Game-based crowdsourcing systems are a wide category. It contains all the systems that crowdsource a task and incentivize participation through games and game design, hence including serious games as well as gamified products. Those systems aim to engage users with pleasurable gaming experiences to support and enhance their willingness to contribute. Building on this, this study enquiries the use of games and game design as catalysts for participation in crowdsourcing projects. It reviews a wide interdisciplinary literature to bridge game and crowdsourcing design, and it analyses the state of the art focusing on relevant case studies. In doing so, it recognizes and discusses that game-based crowdsourcing systems are excellent tools to foster social innovation. In particular, the topic of taskification emerged as an interesting and promising area of enquiry, still in need of scientific investigation. Taskification is the process of integrating purposeful activities in entertainment gaming contexts. This approach encounters and is aligned to the need of crowdsourcing to engage a wide number of participants. Indeed, great entertainment games have extremely large user bases. The seamless integration of a purposeful activity into a game can redirect those user bases to participate and contribute to the task. Recognizing the potentiality of taskification and the lack of knowledge regarding it, this research aims to provide a framework to design game taskification for crowdsourcing. Knowledge from different fields was collected and summarized to return a cross-disciplinary tool. The framework was hence tested with users and data was collected through qualitative methods. The final contribution of this research includes the positioning of taskification with regard to gamification and serious games, a review of guidelines for game-based crowdsourcing systems and the framework to tasking games with crowdsourcing activities.

I sistemi di crowdsourcing game-based sono una categoria ampia. Ne fanno parte tutti i sistemi che richiedono ai propri utenti di completare una attività per crowdsourcing ed incentivano la partecipazione attraverso giochi e tecniche di game design. La categoria include quindi sia serious games che artefatti gamificati. Questi sistemi cercano di coinvolgere gli utenti con piacevoli esperienze di gioco per sostenere e rafforzare la loro volontà a contribuire. Costruendo su questo concetto, questo studio indaga l’uso dei giochi e del game design come catalizzatori per stimolare la participazione a iniziative di crowdsourcing. Lo studio passa in rassegna un’ampia letteratura interdisciplinare per collegare i temi del gioco e del crowdsourcing e analizza lo stato dell’arte concentrandosi su casi studi rilevanti. Nel mentre è discusso come i sistemi di crowdsourcing game-based siano strumenti ideali per incentivare e sostenere l’innovazione sociale. In particolare, è apparso interessante e promettente il tema della taskification come area di ricerca, che ancora necessita di indagine scientifica. La taskification è il processo di integrazione di attività che mirano ad ottenere risultati concreti all’interno di videogiochi. Questo approccio risponde al bisogno del crowdsourcing di coinvolgere un grande numero di participanti. Infatti, i grandi giochi di intrattenimento raggiungono bacini di utenti estremamenti ampi. L’integrazione fluida di attività che mirano ad ottenere risultati concreti all’interno di un gioco può spingere quei bacini di utenti a contribuire completando le richieste del crowdsourcing. Riconoscendo le potenzialità della taskification e la scarsa conoscenza che c’è al riguardo, questa ricerca mira a definire un framework per la progettazione della taskificazione di giochi per applicazioni di crowdsourcing. Sono stati analizzati vari ambiti per sviluppare uno strumento interdisciplinare, poi testato con utenti con strumenti qualitativi. Il contributo finale di questa ricerca è composto dalla discussione del posizionamento di taskification in relazione a gamification e serious games, un insieme revisionato di linee guida per la progettazione di sistemi di crowdsourcing game-based e il framework per la taskificazione di giochi con attività per il crowdsourcing.

Game taskification for crowdsourcing. A design framework to integrate tasks into digital games

Quecke, Anna
2019/2020

Abstract

Game-based crowdsourcing systems are a wide category. It contains all the systems that crowdsource a task and incentivize participation through games and game design, hence including serious games as well as gamified products. Those systems aim to engage users with pleasurable gaming experiences to support and enhance their willingness to contribute. Building on this, this study enquiries the use of games and game design as catalysts for participation in crowdsourcing projects. It reviews a wide interdisciplinary literature to bridge game and crowdsourcing design, and it analyses the state of the art focusing on relevant case studies. In doing so, it recognizes and discusses that game-based crowdsourcing systems are excellent tools to foster social innovation. In particular, the topic of taskification emerged as an interesting and promising area of enquiry, still in need of scientific investigation. Taskification is the process of integrating purposeful activities in entertainment gaming contexts. This approach encounters and is aligned to the need of crowdsourcing to engage a wide number of participants. Indeed, great entertainment games have extremely large user bases. The seamless integration of a purposeful activity into a game can redirect those user bases to participate and contribute to the task. Recognizing the potentiality of taskification and the lack of knowledge regarding it, this research aims to provide a framework to design game taskification for crowdsourcing. Knowledge from different fields was collected and summarized to return a cross-disciplinary tool. The framework was hence tested with users and data was collected through qualitative methods. The final contribution of this research includes the positioning of taskification with regard to gamification and serious games, a review of guidelines for game-based crowdsourcing systems and the framework to tasking games with crowdsourcing activities.
ARC III - Scuola del Design
2-ott-2020
2019/2020
I sistemi di crowdsourcing game-based sono una categoria ampia. Ne fanno parte tutti i sistemi che richiedono ai propri utenti di completare una attività per crowdsourcing ed incentivano la partecipazione attraverso giochi e tecniche di game design. La categoria include quindi sia serious games che artefatti gamificati. Questi sistemi cercano di coinvolgere gli utenti con piacevoli esperienze di gioco per sostenere e rafforzare la loro volontà a contribuire. Costruendo su questo concetto, questo studio indaga l’uso dei giochi e del game design come catalizzatori per stimolare la participazione a iniziative di crowdsourcing. Lo studio passa in rassegna un’ampia letteratura interdisciplinare per collegare i temi del gioco e del crowdsourcing e analizza lo stato dell’arte concentrandosi su casi studi rilevanti. Nel mentre è discusso come i sistemi di crowdsourcing game-based siano strumenti ideali per incentivare e sostenere l’innovazione sociale. In particolare, è apparso interessante e promettente il tema della taskification come area di ricerca, che ancora necessita di indagine scientifica. La taskification è il processo di integrazione di attività che mirano ad ottenere risultati concreti all’interno di videogiochi. Questo approccio risponde al bisogno del crowdsourcing di coinvolgere un grande numero di participanti. Infatti, i grandi giochi di intrattenimento raggiungono bacini di utenti estremamenti ampi. L’integrazione fluida di attività che mirano ad ottenere risultati concreti all’interno di un gioco può spingere quei bacini di utenti a contribuire completando le richieste del crowdsourcing. Riconoscendo le potenzialità della taskification e la scarsa conoscenza che c’è al riguardo, questa ricerca mira a definire un framework per la progettazione della taskificazione di giochi per applicazioni di crowdsourcing. Sono stati analizzati vari ambiti per sviluppare uno strumento interdisciplinare, poi testato con utenti con strumenti qualitativi. Il contributo finale di questa ricerca è composto dalla discussione del posizionamento di taskification in relazione a gamification e serious games, un insieme revisionato di linee guida per la progettazione di sistemi di crowdsourcing game-based e il framework per la taskificazione di giochi con attività per il crowdsourcing.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/166434