This thesis project has been carried out during an exchange semester performed at CentraleSupélec University in France. The aim of this thesis project is the improvement of the Radical Innovation Design® (RID) methodology. A key part of this methodology is the tool named "Dependency Structure Modeling Value Bucket" (DSM-VB) that is an algorithm used to compute a matrix of important aspects (value buckets) to be taken into account while trying to innovate a product or service. DSM-VB receives as input data regarding user profiles, usage situations, problems and existing solutions using 2D matrices (Design Structure Matrix). Since during the development of real projects was revealed the need for a greater focus on the specific needs of the different user profiles involved, the first improvement proposed in this thesis is to allow the designer to compute the result matrix using data with a higher level of detail, thanks to the use of 3D matrices, making it possible to distinguish problems and usage situations specific of different user-profiles. As a result, the new algorithm allows the designer to get different views of the data: he can get both a complete set of data useful for marketing purposes and also different aggregated views that can be used to focus on a specific point in the matrix. This result has also been possible thanks to the addition of hierarchies to categorize user profiles, usage situations, problems and existing solutions, improving the understanding of data. The last goal is to propose an algorithm to evaluate the augmented satisfaction of user-profiles generated by the use of alternative solutions. Radical Innovation Design® (RID) methodology rights own to Bernard Yannou, CentraleSupélec and HyB’RID.

Questo progetto di tesi è stato realizzato durante un semestre di scambio svolto presso l'Università CentraleSupélec in Francia. Lo scopo di questo progetto di tesi è il miglioramento della metodologia Radical Innovation Design® (RID). Una parte fondamentale di questa metodologia è lo strumento denominato "Dependency Structure Modeling Value Bucket" (DSM-VB) che è un algoritmo utilizzato per calcolare una matrice di aspetti importanti (value buckets) da prendere in considerazione nel tentativo di innovare un prodotto o servizio. L'algoritmo riceve come input informazioni relative a profili utente, situazioni di utilizzo, problemi e soluzioni esistenti utilizzando matrici 2D (Design Structure Matrix). Poiché durante lo sviluppo di progetti reali si è sperimentata la necessità di concentrarsi maggiormente sulle esigenze specifiche dei diversi profili utente coinvolti, il primo miglioramento proposto in questa tesi è quello di consentire al progettista di calcolare la matrice dei risultati utilizzando dati con un livello più elevato di dettaglio, grazie all'utilizzo di matrici 3D, che consentono di distinguere problemi e situazioni d'uso specifici dei diversi profili utente. Di conseguenza, il nuovo algoritmo consente al progettista di ottenere diverse visualizzazioni dei dati: può ottenere sia un set completo di dati utili per scopi di marketing sia diverse visualizzazioni aggregate che possono essere utilizzate per concentrarsi su un punto specifico della matrice. Questo obiettivo è stato raggiunto anche grazie all'aggiunta di gerarchie che permettono di classificare profili utente, situazioni di utilizzo, problemi e soluzioni esistenti, migliorando inoltre la comprensione dei dati. L'ultimo obiettivo è la proposta di un algoritmo per valutare l'aumento di soddisfazione dei profili utente generata dall'uso delle soluzioni ideate. I diritti relativi alla metodologia Radical Innovation Design® (RID) appartengono a Bernard Yannou, CentraleSupélec e HyB’RID.

Innovation projects : computer-assisted management of value buckets in the context of the Radical Innovation Design (R) methodology

GATTI, MICHELE
2019/2020

Abstract

This thesis project has been carried out during an exchange semester performed at CentraleSupélec University in France. The aim of this thesis project is the improvement of the Radical Innovation Design® (RID) methodology. A key part of this methodology is the tool named "Dependency Structure Modeling Value Bucket" (DSM-VB) that is an algorithm used to compute a matrix of important aspects (value buckets) to be taken into account while trying to innovate a product or service. DSM-VB receives as input data regarding user profiles, usage situations, problems and existing solutions using 2D matrices (Design Structure Matrix). Since during the development of real projects was revealed the need for a greater focus on the specific needs of the different user profiles involved, the first improvement proposed in this thesis is to allow the designer to compute the result matrix using data with a higher level of detail, thanks to the use of 3D matrices, making it possible to distinguish problems and usage situations specific of different user-profiles. As a result, the new algorithm allows the designer to get different views of the data: he can get both a complete set of data useful for marketing purposes and also different aggregated views that can be used to focus on a specific point in the matrix. This result has also been possible thanks to the addition of hierarchies to categorize user profiles, usage situations, problems and existing solutions, improving the understanding of data. The last goal is to propose an algorithm to evaluate the augmented satisfaction of user-profiles generated by the use of alternative solutions. Radical Innovation Design® (RID) methodology rights own to Bernard Yannou, CentraleSupélec and HyB’RID.
YANNOU, BERNARD
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
24-lug-2020
2019/2020
Questo progetto di tesi è stato realizzato durante un semestre di scambio svolto presso l'Università CentraleSupélec in Francia. Lo scopo di questo progetto di tesi è il miglioramento della metodologia Radical Innovation Design® (RID). Una parte fondamentale di questa metodologia è lo strumento denominato "Dependency Structure Modeling Value Bucket" (DSM-VB) che è un algoritmo utilizzato per calcolare una matrice di aspetti importanti (value buckets) da prendere in considerazione nel tentativo di innovare un prodotto o servizio. L'algoritmo riceve come input informazioni relative a profili utente, situazioni di utilizzo, problemi e soluzioni esistenti utilizzando matrici 2D (Design Structure Matrix). Poiché durante lo sviluppo di progetti reali si è sperimentata la necessità di concentrarsi maggiormente sulle esigenze specifiche dei diversi profili utente coinvolti, il primo miglioramento proposto in questa tesi è quello di consentire al progettista di calcolare la matrice dei risultati utilizzando dati con un livello più elevato di dettaglio, grazie all'utilizzo di matrici 3D, che consentono di distinguere problemi e situazioni d'uso specifici dei diversi profili utente. Di conseguenza, il nuovo algoritmo consente al progettista di ottenere diverse visualizzazioni dei dati: può ottenere sia un set completo di dati utili per scopi di marketing sia diverse visualizzazioni aggregate che possono essere utilizzate per concentrarsi su un punto specifico della matrice. Questo obiettivo è stato raggiunto anche grazie all'aggiunta di gerarchie che permettono di classificare profili utente, situazioni di utilizzo, problemi e soluzioni esistenti, migliorando inoltre la comprensione dei dati. L'ultimo obiettivo è la proposta di un algoritmo per valutare l'aumento di soddisfazione dei profili utente generata dall'uso delle soluzioni ideate. I diritti relativi alla metodologia Radical Innovation Design® (RID) appartengono a Bernard Yannou, CentraleSupélec e HyB’RID.
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