The thesis aims at developing a project of conservation and valorization, starting from the knowledge and the analysis of the context, of the former church of San Francesco in Vimercate, in order to transmit the built cultural heritage and the values associated with it to future generations. The valorization project started with a concept elaborated during the acoustic workshop held by Andrea Giglio (researcher in the acoustic field inside Politecnico of Milano) proved to be the most interesting enhancement proposal to pursue for a new use of the former religious space and immediately found the enthusiasm of one of the building’s owners, Dante Gelmetti, who had been interested for years in re-opening to the public the part of the Church remained uninhabited. The building which is in an advanced state of decay needs to be restored in its architectural and artistic system to preserve the material integrity. The public fruition is than fundamental to cover the maintenance costs and make the citizens aware of a place which is part of their historical memory. «listening is not an exclusively musical theme, but also an architectural one. The attention to the space, time and memory is for the architect the listening to a specific place to modify it, to impress new signs on a palimpsest that the past and the future contend incessantly» (Luigi Manzione). Listening to the people, as well as to the place, is a matter of attitude, which doesn’t want to overwhelm but receive, understand, absorb what the other has to say. Since I met mr. Gelmetti I started a slow and active dialogue with the building with the aim to proposes a possible direction of intervention, avoiding blind operations focused on the economic gain, but dealing with quality the material we have received so far, preventing the risk of losing important traces of the past. The conservation design provides the direction to follow for a conscious and effective valorization project. The building’s history (consolidated value) is the bond and the support of what it could be (added value). The project of “the new” must be compatible with the nature of the asset respecting its values and increasing its knowledge: it has the duty and the opportunity to make readable these past traces to the society, which will be involved in the knowledge of the former religious building through musical and theater performances, with the desire to guide the public in the listening of the place.

La tesi si propone di sviluppare un progetto di conservazione e valorizzazione, partendo da un percorso di conoscenza e di analisi del contesto, dell'ex chiesa di San Francesco a Vimercate, al fine di trasmettere il bene e i valori ad esso associati alle future generazioni. Il progetto di valorizzazione è partito da un concept elaborato durante il workshop acustico tenuto da Andrea Giglio (ricercatore in campo acustico all'interno del Politecnico di Milano) che si è rivelato la proposta di valorizzazione più interessante da perseguire per una nuova fruizione dell’ex edificio religioso e ha trovato subito l'entusiasmo di uno dei proprietari del bene, Dante Gelmetti, che da anni era interessato a riaprire al pubblico la parte della chiesa rimasta disabitata. L'edificio, in avanzato stato di degrado, ha bisogno di essere restaurato nel suo sistema architettonico e artistico per preservarne l'integrità materiale. La fruizione è fondamentale per garantirne la cura nel tempo e per far conoscere ai cittadini un luogo che fa parte della loro memoria storica. «L’ascolto non è un tema esclusivamente musicale, ma anche architettonico. L'attenzione allo spazio, al tempo e alla memoria è per l'architetto l'ascolto di un luogo specifico per modificarlo, per imprimere nuovi segni su un palinsesto che il passato e il futuro si contendono incessantemente» (Luigi Manzione). Ascoltare le persone, oltre che il luogo, è una questione di atteggiamento, che non vuole sopraffare ma ricevere, capire, assorbire ciò che l'altro ha da dire. Da quando ho incontrato il signor Gelmetti ho avviato un lento e attivo dialogo con l'edificio con l'obiettivo di proporre una possibile direzione di intervento per il progetto di conservazione e valorizzazione, evitando operazioni alla cieca incentrate sul guadagno economico, ma trattando con qualità il materiale che abbiamo ricevuto finora. Il progetto di conservazione fornisce la direzione da seguire per un progetto di valorizzazione consapevole ed efficace. La storia dell'edificio (valore consolidato) è il legame e il sostegno di ciò che potrebbe essere (valore aggiunto). Il progetto del "nuovo" deve essere compatibile con la natura del bene, rispettandone il valore e aumentandone la conoscenza: ha il dovere e l'opportunità di rendere leggibili queste tracce del passato alla società, che sarà coinvolta nella conoscenza dell'ex edificio religioso attraverso spettacoli musicali e teatrali, con il desiderio di guidare il pubblico nell'ascolto del luogo.

San Francesco church. From analysis to intervention : new values for a closed place

Zanaglio, Elisa
2019/2020

Abstract

The thesis aims at developing a project of conservation and valorization, starting from the knowledge and the analysis of the context, of the former church of San Francesco in Vimercate, in order to transmit the built cultural heritage and the values associated with it to future generations. The valorization project started with a concept elaborated during the acoustic workshop held by Andrea Giglio (researcher in the acoustic field inside Politecnico of Milano) proved to be the most interesting enhancement proposal to pursue for a new use of the former religious space and immediately found the enthusiasm of one of the building’s owners, Dante Gelmetti, who had been interested for years in re-opening to the public the part of the Church remained uninhabited. The building which is in an advanced state of decay needs to be restored in its architectural and artistic system to preserve the material integrity. The public fruition is than fundamental to cover the maintenance costs and make the citizens aware of a place which is part of their historical memory. «listening is not an exclusively musical theme, but also an architectural one. The attention to the space, time and memory is for the architect the listening to a specific place to modify it, to impress new signs on a palimpsest that the past and the future contend incessantly» (Luigi Manzione). Listening to the people, as well as to the place, is a matter of attitude, which doesn’t want to overwhelm but receive, understand, absorb what the other has to say. Since I met mr. Gelmetti I started a slow and active dialogue with the building with the aim to proposes a possible direction of intervention, avoiding blind operations focused on the economic gain, but dealing with quality the material we have received so far, preventing the risk of losing important traces of the past. The conservation design provides the direction to follow for a conscious and effective valorization project. The building’s history (consolidated value) is the bond and the support of what it could be (added value). The project of “the new” must be compatible with the nature of the asset respecting its values and increasing its knowledge: it has the duty and the opportunity to make readable these past traces to the society, which will be involved in the knowledge of the former religious building through musical and theater performances, with the desire to guide the public in the listening of the place.
MOIOLI, ROSSELLA
PILI, ALESSANDRA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
2-ott-2020
2019/2020
La tesi si propone di sviluppare un progetto di conservazione e valorizzazione, partendo da un percorso di conoscenza e di analisi del contesto, dell'ex chiesa di San Francesco a Vimercate, al fine di trasmettere il bene e i valori ad esso associati alle future generazioni. Il progetto di valorizzazione è partito da un concept elaborato durante il workshop acustico tenuto da Andrea Giglio (ricercatore in campo acustico all'interno del Politecnico di Milano) che si è rivelato la proposta di valorizzazione più interessante da perseguire per una nuova fruizione dell’ex edificio religioso e ha trovato subito l'entusiasmo di uno dei proprietari del bene, Dante Gelmetti, che da anni era interessato a riaprire al pubblico la parte della chiesa rimasta disabitata. L'edificio, in avanzato stato di degrado, ha bisogno di essere restaurato nel suo sistema architettonico e artistico per preservarne l'integrità materiale. La fruizione è fondamentale per garantirne la cura nel tempo e per far conoscere ai cittadini un luogo che fa parte della loro memoria storica. «L’ascolto non è un tema esclusivamente musicale, ma anche architettonico. L'attenzione allo spazio, al tempo e alla memoria è per l'architetto l'ascolto di un luogo specifico per modificarlo, per imprimere nuovi segni su un palinsesto che il passato e il futuro si contendono incessantemente» (Luigi Manzione). Ascoltare le persone, oltre che il luogo, è una questione di atteggiamento, che non vuole sopraffare ma ricevere, capire, assorbire ciò che l'altro ha da dire. Da quando ho incontrato il signor Gelmetti ho avviato un lento e attivo dialogo con l'edificio con l'obiettivo di proporre una possibile direzione di intervento per il progetto di conservazione e valorizzazione, evitando operazioni alla cieca incentrate sul guadagno economico, ma trattando con qualità il materiale che abbiamo ricevuto finora. Il progetto di conservazione fornisce la direzione da seguire per un progetto di valorizzazione consapevole ed efficace. La storia dell'edificio (valore consolidato) è il legame e il sostegno di ciò che potrebbe essere (valore aggiunto). Il progetto del "nuovo" deve essere compatibile con la natura del bene, rispettandone il valore e aumentandone la conoscenza: ha il dovere e l'opportunità di rendere leggibili queste tracce del passato alla società, che sarà coinvolta nella conoscenza dell'ex edificio religioso attraverso spettacoli musicali e teatrali, con il desiderio di guidare il pubblico nell'ascolto del luogo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/166605