We are living in an era where the boundaries between the physical and the digital world are more and more blurred, with personal information being collected and often extensively shared with third parties, compromising our privacy. Even though privacy concern has recently surged, as a result of highly publicized data breaches, literature has revealed something of a privacy paradox, that is users value their privacy very much, but at the same time they are willing to accept information disclosure. Acknowledged that privacy is highly contextual, this work aims at shedding light on the moderator role of platforms on privacy concern. In addition, we want to bring a longitudinal perspective on this matter, as it has been found to be scarce in literature. Leveraging on a set of tools in Python programming language, we extracted the text and metadata of public English language tweets for a total of 12 firm cases, resulting in approximately 64 million tweets. We analyzed the collected tweets using word frequencies of single words, as well as sentiment analysis and topic modelling. The research proposes a bi-dimensional framework to understand privacy dynamics within the data- driven Two-Sided Platforms domain. The evidence we provide suggests people tend to be more concerned about privacy with respect to Non-Transactional Platforms and Emotional, individually. In addition, we reveal updated privacy policies to be positively perceived by the market, especially on Transactional and Instrumental platforms. Finally, from a longitudinal perspective, we reveal low temporal persistency of privacy concern, suggesting a Diminishing Effect of Privacy Concerns. This work contributes to both information privacy and platform management streams of literature, providing the lenses through which interpret different circumstances. Nonetheless, it is not free of limitations, as further research might investigate more nuanced categories of platforms and, in general, the privacy paradox still remains a widely open issue. The results provide a comprehensive picture of privacy-related events, guiding practitioners in building more valuable business models in the light of privacy concern. In particular, transparency appears to be an additional business element entrepreneurs and managers should take care of. Prior research reached divergent conclusions regarding privacy outcomes, often lacking generalizability because of biased methodologies. This dissertation tackles both contextual and longitudinal issues, providing a novel perspective on privacy concern through the implementation of an innovative approach.

Viviamo in un’epoca in cui i confini tra il mondo fisico e quello digitale sono sempre più sfumati, un’epoca in cui i dati sugli utenti sono raccolti e ampiamente condivisi con terze parti, compromettendo la nostra privacy. Nonostante si siano recentemente sollevate preoccupazioni intorno alla privacy, specialmente a causa delle violazioni della privacy ampiamente discussione dai media, la letteratura ha svelato una sorta di paradosso. Tale paradosso sulla privacy riflette come gli utenti attribuiscano grande valore alla propria privacy, ma al tempo stesso siano propensi a divulgare informazioni su sé stessi. Compreso che il concetto di privacy sia ampiamente influenzato da fattori contestuali, questa tesi vuole fare luce sul ruolo che le piattaforme hanno in termini di preoccupazioni sulla privacy. Inoltre, gli autori intendono avanzare una prospettiva longitudinale, carente in letteratura. Utilizzando strumenti di text mining, abbiamo estratto un totale di 64 milioni di tweet in lingua inglese per 12 casi di studio. Abbiamo analizzato i dati attraverso l’occorrenza di specifiche parole, così come analisi di sentiment e topic modelling. Questo studio propone una matrice bi- dimensionale volta a comprendere le dinamiche di privacy all’interno dell’ambito delle Two-Sided Platform. I risultati ottenuti sostengono che le persone siano più preoccupate della propria privacy in piattaforme Non-Transazionali ed Emozionali. In aggiunta, abbiamo rivelato come le policy siano positivamente percepite dal mercato, specialmente in piattaforme Transazionali e Strumentali. Per ultimo, facendo riferimento ad una prospettiva longitudinale, abbiamo riscontrato una bassa persistenza temporale di tale preoccupazione, fenomeno etichettato come Diminshing Effect of Privacy Concerns. Questo studio contribuisce sia al filone di letteratura riguardante la privacy, sia a quello relativo alle Two-Sided Platform, fornendo una nuova prospettiva con cui analizzare diverse circostanze legate alla privacy. Ciononostante, esso non è esente da limitazioni, dal momento che futuri studi potrebbero approfondire più specifiche tipologie di piattaforme, e il privacy paradox rimane tutt’ora un tema aperto. I nostri risultati forniscono un’immagine completa, istruendo professionisti nella creazione di business model di maggiore valore, specificamente in relazioni all’attenzione sulla privacy. Nello specifico, la trasparenza appare come un elemento di business ulteriore che imprenditori e manager dovrebbero tenere in particolare considerazione. Precedenti ricerche hanno raggiunto conclusioni divergenti riguardo agli sviluppi della privacy, spesso mancando di generalità e prospettiva temporale a causa di metodologie erronee. Questa tesi affronta sia fattori di contesto che aspetti longitudinali, fornendo una nuova prospettiva sulla privacy attraverso l’implementazione di una metodologia innovativa.

The role of privacy concern on user perception in two-sided platforms

Schiavolin, Jacopo;Ravani, Matteo
2019/2020

Abstract

We are living in an era where the boundaries between the physical and the digital world are more and more blurred, with personal information being collected and often extensively shared with third parties, compromising our privacy. Even though privacy concern has recently surged, as a result of highly publicized data breaches, literature has revealed something of a privacy paradox, that is users value their privacy very much, but at the same time they are willing to accept information disclosure. Acknowledged that privacy is highly contextual, this work aims at shedding light on the moderator role of platforms on privacy concern. In addition, we want to bring a longitudinal perspective on this matter, as it has been found to be scarce in literature. Leveraging on a set of tools in Python programming language, we extracted the text and metadata of public English language tweets for a total of 12 firm cases, resulting in approximately 64 million tweets. We analyzed the collected tweets using word frequencies of single words, as well as sentiment analysis and topic modelling. The research proposes a bi-dimensional framework to understand privacy dynamics within the data- driven Two-Sided Platforms domain. The evidence we provide suggests people tend to be more concerned about privacy with respect to Non-Transactional Platforms and Emotional, individually. In addition, we reveal updated privacy policies to be positively perceived by the market, especially on Transactional and Instrumental platforms. Finally, from a longitudinal perspective, we reveal low temporal persistency of privacy concern, suggesting a Diminishing Effect of Privacy Concerns. This work contributes to both information privacy and platform management streams of literature, providing the lenses through which interpret different circumstances. Nonetheless, it is not free of limitations, as further research might investigate more nuanced categories of platforms and, in general, the privacy paradox still remains a widely open issue. The results provide a comprehensive picture of privacy-related events, guiding practitioners in building more valuable business models in the light of privacy concern. In particular, transparency appears to be an additional business element entrepreneurs and managers should take care of. Prior research reached divergent conclusions regarding privacy outcomes, often lacking generalizability because of biased methodologies. This dissertation tackles both contextual and longitudinal issues, providing a novel perspective on privacy concern through the implementation of an innovative approach.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
2-ott-2020
2019/2020
Viviamo in un’epoca in cui i confini tra il mondo fisico e quello digitale sono sempre più sfumati, un’epoca in cui i dati sugli utenti sono raccolti e ampiamente condivisi con terze parti, compromettendo la nostra privacy. Nonostante si siano recentemente sollevate preoccupazioni intorno alla privacy, specialmente a causa delle violazioni della privacy ampiamente discussione dai media, la letteratura ha svelato una sorta di paradosso. Tale paradosso sulla privacy riflette come gli utenti attribuiscano grande valore alla propria privacy, ma al tempo stesso siano propensi a divulgare informazioni su sé stessi. Compreso che il concetto di privacy sia ampiamente influenzato da fattori contestuali, questa tesi vuole fare luce sul ruolo che le piattaforme hanno in termini di preoccupazioni sulla privacy. Inoltre, gli autori intendono avanzare una prospettiva longitudinale, carente in letteratura. Utilizzando strumenti di text mining, abbiamo estratto un totale di 64 milioni di tweet in lingua inglese per 12 casi di studio. Abbiamo analizzato i dati attraverso l’occorrenza di specifiche parole, così come analisi di sentiment e topic modelling. Questo studio propone una matrice bi- dimensionale volta a comprendere le dinamiche di privacy all’interno dell’ambito delle Two-Sided Platform. I risultati ottenuti sostengono che le persone siano più preoccupate della propria privacy in piattaforme Non-Transazionali ed Emozionali. In aggiunta, abbiamo rivelato come le policy siano positivamente percepite dal mercato, specialmente in piattaforme Transazionali e Strumentali. Per ultimo, facendo riferimento ad una prospettiva longitudinale, abbiamo riscontrato una bassa persistenza temporale di tale preoccupazione, fenomeno etichettato come Diminshing Effect of Privacy Concerns. Questo studio contribuisce sia al filone di letteratura riguardante la privacy, sia a quello relativo alle Two-Sided Platform, fornendo una nuova prospettiva con cui analizzare diverse circostanze legate alla privacy. Ciononostante, esso non è esente da limitazioni, dal momento che futuri studi potrebbero approfondire più specifiche tipologie di piattaforme, e il privacy paradox rimane tutt’ora un tema aperto. I nostri risultati forniscono un’immagine completa, istruendo professionisti nella creazione di business model di maggiore valore, specificamente in relazioni all’attenzione sulla privacy. Nello specifico, la trasparenza appare come un elemento di business ulteriore che imprenditori e manager dovrebbero tenere in particolare considerazione. Precedenti ricerche hanno raggiunto conclusioni divergenti riguardo agli sviluppi della privacy, spesso mancando di generalità e prospettiva temporale a causa di metodologie erronee. Questa tesi affronta sia fattori di contesto che aspetti longitudinali, fornendo una nuova prospettiva sulla privacy attraverso l’implementazione di una metodologia innovativa.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/166932