The ever-increasing competition due to the rapidly changing environment and businesses pushes to complement the adoption of Lean Supply Chain (LSC) with further concepts or tools. Among these, since the lean culture is extremely receptive to new technologies, Lean Supply Chain should be studied in relation with Industry 4.0, given the same focus on the reduction of costs and wastes and on the increase of efficiency along the whole supply chain. Therefore, this Master Thesis investigates how practices, technologies and barriers of LSC and I4.0 interact with each other. The final aim is to provide a comprehensive overview of the interactions in order to acquire a thorough knowledge about the direction of their interrelation, which represents a current gap in the literature. Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) and Interpretive Structural Modelling (ISM) techniques are adopted for the analysis of the relationships between LSC and I4.0 practices and between Lean Supply Chain and Industry 4.0 barriers, while Interpretative Ranking Process (IRP) methodology is applied for the analysis of the impact of LSC practices over I4.0 barriers and of I4.0 practices over LSC barriers. The conjoint application of DEMATEL and ISM holds an important role for enhancing the reliability of the outcomes obtained as well as the combined application of ISM and IRP, through the 3-Dimensional priority matrix, brings more complete outcomes respect to the application of just one single model. The results reveal a mutual beneficial interaction of the two paradigms considered. Indeed, the outcomes obtained show a twofold positive effect between the application of Lean Supply Chain and Industry 4.0. According to this, a series of useful implications are presented, intended not only for academic purpose but also for business application, including limitations and recommendations for further studies.

La crescente competizione, dovuta ad uno scenario e ad un mercato in continuo cambiamento, ha spinto all’adozione della Lean Supply Chain (LSC) con altri concetti e strumenti. Tra questi, poiché la cultura lean è estremamente recettiva alle nuove tecnologie, Lean Supply Chain andrebbe studiata in relazione all’Industria 4.0, vista la stessa attenzione alla riduzione dei costi e sprechi e all’aumento dell’efficienza lungo tutto la catena produttiva. Di conseguenza, questa Tesi Magistrale investiga come le pratiche, le tecnologie e le barriere della LSC e I4.0 interagiscono tra di loro. L’obiettivo ultimo è di presentare una completa panoramica delle interazioni al fine di ottenere una profonda conoscenza della direzione di questa interrelazione, la quale al momento rappresenta una mancanza nella letteratura. Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) e Interpretive Structural Modelling (ISM) sono le tecniche utilizzate per l’analisi delle relazioni tra le pratiche LSC e I4.0 e tra le barriere della Lean Supply Chain e Industria 4.0, mentre Interpretative Ranking Process (IRP) è la metodologia applicata per l’analisi dell’impatto delle pratiche LSC sulle barriere I4.0 e delle pratiche I4.0 sulle barriere LSC. L’applicazione congiunta del DEMATEL e dell’ISM ricopre un ruolo importante per rafforzare l’affidabilità dei risultati ottenuti mentre l’utilizzo congiunto dell’ISM e IRP, attraverso la matrice di priorità 3-dimensionale, porta a risultati più completi rispetto all’applicazione di un solo modello. I risultati rivelano tra i due paradigmi considerati un’interazione con reciproci benefici. Infatti, i risultati ottenuti mostrano un duplice effetto positivo tra l’implementazione della Lean Supply Chain e dell’Industria 4.0. In linea con questo, una serie di implicazioni utili sono riportate, volte non solo all’uso accademico ma anche all’applicazione nel business, includendo anche limitazioni e raccomandazioni per studi futuri.

Lean supply chain and Industry 4.0 : a study of the interactions among practices, technologies and barriers

Zanazzo, Elena;Seveso, Martina
2019/2020

Abstract

The ever-increasing competition due to the rapidly changing environment and businesses pushes to complement the adoption of Lean Supply Chain (LSC) with further concepts or tools. Among these, since the lean culture is extremely receptive to new technologies, Lean Supply Chain should be studied in relation with Industry 4.0, given the same focus on the reduction of costs and wastes and on the increase of efficiency along the whole supply chain. Therefore, this Master Thesis investigates how practices, technologies and barriers of LSC and I4.0 interact with each other. The final aim is to provide a comprehensive overview of the interactions in order to acquire a thorough knowledge about the direction of their interrelation, which represents a current gap in the literature. Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) and Interpretive Structural Modelling (ISM) techniques are adopted for the analysis of the relationships between LSC and I4.0 practices and between Lean Supply Chain and Industry 4.0 barriers, while Interpretative Ranking Process (IRP) methodology is applied for the analysis of the impact of LSC practices over I4.0 barriers and of I4.0 practices over LSC barriers. The conjoint application of DEMATEL and ISM holds an important role for enhancing the reliability of the outcomes obtained as well as the combined application of ISM and IRP, through the 3-Dimensional priority matrix, brings more complete outcomes respect to the application of just one single model. The results reveal a mutual beneficial interaction of the two paradigms considered. Indeed, the outcomes obtained show a twofold positive effect between the application of Lean Supply Chain and Industry 4.0. According to this, a series of useful implications are presented, intended not only for academic purpose but also for business application, including limitations and recommendations for further studies.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
2-ott-2020
2019/2020
La crescente competizione, dovuta ad uno scenario e ad un mercato in continuo cambiamento, ha spinto all’adozione della Lean Supply Chain (LSC) con altri concetti e strumenti. Tra questi, poiché la cultura lean è estremamente recettiva alle nuove tecnologie, Lean Supply Chain andrebbe studiata in relazione all’Industria 4.0, vista la stessa attenzione alla riduzione dei costi e sprechi e all’aumento dell’efficienza lungo tutto la catena produttiva. Di conseguenza, questa Tesi Magistrale investiga come le pratiche, le tecnologie e le barriere della LSC e I4.0 interagiscono tra di loro. L’obiettivo ultimo è di presentare una completa panoramica delle interazioni al fine di ottenere una profonda conoscenza della direzione di questa interrelazione, la quale al momento rappresenta una mancanza nella letteratura. Decision-Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) e Interpretive Structural Modelling (ISM) sono le tecniche utilizzate per l’analisi delle relazioni tra le pratiche LSC e I4.0 e tra le barriere della Lean Supply Chain e Industria 4.0, mentre Interpretative Ranking Process (IRP) è la metodologia applicata per l’analisi dell’impatto delle pratiche LSC sulle barriere I4.0 e delle pratiche I4.0 sulle barriere LSC. L’applicazione congiunta del DEMATEL e dell’ISM ricopre un ruolo importante per rafforzare l’affidabilità dei risultati ottenuti mentre l’utilizzo congiunto dell’ISM e IRP, attraverso la matrice di priorità 3-dimensionale, porta a risultati più completi rispetto all’applicazione di un solo modello. I risultati rivelano tra i due paradigmi considerati un’interazione con reciproci benefici. Infatti, i risultati ottenuti mostrano un duplice effetto positivo tra l’implementazione della Lean Supply Chain e dell’Industria 4.0. In linea con questo, una serie di implicazioni utili sono riportate, volte non solo all’uso accademico ma anche all’applicazione nel business, includendo anche limitazioni e raccomandazioni per studi futuri.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/166596