The creative class thesis put forward by Florida [(2002a) “The Rise of the Creative Class” and “How it's transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life” (New York: Basic Books)] has in recent years been subject to vivid debate and criticism. This thesis applies the creative class thesis onto the context of Milan, which is the well-known Italian financial and economic hub, in order to examine whether Florida's theory proves fruitful in a context different from the US. Based on qualitative and quantitative data, this thesis analyses the role of people climate (openness, tolerance, amenity preferences, etc) for the location of the creative class and firms in Milano using the methodology of Descriptive Statistics, OLS (Ordinary Least Squares) and Correlation Analysis. The thesis addresses three main questions: (1) What are the main location patterns of creative industries in Milan? (2) What factors are important for the attraction and retention of the creative class and creative industries? Are the people climate important in terms of location decision-making? (3) According to the relevant location factors, what are differential preferences between different kinds of creative industries? How many types they can be divided into? This study tries to describe the location pattern of the creative industry from different dimensions, and explore and compare the spatial structure, clustering degree, centrality location of different sectors. The results prompt us to think further about why those centralities are spatially distributed in some specific areas in the city of Milan. So to explore the possible reasons, this study attempts to systematically and logically select and verify the location factors of the people climate and take advantage of the opportunities in the era of big data, using multi-source data to explore the nexus between different factors and the phenomenon of the agglomeration of creative industries. And finally, according to their locational patterns and preferences, the twelve sectors of creative industries in Milan can be classified into different types. Hopefully, the conclusions of this study will be a reference for the future work of the government and urban planners when they make relevant policies or urban planning schemes aiming to attract more creative industries and creative people, thus develop urban economic growth.

La teoria di Richard Florida (2002a) sull’esistenza della cosiddetta “creative class” (affrontata nei lavori: "The Rise of the Creative Class" e "How it's transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life") è stata oggetto, negli ultimi anni, di un vivace dibattito accademico e di alcune critiche. La presente tesi si pone come obiettivo quello di studiare la città di Milano, noto hub economico e finanziario, alla luce della teoria di Florida, verificando così l’applicabilità di quest’ultima ad un contesto diverso da quello statunitense. Utilizzando sia dati qualitativi che quantitativi, la tesi analizza il ruolo del cosiddetto “people climate” (i.e. apertura, tolleranza, presenza di servizi, ecc.) sulla localizzazione della “creative class” e delle industrie creative milanesi, avvalendosi di varie metodologie: statistiche descrittive, modelli econometrici OLS (Ordinary Least Squares) e analisi delle correlazioni. La tesi cerca di rispondere a tre domande principali: (1) Quali sono le principali preferenze di localizzazione delle industrie creative a Milano? (2) Quali fattori sono importanti per l'attrazione della “creative class” e delle industrie creative? Il “people climate” influenza le scelte di localizzazione? (3) A partire dai fattori di localizzazione considerati rilevanti, vi sono differenze tra industrie creative appartenenti a settori diversi? In quante e quali tipologie possono essere suddivise queste ultime? Per fare ciò, nella tesi vengono descritte le preferenze di localizzazione delle industrie creative, prendendo in considerazione diverse dimensioni, ed esplorando e confrontando la distribuzione spaziale, il grado di agglomerazione, e la centralità della localizzazione dei diversi settori. I risultati ottenuti consentono di riflettere sul perché queste centralità siano associate ad alcune aree specifiche della città di Milano. Attraverso la selezione e la verifica sistematica dei fattori di localizzazione legati al cosiddetto “people climate”, e sfruttando le opportunità date dai big-data e da una molteplicità di fonti, la tesi analizza la correlazione tra i diversi fattori e il fenomeno di agglomerazione delle industrie creative. Infine, in base alle diverse preferenze di localizzazione, i dodici settori delle industrie creative di Milano vengono classificati in diverse tipologie. Ci auguriamo che le conclusioni di questo lavoro possano costituire un riferimento per i policy makers e gli urbanisti in merito a future politiche pubbliche/piani urbanistici, che mirino ad attrarre più industrie e persone creative in città, stimolando così la crescita economica urbana.

Nexus between the people climate and the location choice of creative industries in Milan. A study based on multi-source data

He, Mengyao
2019/2020

Abstract

The creative class thesis put forward by Florida [(2002a) “The Rise of the Creative Class” and “How it's transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life” (New York: Basic Books)] has in recent years been subject to vivid debate and criticism. This thesis applies the creative class thesis onto the context of Milan, which is the well-known Italian financial and economic hub, in order to examine whether Florida's theory proves fruitful in a context different from the US. Based on qualitative and quantitative data, this thesis analyses the role of people climate (openness, tolerance, amenity preferences, etc) for the location of the creative class and firms in Milano using the methodology of Descriptive Statistics, OLS (Ordinary Least Squares) and Correlation Analysis. The thesis addresses three main questions: (1) What are the main location patterns of creative industries in Milan? (2) What factors are important for the attraction and retention of the creative class and creative industries? Are the people climate important in terms of location decision-making? (3) According to the relevant location factors, what are differential preferences between different kinds of creative industries? How many types they can be divided into? This study tries to describe the location pattern of the creative industry from different dimensions, and explore and compare the spatial structure, clustering degree, centrality location of different sectors. The results prompt us to think further about why those centralities are spatially distributed in some specific areas in the city of Milan. So to explore the possible reasons, this study attempts to systematically and logically select and verify the location factors of the people climate and take advantage of the opportunities in the era of big data, using multi-source data to explore the nexus between different factors and the phenomenon of the agglomeration of creative industries. And finally, according to their locational patterns and preferences, the twelve sectors of creative industries in Milan can be classified into different types. Hopefully, the conclusions of this study will be a reference for the future work of the government and urban planners when they make relevant policies or urban planning schemes aiming to attract more creative industries and creative people, thus develop urban economic growth.
MORELLO, EUGENIO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
24-lug-2020
2019/2020
La teoria di Richard Florida (2002a) sull’esistenza della cosiddetta “creative class” (affrontata nei lavori: "The Rise of the Creative Class" e "How it's transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life") è stata oggetto, negli ultimi anni, di un vivace dibattito accademico e di alcune critiche. La presente tesi si pone come obiettivo quello di studiare la città di Milano, noto hub economico e finanziario, alla luce della teoria di Florida, verificando così l’applicabilità di quest’ultima ad un contesto diverso da quello statunitense. Utilizzando sia dati qualitativi che quantitativi, la tesi analizza il ruolo del cosiddetto “people climate” (i.e. apertura, tolleranza, presenza di servizi, ecc.) sulla localizzazione della “creative class” e delle industrie creative milanesi, avvalendosi di varie metodologie: statistiche descrittive, modelli econometrici OLS (Ordinary Least Squares) e analisi delle correlazioni. La tesi cerca di rispondere a tre domande principali: (1) Quali sono le principali preferenze di localizzazione delle industrie creative a Milano? (2) Quali fattori sono importanti per l'attrazione della “creative class” e delle industrie creative? Il “people climate” influenza le scelte di localizzazione? (3) A partire dai fattori di localizzazione considerati rilevanti, vi sono differenze tra industrie creative appartenenti a settori diversi? In quante e quali tipologie possono essere suddivise queste ultime? Per fare ciò, nella tesi vengono descritte le preferenze di localizzazione delle industrie creative, prendendo in considerazione diverse dimensioni, ed esplorando e confrontando la distribuzione spaziale, il grado di agglomerazione, e la centralità della localizzazione dei diversi settori. I risultati ottenuti consentono di riflettere sul perché queste centralità siano associate ad alcune aree specifiche della città di Milano. Attraverso la selezione e la verifica sistematica dei fattori di localizzazione legati al cosiddetto “people climate”, e sfruttando le opportunità date dai big-data e da una molteplicità di fonti, la tesi analizza la correlazione tra i diversi fattori e il fenomeno di agglomerazione delle industrie creative. Infine, in base alle diverse preferenze di localizzazione, i dodici settori delle industrie creative di Milano vengono classificati in diverse tipologie. Ci auguriamo che le conclusioni di questo lavoro possano costituire un riferimento per i policy makers e gli urbanisti in merito a future politiche pubbliche/piani urbanistici, che mirino ad attrarre più industrie e persone creative in città, stimolando così la crescita economica urbana.
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