LORETO2 faces the redevelopment of Piazzale Loreto area, located in the North-East quadrant of Milan, using strategies and technologies able to reduce pollution and urban heat island effect. The study begins with an in-depth phase of research into the phenomena. This aims to define a set of guidelines for urban environmental design and technical design solutions to improve open spaces’ thermal comfort. The study and the measure of phenomena were carried out through specific simulation software such us: Ladybug, Honeybee and Dragonfly (Grasshopper’s plug-ins), regarding the heat island; ENVI-met for the pollution analysis. In order to make the study a veritable catalogue of strategies that can be replicated in other projects, the initial phase of this research was carried out on ideal urban canyons, hypothesized with different width and height ratios and different orientations. The results about solar radiation, perceived temperature and pollutants movement were then summarized in graphs. Once the phenomenon for standard cases was studied, the same analysis were applied for Piazzale Loreto and all the roads flowing into it. Then, urban regeneration hypotheses were put forward and on these in order to measure the improvement in terms of comfort and concentration of the PM. The architectural project provides the reorganization of the mezzanine floor that leads to the subway lines, but above all, a re-functionalization of the area above it, currently intended only for vehicle traffic. The intention is to generate a new square, directly connected to the subway below, which stands as a link between the center and the periphery, between the Buenos Aires axis that leads to the city center and via Padova that from Loreto connects to the new emerging district of NoLo. The new space aims to become a place for people. For this reason and in order to make the area alive even beyond business hours, a new food-court-building was places in the heart of the square.
Il progetto LORETO2 affronta la riqualificazione dell’area di Piazzale Loreto, posizionata nel quadrante Nord Est di Milano, attraverso l’utilizzo di strategie e tecnologie che aiutino a ridurre l’inquinamento e l’effetto isola di calore. Il percorso inizia con una approfondita fase di ricerca dei fenomeni, con l’obiettivo di definire una serie di linee guida alla progettazione ambientale urbana e di soluzioni tecnico-progettuali per il miglioramento del comfort termico negli spazi aperti. Lo studio e la misura dei fenomeni sono stati effettuati attraverso software di simulazione specifici: per le analisi sull’effetto isola di calore ci si è serviti di Ladybug, Honeybee e Dragonfly, plug-ins di Grasshopper; per la valutazione dell’inquinamento ENVI-met. Il risultato di questi studi ha portato alla redazione di un catalogo che si propone come strumento di supporto al progettista per la corretta scelta di strategie urbanistiche attuabili a qualsiasi progetto. Particolare attenzione è stata riposta nello studio di canyon stradali, la cui valutazione è avvenuta ipotizzando diversi scenari per ottenere risultati generalizzabili a diversi contesti. I canyon sono quindi valutati con diversi rapporti di larghezza e altezza e diversi orientamenti, di questi sono stati poi analizzate la radiazione solare, le temperature percepite e il movimento degli inquinanti. Una volta studiato il fenomeno per dei casi standard, le analisi sono state applicate al Piazzale Loreto e alle strade che ad esso confluiscono. Quindi, sono state avanzate delle ipotesi di rigenerazione urbana per poi svolgere nuovamente le analisi al fine di misurare l’effettivo miglioramento in termini di comfort e concentrazione del PM. Il progetto architettonico prevede il riassetto del piano mezzanino che conduce alle linee della metro, ma soprattutto una rifunzionalizzazione dell’area soprastante attualmente destinata solo al traffico veicolare. L’intento è quello di generare una nuova piazza, direttamente connessa alla metropolitana sottostante, che si pone come elemento di collegamento tra centro e periferia, tra l’asse Buenos Aires che porta al centro città e viale Padova che da Loreto si connette al nuovo quartiere emergente di NoLo. Il nuovo spazio mira a diventare luogo di aggregazione per la comunità e per questo motivo, al centro di esso si propone l’inserimento di un edificio destinato alla ristorazione che possa rendere viva la zona anche oltre gli orari di ufficio.
LoretO2. Riqualificazione di Piazzale Loreto attraverso lo studio e la misura di strategie e tecnologie per città più sostenibili
Gurrieri, Giulia;Leccardi, Nicolo';Caramia, Martha
2019/2020
Abstract
LORETO2 faces the redevelopment of Piazzale Loreto area, located in the North-East quadrant of Milan, using strategies and technologies able to reduce pollution and urban heat island effect. The study begins with an in-depth phase of research into the phenomena. This aims to define a set of guidelines for urban environmental design and technical design solutions to improve open spaces’ thermal comfort. The study and the measure of phenomena were carried out through specific simulation software such us: Ladybug, Honeybee and Dragonfly (Grasshopper’s plug-ins), regarding the heat island; ENVI-met for the pollution analysis. In order to make the study a veritable catalogue of strategies that can be replicated in other projects, the initial phase of this research was carried out on ideal urban canyons, hypothesized with different width and height ratios and different orientations. The results about solar radiation, perceived temperature and pollutants movement were then summarized in graphs. Once the phenomenon for standard cases was studied, the same analysis were applied for Piazzale Loreto and all the roads flowing into it. Then, urban regeneration hypotheses were put forward and on these in order to measure the improvement in terms of comfort and concentration of the PM. The architectural project provides the reorganization of the mezzanine floor that leads to the subway lines, but above all, a re-functionalization of the area above it, currently intended only for vehicle traffic. The intention is to generate a new square, directly connected to the subway below, which stands as a link between the center and the periphery, between the Buenos Aires axis that leads to the city center and via Padova that from Loreto connects to the new emerging district of NoLo. The new space aims to become a place for people. For this reason and in order to make the area alive even beyond business hours, a new food-court-building was places in the heart of the square.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/166799