If on the one hand museums have always been envisaged as sacred places of culture, on the other, we can say with certainty that they have not remained the same as on the first day. Since the third millennium, their challenges have mutated. It is now important to be able to capture the attention of an ever wider and more varied audience and to offer a unique and unforgettable experience in which the visitors are protagonists. Thanks to the increasingly innovative new technologies, that the Fourth Industrial Revolution is allowing us to discover, the visitor need no longer have a passive approach whilst looking at a work of art, but can interact and have fun, living a unique and new experience. The final objective of this thesis is to provide an assessment of the level of digital innovation present in Italian museums, through the analysis of data collected during a survey that required the participation of Italian institutions. The study made it possible to identify the most significant trends related to Information and Communication Technologies (ICT) and, subsequently, allowed comparisons in the level of digitalization of the museums, with that of the previous year. It was, therefore, possible to provide a critical reading of the results. Lastly, an attempt was made to understand how the current health emergency, linked to Covid-19, has impacted cultural institutions, providing a picture of the main initiatives that have been undertaken.

Se da un lato i musei sono sempre stati visti come luoghi sacri della cultura, dall’altro, però, possiamo affermare con certezza che non sono mai rimasti uguali al primo giorno. A partire dal terzo millennio, infatti, la loro sfida è cambiata. In particolare, al giorno d’oggi, è importante riuscire a catturare l’attenzione di un pubblico sempre più vasto e variegato ed offrire un’esperienza unica ed indimenticabile in cui i protagonisti sono proprio i visitatori. Grazie alle nuove tecnologie sempre più innovative che la Quarta Rivoluzione Industriale ci sta facendo scoprire, il visitatore non deve più avere un approccio passivo di fronte ad un’opera d’arte, bensì deve interagire e divertirsi vivendo l’esperienza offerta per la sua unicità ed innovatività. L’obiettivo finale di questa tesi è quello di fornire una mappatura del livello di innovazione digitale presente nei musei italiani, considerando una raccolta dati effettuata tramite un’indagine che ha richiesto la partecipazione delle istituzioni italiane. L’analisi ha permesso di identificare i trend più significativi legati alle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC) e, successivamente, di confrontare il livello di digitalizzazione dei musei ottenuto, con quello dello scorso anno. È stato quindi possibile fornire una lettura critica dei risultati ottenuti. Da ultimo si è cercato di capire come l’attuale emergenza sanitaria legata al Covid-19 abbia impattato sulle istituzioni culturali, fornendo un quadro delle principali iniziative che sono state intraprese.

The assessment of the level of digital innovation in Italian museums

Riva, Jacopo
2019/2020

Abstract

If on the one hand museums have always been envisaged as sacred places of culture, on the other, we can say with certainty that they have not remained the same as on the first day. Since the third millennium, their challenges have mutated. It is now important to be able to capture the attention of an ever wider and more varied audience and to offer a unique and unforgettable experience in which the visitors are protagonists. Thanks to the increasingly innovative new technologies, that the Fourth Industrial Revolution is allowing us to discover, the visitor need no longer have a passive approach whilst looking at a work of art, but can interact and have fun, living a unique and new experience. The final objective of this thesis is to provide an assessment of the level of digital innovation present in Italian museums, through the analysis of data collected during a survey that required the participation of Italian institutions. The study made it possible to identify the most significant trends related to Information and Communication Technologies (ICT) and, subsequently, allowed comparisons in the level of digitalization of the museums, with that of the previous year. It was, therefore, possible to provide a critical reading of the results. Lastly, an attempt was made to understand how the current health emergency, linked to Covid-19, has impacted cultural institutions, providing a picture of the main initiatives that have been undertaken.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2020
2019/2020
Se da un lato i musei sono sempre stati visti come luoghi sacri della cultura, dall’altro, però, possiamo affermare con certezza che non sono mai rimasti uguali al primo giorno. A partire dal terzo millennio, infatti, la loro sfida è cambiata. In particolare, al giorno d’oggi, è importante riuscire a catturare l’attenzione di un pubblico sempre più vasto e variegato ed offrire un’esperienza unica ed indimenticabile in cui i protagonisti sono proprio i visitatori. Grazie alle nuove tecnologie sempre più innovative che la Quarta Rivoluzione Industriale ci sta facendo scoprire, il visitatore non deve più avere un approccio passivo di fronte ad un’opera d’arte, bensì deve interagire e divertirsi vivendo l’esperienza offerta per la sua unicità ed innovatività. L’obiettivo finale di questa tesi è quello di fornire una mappatura del livello di innovazione digitale presente nei musei italiani, considerando una raccolta dati effettuata tramite un’indagine che ha richiesto la partecipazione delle istituzioni italiane. L’analisi ha permesso di identificare i trend più significativi legati alle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC) e, successivamente, di confrontare il livello di digitalizzazione dei musei ottenuto, con quello dello scorso anno. È stato quindi possibile fornire una lettura critica dei risultati ottenuti. Da ultimo si è cercato di capire come l’attuale emergenza sanitaria legata al Covid-19 abbia impattato sulle istituzioni culturali, fornendo un quadro delle principali iniziative che sono state intraprese.
File allegati
File Dimensione Formato  
2020_07_Riva.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 3.61 MB
Formato Adobe PDF
3.61 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/166931