In today’s competitive environment, organizations struggle in going after both short-term survival and long-term growth objectives: Corporate Entrepreneurship arises as an enactment of such goals. Therefore, companies have been searching for ways to simplify and systematically pursue ambidextrous Corporate Entrepreneurship strategies. This study argues that specific Design Thinking approaches and methodologies can help corporations in achieving such aims. Thus, the research provides a deep analysis of both Corporate Entrepreneurship and Design Thinking literatures. Then, from an empirical standpoint, qualitative data has been gathered in the form of semi-structured interviews upon selected case studies’ in the Italian Fintech environment. From these observations, an Entrepreneurial Design Framework has been synthetized as a comprehensive map that associates Design Thinking methods to Corporate Entrepreneurship processes. The proposed model sheds a light on existing literature gaps, while providing a valuable aid to practitioners in fostering and pursuing different types of Corporate Entrepreneurship initiatives.

Nell’ambiente competitivo odierno, le grandi compagnie faticano nel conseguimento sia di obiettivi di breve, che di lungo termine: gli uni orientati alla sopravvivenza del business, gli altri alla crescita dello stesso. In questo senso, il fenomeno della Corporate Entrepreneurship si erge come soluzione a tali propositi. Dunque, tali organizzazioni sono alla ricerca di modi per la semplificazione ed il raggiungimento sistematico di strategie ambidirezionali di Corporate Entrepreneurship. La seguente tesi sostiene che determinati approcci e metodologie proprie del Design Thinking possono essere d’aiuto in ciò. Di conseguenza, questo studio affronta un’analisi approfondita sia della letteratura riguardante la Corporate Entrepreneurship, che quella appartenente al Design Thinking. Dal punto di vista empirico invece, questa ricerca ha raccolto dati qualitativi attraverso interviste semistrutturate, condotte su casi studio nell’ambito del Fintech italiano. Grazie alle osservazioni teoriche e a quelle empiriche, è stato quindi possibile sintetizzare un Entrepreneurial Design Framework, ovvero una mappa comprensiva che associa metodi del Design Thinking con processi della Corporate Entrepreneurship. Il modello proposto risponde dunque a lacune esistenti nell’attuale letteratura e, contemporaneamente, fornisce un valido aiuto per i manager nel supportare e raggiungere diversi tipi di iniziative di Corporate Entrepreneurship.

Entrepreneurial design framework. How design thinking methodologies can help pursuing corporate entrepreneurship

STELLA, VALERIO;TETTAMANTI, ALESSANDRO
2019/2020

Abstract

In today’s competitive environment, organizations struggle in going after both short-term survival and long-term growth objectives: Corporate Entrepreneurship arises as an enactment of such goals. Therefore, companies have been searching for ways to simplify and systematically pursue ambidextrous Corporate Entrepreneurship strategies. This study argues that specific Design Thinking approaches and methodologies can help corporations in achieving such aims. Thus, the research provides a deep analysis of both Corporate Entrepreneurship and Design Thinking literatures. Then, from an empirical standpoint, qualitative data has been gathered in the form of semi-structured interviews upon selected case studies’ in the Italian Fintech environment. From these observations, an Entrepreneurial Design Framework has been synthetized as a comprehensive map that associates Design Thinking methods to Corporate Entrepreneurship processes. The proposed model sheds a light on existing literature gaps, while providing a valuable aid to practitioners in fostering and pursuing different types of Corporate Entrepreneurship initiatives.
MAGISTRETTI, STEFANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
2-ott-2020
2019/2020
Nell’ambiente competitivo odierno, le grandi compagnie faticano nel conseguimento sia di obiettivi di breve, che di lungo termine: gli uni orientati alla sopravvivenza del business, gli altri alla crescita dello stesso. In questo senso, il fenomeno della Corporate Entrepreneurship si erge come soluzione a tali propositi. Dunque, tali organizzazioni sono alla ricerca di modi per la semplificazione ed il raggiungimento sistematico di strategie ambidirezionali di Corporate Entrepreneurship. La seguente tesi sostiene che determinati approcci e metodologie proprie del Design Thinking possono essere d’aiuto in ciò. Di conseguenza, questo studio affronta un’analisi approfondita sia della letteratura riguardante la Corporate Entrepreneurship, che quella appartenente al Design Thinking. Dal punto di vista empirico invece, questa ricerca ha raccolto dati qualitativi attraverso interviste semistrutturate, condotte su casi studio nell’ambito del Fintech italiano. Grazie alle osservazioni teoriche e a quelle empiriche, è stato quindi possibile sintetizzare un Entrepreneurial Design Framework, ovvero una mappa comprensiva che associa metodi del Design Thinking con processi della Corporate Entrepreneurship. Il modello proposto risponde dunque a lacune esistenti nell’attuale letteratura e, contemporaneamente, fornisce un valido aiuto per i manager nel supportare e raggiungere diversi tipi di iniziative di Corporate Entrepreneurship.
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Descrizione: Dissertation: "Entrepreneurial Design Framework" - how Design Thinking methodologies can help pursuing Corporate Entrepreneurship.
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