Over the past decades, urban growth dynamics, socio-economic inequalities, an increase of migrant population, along with the pressing need for housing, access to better education and the seeming intricacies of neoliberal policies have made the issue of school segregation in most Southern European cities quite a dominating phenomenon. Local features such as ideologies, school policies, and urban contexts significantly affect the shape of this phenomenon, its intensity, and the outcomes as well as the role of the schools in the urban studies debate. Similarly, the approaches for dealing with school segregation in urban space vary across and within countries. Northern European countries, in fact, more than others, are leaders in studying this phenomenon, while Southern Europe shows a limited interest. Southern European cities have been recently experiencing increasingly social and ethnic segregation in the student population. This fact runs the risk of intensifying social and spatial exclusion and obstructs intergenerational upward social mobility, affecting the general level of social cohesion in the cities, which constitute the fundamental aspects in processes of social integration of new generations and the definition of local identity. The research adopted a mixed research design methodology approach primarily based on quantitative data, literature review, and a qualitative approach (mainly semi-structured interviews and observation). Case studies were selected in Milan and Barcelona, two versions (each version includes five urban neighborhoods) that address the issue of “school segregation” in Southern Europe which is frequently overlooked in European educational and urban policies. These cases were selected due to the predominance of school segregation developments in two social mix areas of analysis, and documented actions on these activities on urban space. The findings from the study across these countries revealed wider and intersecting issues surrounding school segregation than the mere existence of high social residential marginalization and high social inequalities. Significant challenges were identified in the local governmental authorities and their urban educational policies that impact school segregation, funding and incentives for school agencies, coordination between governmental institutions, restrictions and controls of the institutional rules and admission policies, territorial actions and incentives, and strong institutionalization of the private system. However, all primary school cases shared a fundamental evidence: school agency is still important, but the difference in tackling school segregation is made by the local school policy.
Negli ultimi decenni, le dinamiche di crescita urbana, le disuguaglianze socio-economiche, un aumento della popolazione migrante, insieme alla necessità urgente di alloggi, accesso a una migliore istruzione e le apparenti complessità delle politiche neoliberali hanno creato il problema della segregazione scolastica nella maggior parte delle città del sud dell’Europa. Caratteristiche locali come ideologie, politiche scolastiche e contesti urbani influenzano in modo significativo la forma di questo fenomeno, la sua intensità e i risultati, nonché il ruolo delle scuole nel dibattito di studi urbani. Allo stesso modo, gli approcci per affrontare la segregazione scolastica nello spazio urbano variano tra e all'interno dei paesi. Infatti, i paesi del Nord Europa, sono i leader nello studio di questo fenomeno, mentre il sud dell’Europa mostra un interesse limitato. Le città del sud dell’Europa hanno recentemente sperimentato una segregazione sempre più sociale ed etnica nella popolazione scolastica. Questo fatto corre il rischio di intensificare l'esclusione sociale e spaziale nelle città, che costituisce gli aspetti fondamentali nei processi di integrazione sociale delle nuove generazioni e la definizione dell'identità locale. L'essenza di questo studio è di analizzare il ruolo delle politiche scolastiche locali (struttura, regole, offerta scolastica e la agenzia della scuola) nelle dinamiche di segregazione scolastica in due città del sud dell’Europa, per identificare i legami tra la scuola elementare, la città, l'ambiente urbano e le politiche istituzionali che sono strumenti cruciali per proporre nuove strategie politiche locali per affrontare la segregazione scolastica. Inoltre, lo studio rivelerà il contesto sociopolitico, i meccanismi selettivi e le strategie (implicite ed esplicite) per attrarre gli alunni dalle scuole primarie sotto la maggiore concentrazione di alunni migranti nei loro quartieri. Rivelerà non solo le implicazioni delle loro politiche educative nel territorio urbano, ma anche si sta intensificando o meno il fenomeno della segregazione scolastica. La ricerca ha adottato un approccio metodologico misto principalmente basato su dati quantitativi, revisione della letteratura e un approccio qualitativo (principalmente interviste e osservazioni semi-strutturate). Casi studio sono stati selezionati a Milano e Barcellona, due versioni (ogni versione comprende cinque quartieri urbani) che affrontano il tema della segregazione scolastica, che viene spesso trascurata nelle politiche educative e urbane europee. Questi casi sono stati selezionati in due aree di analisi del mix sociale e di azioni documentate su queste attività sullo spazio urbano. I risultati dello studio in questi paesi hanno rivelato problemi più ampi della segregazione scolastica rispetto alla mera esistenza di un'elevata disuguaglianza sociali. Sono state identificate sfide significative nelle autorità governative locali e nelle loro politiche educative e urbane che incidono sulla segregazione scolastica, sul finanziamento e sugli incentivi per le scuole, sul coordinamento tra istituzioni governative, restrizioni e controlli delle norme istituzionali e politiche di ammissione, azioni territoriali locale e forte istituzionalizzazione del sistema privato. Tuttavia, tutti i casi dello studio hanno condiviso una prova fondamentale: l'agenzia sociale della scuola è ancora importante, ma la differenza nell'affrontare la segregazione scolastica è fatta dalla politica scolastica locale.
Educating cities? Local drivers of school segregation in Southern European cities: dynamics and challenges in urban planning and policy
ARAMBURU GUEVARA, NILVA KARENINA
Abstract
Over the past decades, urban growth dynamics, socio-economic inequalities, an increase of migrant population, along with the pressing need for housing, access to better education and the seeming intricacies of neoliberal policies have made the issue of school segregation in most Southern European cities quite a dominating phenomenon. Local features such as ideologies, school policies, and urban contexts significantly affect the shape of this phenomenon, its intensity, and the outcomes as well as the role of the schools in the urban studies debate. Similarly, the approaches for dealing with school segregation in urban space vary across and within countries. Northern European countries, in fact, more than others, are leaders in studying this phenomenon, while Southern Europe shows a limited interest. Southern European cities have been recently experiencing increasingly social and ethnic segregation in the student population. This fact runs the risk of intensifying social and spatial exclusion and obstructs intergenerational upward social mobility, affecting the general level of social cohesion in the cities, which constitute the fundamental aspects in processes of social integration of new generations and the definition of local identity. The research adopted a mixed research design methodology approach primarily based on quantitative data, literature review, and a qualitative approach (mainly semi-structured interviews and observation). Case studies were selected in Milan and Barcelona, two versions (each version includes five urban neighborhoods) that address the issue of “school segregation” in Southern Europe which is frequently overlooked in European educational and urban policies. These cases were selected due to the predominance of school segregation developments in two social mix areas of analysis, and documented actions on these activities on urban space. The findings from the study across these countries revealed wider and intersecting issues surrounding school segregation than the mere existence of high social residential marginalization and high social inequalities. Significant challenges were identified in the local governmental authorities and their urban educational policies that impact school segregation, funding and incentives for school agencies, coordination between governmental institutions, restrictions and controls of the institutional rules and admission policies, territorial actions and incentives, and strong institutionalization of the private system. However, all primary school cases shared a fundamental evidence: school agency is still important, but the difference in tackling school segregation is made by the local school policy.File | Dimensione | Formato | |
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