia dal Porto di Genova Prà. L’applicazione del sistema su questa tratta rappresenta il caso di studio, incentrato sulla definizione delle particolari sezioni del percorso da elettrificare e sulle possibili configurazioni dei veicoli che potranno usufruire della linea aerea. Dai risultati ottenuti in termini di autonomia, dimensioni e pesi dei componenti del veicolo, in funzione dell’andamento altimetrico della tratta considerata, vengono proposte alcune soluzioni per un’eventuale progettazione e applicazione futura del sistema a catenaria aerea.
Applicazione del sistema a catenaria aerea su una tratta autostradale di valico
Cerutti, Simona;Balduzzi Rangone, Francesca
2019/2020
Abstract
The purpose of this thesis paper is to assess the applicability of the overhead catenary system for long-haul freight transport on motorway sections within the national territory. The system is presented as an innovative power supply solution through the capture of electrical energy through the contact between a pantograph, placed on the vehicle, and the overhead line. The study of the system was carried out starting from the analysis of the existing projects in Sweden, California and Germany, adapting them to a particular motorway section, represented by the crossing line separating the Rivalta Scrivia Interporto from the Port of Genoa Prà. The application of the system on this section represents the case study, focused on the definition of the particular sections of the route to be electrified and the possible configurations of the vehicles that will be able to use the overhead line. From the results obtained in terms of range, dimensions and weights of the vehicle components, according to the altimetric trend of the section considered, some solutions are proposed for a possible future design and application of the overhead line system.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI BALDUZZI CERUTTI.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
5.34 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.34 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/165646