The technical forms are symbolic, could they ever be? Are art forms ephemeral? (Poelzig, 1931) La Scala Theatre in Milan is the representative building of an articulated program of functions related to it. The imaginary places brought on stage, in fact, need real complementary extra scenic spaces where it is possible to produce, test and preserve the past scenographies. This system also includes spaces for the training of artists and technical staff of excellence. Due to the limited dimensions of the Piermarini factory, as well as the multiple technical necessities of those spaces, a large number of integrative buildings scattered throughout the Milanese territory are currently used. La Scala therefore proposed to create a ‘citadel’ that can accommodate the different buildings. However, the functional and spatial variety of the intervention offers the opportunity to work on the complex relationship between the public and technical building, between the spaces for the show and the spectacularity of large spaces, by opening the possibility of the public involvement into the complementary activities to the staging of the show. My proposal is therefore to unify the entire program of the citadel within a single building of La Scala. The overall surface (70.000 mq) and the logistic needs of the program require the choice of a large-scale site easily accessible from the main distribution arteries of the Milanese metropolitan area. Among the abandoned areas close to the infrastructural ring, the former INNSE factories along Via Rubattino was chosen. The site, in fact, is strategic on the one hand in order to consolidate the artistic manufacturing conversion which characterized the district of Lambrate and Ortica. On the other hand, it offers the possibility to create a functional and formal connection between the city and the east suburbs which is now cut out by the motorway. The project, therefore, acts as a catalyst for the future urban development of e peripheral areas and offers to the motorway transit a strong visual characterization that breaks the continuum scenario. The backstage factory aims to investigate, by the design of a big urban object which is the symbol of the city’s binomial art-production, the functional building and the refined use of the standardized industrial elements.
Le forme tecniche sono simboliche, potranno mai esserlo? Le forme d’arte sono effimere? (Poelzig, 1931) Il teatro La Scala di Milano è l’edificio di rappresentanza di un articolato programma di funzioni ad esso correlato. I luoghi immaginari portati in scena, infatti, necessitano di spazi extra scenici complementari reali, dove sia possibile produrre, collaudare e conservare gli spettacoli. Tale sistema include inoltre gli spazi per la formazione di artisti e personale tecnico d’eccellenza. Date le ridotte dimensioni della fabbrica del Piermarini e le molteplici necessità tecniche di questi spazi, vengono utilizzati correntemente numerosi edifici integrativi sparsi per il territorio milanese. L’ente La Scala vuole quindi realizzare una “cittadella” che possa accogliere i differenti edifici. Tuttavia, la varietà funzionale e spaziale dell’intervento offre l’occasione per lavorare sul complesso rapporto tra edificio pubblico ed edificio tecnico, tra gli spazi per lo spettacolo e la spettacolarità dei grandi spazi e apre alla possibilità di una fruizione pubblica delle attività complementari alla messa in scena dello spettacolo. La mia proposta è quindi quella di raccogliere l’intero programma della cittadella all’interno di un unico edificio comprimario della Scala. La volumetria complessiva (70.000 mq) e le necessità logistiche del programma, richiedono la scelta di un sito di vasta scala facilmente raggiungibile dalle principali arterie distributive dell’area metropolitana milanese. Tra le aree dismesse a ridosso degli svincoli della tangenziale, la scelta ricade sul lotto delle ex fabbriche INNSE lungo via Rubattino. Lo scopo, infatti, è quello di consolidare la conversione artistico-manifatturiera in atto nei quartieri limitrofi di Lambrate e dell’Ortica, nonché creare una connessione funzionale e formale tra la città e la periferia EST, ad oggi separata in maniera netta dalla tangenziale. Il progetto dunque, si inserisce come catalizzatore di un’area periferica ma strategica per sviluppi urbani futuri e offre alla zona di transito autostradale una caratterizzazione visiva che spezza lo scenario, ma che allo stesso tempo dialoga con essa e lo racconta. “The backstage factory” vuole ricercare, attraverso il progetto di un grande oggetto urbano simbolo del binomio cittadino arte-produzione, l’edificio funzionale e la nobilitazione degli elementi industriali standardizzati.
The backstage factory. A functional building for the production workshops of La Scala Theatre
BATTILANA, NICCOLÒ
2019/2020
Abstract
The technical forms are symbolic, could they ever be? Are art forms ephemeral? (Poelzig, 1931) La Scala Theatre in Milan is the representative building of an articulated program of functions related to it. The imaginary places brought on stage, in fact, need real complementary extra scenic spaces where it is possible to produce, test and preserve the past scenographies. This system also includes spaces for the training of artists and technical staff of excellence. Due to the limited dimensions of the Piermarini factory, as well as the multiple technical necessities of those spaces, a large number of integrative buildings scattered throughout the Milanese territory are currently used. La Scala therefore proposed to create a ‘citadel’ that can accommodate the different buildings. However, the functional and spatial variety of the intervention offers the opportunity to work on the complex relationship between the public and technical building, between the spaces for the show and the spectacularity of large spaces, by opening the possibility of the public involvement into the complementary activities to the staging of the show. My proposal is therefore to unify the entire program of the citadel within a single building of La Scala. The overall surface (70.000 mq) and the logistic needs of the program require the choice of a large-scale site easily accessible from the main distribution arteries of the Milanese metropolitan area. Among the abandoned areas close to the infrastructural ring, the former INNSE factories along Via Rubattino was chosen. The site, in fact, is strategic on the one hand in order to consolidate the artistic manufacturing conversion which characterized the district of Lambrate and Ortica. On the other hand, it offers the possibility to create a functional and formal connection between the city and the east suburbs which is now cut out by the motorway. The project, therefore, acts as a catalyst for the future urban development of e peripheral areas and offers to the motorway transit a strong visual characterization that breaks the continuum scenario. The backstage factory aims to investigate, by the design of a big urban object which is the symbol of the city’s binomial art-production, the functional building and the refined use of the standardized industrial elements.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Niccolò Battilana01.pdf
non accessibile
Descrizione: Inquadramento
Dimensione
7.54 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.54 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana02.pdf
non accessibile
Descrizione: Forme Urbane
Dimensione
89.85 kB
Formato
Adobe PDF
|
89.85 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana03.pdf
non accessibile
Descrizione: Programma
Dimensione
73.42 kB
Formato
Adobe PDF
|
73.42 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana04.pdf
non accessibile
Descrizione: Circolazione
Dimensione
269.69 kB
Formato
Adobe PDF
|
269.69 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana05.pdf
non accessibile
Descrizione: Inserimento
Dimensione
3.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana06.pdf
non accessibile
Descrizione: Schemi Progetto
Dimensione
93.74 kB
Formato
Adobe PDF
|
93.74 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana07.pdf
non accessibile
Descrizione: Pianta PT 1:500
Dimensione
399.46 kB
Formato
Adobe PDF
|
399.46 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana08.pdf
non accessibile
Descrizione: Composizione
Dimensione
345.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
345.23 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana09.pdf
non accessibile
Descrizione: Prospetti e Sezione
Dimensione
212.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
212.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana10.pdf
non accessibile
Descrizione: Prospetti e Sezione
Dimensione
217.81 kB
Formato
Adobe PDF
|
217.81 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana11.pdf
non accessibile
Descrizione: Zoom Pianta PT 1:200
Dimensione
307.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
307.34 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Tesi Niccolò Battilana 12.pdf
non accessibile
Descrizione: Pianta prospetti e sezioni
Dimensione
1.12 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.12 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/167417