The idea of study is to understand the factors responsible for the conflicts between authorities and locals based on controversial construction projects. This thesis intends to investigate the social forces that shape perceptions of risk and sustain community - based protests. The methodology followed is based on ethnographic study with reference to theories related to community dynamics and collective actions by them. This aims to study if there could be a possible solutions or strategies to overcome those. The first case is about NO TAV (No to the High Speed Train) movement, which is based in the Susa Valley in Piedmont and which opposes the creation of the new high speed railway line between Turin and Lyon in France. This line is part of a EU project which initially was planned to connect Lyon to Budapest and then onto Ukraine. The second case is based in Aarey colony, located to the south of Mumbai’s Sanjay Gandhi National Park, is a 1,300-hectare forested expanse widely described as the city’s last remaining “green lung”. It is home to 27 Adivasi (tribal) villages, at least nine leopards and nearly five lakh trees. As described by sociologist Zygmunt Bauman "Megaprojects form part of a remarkably coherent story, the 'Great War of Independence from space' and he sees the resulting new mobility as the most powerful and most coveted stratifying factor in contemporary society. Paul Virilio speaks of the 'end of geography' while others talk of 'death of distance'. Recent estimates suggest that the economic impacts of climate change on cities (e.g. sea level rise, health and water resources, emergency services, infrastructure rehabilitation, etc.) will range between 2.3% and 5.6% of their total GDP by the end of the century, with the ‘worst-off’ cities experiencing nearly 11% GDP loss (Estrada et al.,2017: 404). To address this, some have estimated that as much as US$90 trillion will be required for investment in climate-resilient infrastructure over the next 15 years (GCEC,2016). Infrastructure development has a high level of carbon footprint on environment. In recent years most of these conflicts arose due to the proposed project's environmental and social negligence. It's important to study this relationship as well.

L'idea di studio è comprendere i fattori responsabili dei conflitti tra autorità e gente del posto sulla base di controversi progetti di costruzione. Questa tesi intende indagare le forze sociali che modellano la percezione del rischio e sostengono le proteste basate sulla comunità. La metodologia seguita si basa sullo studio etnografico con riferimento alle teorie relative alle dinamiche comunitarie e alle azioni collettive da parte loro. Questo mira a studiare se ci potrebbero essere possibili soluzioni o strategie per superarle. Il primo caso riguarda il movimento NO TAV (No to the High Speed ​​Train), che ha sede nella Valle di Susa in Piemonte e che si oppone alla creazione della nuova linea ferroviaria ad alta velocità tra Torino e Lione in Francia. Questa linea fa parte di un progetto dell'UE che inizialmente era previsto per collegare Lione a Budapest e poi in Ucraina. Il secondo caso ha sede nella colonia di Aarey, situata a sud del parco nazionale Sanjay Gandhi di Mumbai, è una distesa boschiva di 1.300 ettari ampiamente descritta come l'ultimo "polmone verde" rimasto della città. Ospita 27 villaggi Adivasi (tribali), almeno nove leopardi e quasi cinque alberi lakh. Come descritto dal sociologo Zygmunt Bauman "I megaprogetti fanno parte di una storia straordinariamente coerente, la" Grande Guerra di Indipendenza dallo spazio "e vede la nuova mobilità risultante come il fattore di stratificazione più potente e ambito nella società contemporanea. Paul Virilio parla del "fine della geografia" mentre altri parlano di "morte della distanza". Stime recenti suggeriscono che gli impatti economici dei cambiamenti climatici sulle città (ad es. Innalzamento del livello del mare, risorse sanitarie e idriche, servizi di emergenza, risanamento delle infrastrutture, ecc.) Oscilleranno tra il 2,3% e il 5,6% del loro PIL totale entro la fine del secolo , con le città "peggiori" che registrano una perdita del PIL dell'11% circa (Estrada et al., 2017: 404). Per ovviare a questo, alcuni hanno stimato che per i prossimi 15 anni saranno necessari fino a 90 trilioni di dollari per investimenti in infrastrutture resistenti al clima (GCEC, 2016). Lo sviluppo delle infrastrutture ha un alto livello di impronta di carbonio sull'ambiente. Negli ultimi anni molti di questi conflitti sono sorti a causa della negligenza ambientale e sociale del progetto proposto. È importante studiare anche questa relazione.

Impact of infrastructure development on local communities. An investigation starting from the cases of No TAV and Save Aarey

Rahman, Shahzeb
2019/2020

Abstract

The idea of study is to understand the factors responsible for the conflicts between authorities and locals based on controversial construction projects. This thesis intends to investigate the social forces that shape perceptions of risk and sustain community - based protests. The methodology followed is based on ethnographic study with reference to theories related to community dynamics and collective actions by them. This aims to study if there could be a possible solutions or strategies to overcome those. The first case is about NO TAV (No to the High Speed Train) movement, which is based in the Susa Valley in Piedmont and which opposes the creation of the new high speed railway line between Turin and Lyon in France. This line is part of a EU project which initially was planned to connect Lyon to Budapest and then onto Ukraine. The second case is based in Aarey colony, located to the south of Mumbai’s Sanjay Gandhi National Park, is a 1,300-hectare forested expanse widely described as the city’s last remaining “green lung”. It is home to 27 Adivasi (tribal) villages, at least nine leopards and nearly five lakh trees. As described by sociologist Zygmunt Bauman "Megaprojects form part of a remarkably coherent story, the 'Great War of Independence from space' and he sees the resulting new mobility as the most powerful and most coveted stratifying factor in contemporary society. Paul Virilio speaks of the 'end of geography' while others talk of 'death of distance'. Recent estimates suggest that the economic impacts of climate change on cities (e.g. sea level rise, health and water resources, emergency services, infrastructure rehabilitation, etc.) will range between 2.3% and 5.6% of their total GDP by the end of the century, with the ‘worst-off’ cities experiencing nearly 11% GDP loss (Estrada et al.,2017: 404). To address this, some have estimated that as much as US$90 trillion will be required for investment in climate-resilient infrastructure over the next 15 years (GCEC,2016). Infrastructure development has a high level of carbon footprint on environment. In recent years most of these conflicts arose due to the proposed project's environmental and social negligence. It's important to study this relationship as well.
ZANETTI, SILVIA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
24-lug-2020
2019/2020
L'idea di studio è comprendere i fattori responsabili dei conflitti tra autorità e gente del posto sulla base di controversi progetti di costruzione. Questa tesi intende indagare le forze sociali che modellano la percezione del rischio e sostengono le proteste basate sulla comunità. La metodologia seguita si basa sullo studio etnografico con riferimento alle teorie relative alle dinamiche comunitarie e alle azioni collettive da parte loro. Questo mira a studiare se ci potrebbero essere possibili soluzioni o strategie per superarle. Il primo caso riguarda il movimento NO TAV (No to the High Speed ​​Train), che ha sede nella Valle di Susa in Piemonte e che si oppone alla creazione della nuova linea ferroviaria ad alta velocità tra Torino e Lione in Francia. Questa linea fa parte di un progetto dell'UE che inizialmente era previsto per collegare Lione a Budapest e poi in Ucraina. Il secondo caso ha sede nella colonia di Aarey, situata a sud del parco nazionale Sanjay Gandhi di Mumbai, è una distesa boschiva di 1.300 ettari ampiamente descritta come l'ultimo "polmone verde" rimasto della città. Ospita 27 villaggi Adivasi (tribali), almeno nove leopardi e quasi cinque alberi lakh. Come descritto dal sociologo Zygmunt Bauman "I megaprogetti fanno parte di una storia straordinariamente coerente, la" Grande Guerra di Indipendenza dallo spazio "e vede la nuova mobilità risultante come il fattore di stratificazione più potente e ambito nella società contemporanea. Paul Virilio parla del "fine della geografia" mentre altri parlano di "morte della distanza". Stime recenti suggeriscono che gli impatti economici dei cambiamenti climatici sulle città (ad es. Innalzamento del livello del mare, risorse sanitarie e idriche, servizi di emergenza, risanamento delle infrastrutture, ecc.) Oscilleranno tra il 2,3% e il 5,6% del loro PIL totale entro la fine del secolo , con le città "peggiori" che registrano una perdita del PIL dell'11% circa (Estrada et al., 2017: 404). Per ovviare a questo, alcuni hanno stimato che per i prossimi 15 anni saranno necessari fino a 90 trilioni di dollari per investimenti in infrastrutture resistenti al clima (GCEC, 2016). Lo sviluppo delle infrastrutture ha un alto livello di impronta di carbonio sull'ambiente. Negli ultimi anni molti di questi conflitti sono sorti a causa della negligenza ambientale e sociale del progetto proposto. È importante studiare anche questa relazione.
File allegati
File Dimensione Formato  
Impact of Infrastructure on Local Communities.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Impact of Infrastructure Development on local communities
Dimensione 6.36 MB
Formato Adobe PDF
6.36 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/165654