Wikipedia, the online encyclopedia established in 2001, has now reached more than 6,000,000 in its English version. Wikipedia is one of the most successful projects of the Open Source culture. Given its popularity, numerous scientific researches have studied ways to evaluate the quality of its content, which, thanks to the community’s commitment, can now be considered the same as printed encyclopedias. This thesis investigates the quality of the data visualization on Wikipedia’s pages using differents approaches. The thesis studies mainly Wikipedia and its visual side, Commons, the open-source files database. First, I observed the rules and policies of Wikipedia and Commons, by which the users manage both the platform. Then, trough a bibliographic research on Scopus, I extrapolated some case studies that have been used to frame the methodology. Afterward, quantitative and qualitative parameters have been used to assess the quality of the data visualization extracted from the 100 top viewed page on Wikipedia. The qualitative parameters have been inspired by the work of Caito and Wikipedia’s 5 Pillars, while the quantitative parameters have been adapted from the work of Lih to fit the visual framework. Later, the analysis was validated through a series of interviews with the admins of Wikipedia and Commons. Finally, the research has been submitted as a project page on Meta-Wiki. This thesis aimed both to contribute to the scientific debate around data visualization on Wikipedia and to provide the users of Wikipedia with some tools to help them to deal with data visualization.
Wikipedia, l’enciclopedia online fondata nel 2001 al momento conta più di 6,152,223 voci nella sua versione in lingua inglese. Essa rappresenta uno dei maggiori successi della cultura open-source. Data la sua popolarità, numerose ricerche scientifiche si sono occupate di studiare e valutare la qualità del suo contenuto scritto che, grazie agli sforzi della comunità di volontari che crea e gestisce le sue voci, è riuscito a raggiungere una qualità pari a quelle delle enciclopedie stampate. Questa tesi si pone il problema di comprendere se la qualità delle visualizzazioni presenti su Wikipedia sia paragonabile a quella delle voci dell’enciclopedia, attraverso la definizione di una serie di approcci. Il contesto in cui la tesi si svolge prenderà come punti di riferimento principali Wikipedia e la sua controparte visiva Wikimedia Commons, il database di tutti i file multimediali open source utilizzati su Wikipedia, e le loro comunità. In primo luogo si è osservato il sistema di regole e norme che aiutano gli utenti di Wikipedia a coordinarsi. Una ricerca a livello bibliografico su Scopus è servita a estrapolare dei casi studio utili alla formulazione dei criteri di analisi, pur evidenziando una sostanziale mancanza di dibattito sulla tematica presa in considerazione dalla tesi. Successivamente sono stati elaborati dei parametri qualitativi e quantitativi allo scopo di valutare la qualità delle visualizzazioni dati presenti sulle 100 pagine più popolari della Wikipedia di lingua inglese. I parametri qualitativi sono stati elaborati a partire dal lavoro di Cairo sulla progettazione di visualizzazione dati, e dai cosiddetti 5 pilastri di Wikipedia. I parametri quantitativi invece, sono stati formulati a partire da quelli formulati da Lih per le voci di Wikipedia e tradotti per essere adattati a un contesto visivo e non solo testuale. In seguito, delle interviste fatte agli Admin e agli utenti di Wikipedia, Commons hanno fatto emergere ulteriori aspetti della coordinazione tra gli utenti. Inoltre gli intervistati hanno avuto modo di discutere i parametri utilizzati per l’analisi. Infine, la ricerca è stata tradotta i riportata su una pagina di progetto su Meta-wiki. Attraverso questo lavoro, si è cercato di contribuire al dibattito scientifico attorno alla progettazione di visualizzazione dati su Wikipedia, e in secondo luogo di fornire agli utenti che vogliono approcciarsi all’utilizzo della visualizzazione dati su Wikipedia uno strumento in grado di guidarli nel processo.
Valutare la qualità delle visualizzazioni dati su Wikipedia e Commons. Analisi della presenza e qualità delle visualizzazioni dati su Wikipedia e Commons
Cappuccio, Eleonora
2019/2020
Abstract
Wikipedia, the online encyclopedia established in 2001, has now reached more than 6,000,000 in its English version. Wikipedia is one of the most successful projects of the Open Source culture. Given its popularity, numerous scientific researches have studied ways to evaluate the quality of its content, which, thanks to the community’s commitment, can now be considered the same as printed encyclopedias. This thesis investigates the quality of the data visualization on Wikipedia’s pages using differents approaches. The thesis studies mainly Wikipedia and its visual side, Commons, the open-source files database. First, I observed the rules and policies of Wikipedia and Commons, by which the users manage both the platform. Then, trough a bibliographic research on Scopus, I extrapolated some case studies that have been used to frame the methodology. Afterward, quantitative and qualitative parameters have been used to assess the quality of the data visualization extracted from the 100 top viewed page on Wikipedia. The qualitative parameters have been inspired by the work of Caito and Wikipedia’s 5 Pillars, while the quantitative parameters have been adapted from the work of Lih to fit the visual framework. Later, the analysis was validated through a series of interviews with the admins of Wikipedia and Commons. Finally, the research has been submitted as a project page on Meta-Wiki. This thesis aimed both to contribute to the scientific debate around data visualization on Wikipedia and to provide the users of Wikipedia with some tools to help them to deal with data visualization.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Eleonora_Cappuccio_tesi.pdf
Open Access dal 23/09/2021
Dimensione
11.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/166599