Consumers’ habits have been experiencing a route change in the past decade. Four main megatrends are affecting society: (1) the spread of advanced digital platforms, (2) the effort to use resources more efficiently and with economic rationality, (3) the change in attitude with ownership, (4) the globalisation and urbanisation. The business response to these market changes is the development of Sharing Economy Services (SES), which enable peer-exchanges of idle products through online platforms. SES are in rapid growth and are spreading to many sectors. Among the leading ones, transportation industry offers to companies the possibility to furtherly improve. Therefore, understanding how sharing-mobility organisations are structured is the intent of this research. In particular, through multiple-case studies, within-case and cross-case analyses of peer-to-peer (P2P) and business-to-peer (B2P) models are carried out. The aim is to define the Operations they rely on, starting from the examination of the main Key Performance Indicators (KPIs). Furthermore, since these platforms do not deal with any productive process, it is compelling to verify if Lean Management practices could be applied to sharing-mobility context and to what extent. Finally, considering the unusual scenario that the whole population is facing due to global pandemic caused by COVID-19, the study has been expanded to investigate the consequences generated in operational terms.

Le abitudini dei consumatori hanno cambiato direzione negli ultimi dieci anni. Quattro principali megatrend, infatti, ancora oggi influenzano la società: (1) la diffusione di piattaforme digitali avanzate, (2) l’impegno nell’utilizzo più efficiente ed economicamente razionale delle risorse, (3) il cambiamento di mentalità nei confronti dell’avere possesso di un bene, (4) la globalizzazione e l’urbanizzazione. La risposta delle imprese a questi cambiamenti di mercato è stato lo sviluppo delle Sharing Economy Services (SES), le quali consentono lo scambio di prodotti inutilizzati tra pari attraverso l’utilizzo di internet. Le SES stanno affrontando oggi la fase di crescita, diffondendosi ed espandendosi rapidamente in molti settori, tra i quali l'industria dei trasporti offre alle aziende grandi possibilità di miglioramento. Di conseguenza, il fine ultimo di questa ricerca è comprendere la struttura delle compagnie che offrono il servizio di mobilità-condivisa. In particolare, attraverso molteplici casi studio, vengono sviluppate delle analisi sulle piattaforme peer-to-peer (P2P) e business-to-peer (B2P), volte in seguito a confrontare questi due modelli di condivisione. L'obiettivo è definire le Operations alla base, partendo dallo studio dei principali Indicatori Chiave di Performance (KPI). Inoltre, dal momento che queste aziende non si occupano di alcun processo produttivo, è interessante verificare la possibilità di applicare le pratiche di gestione snella (Lean Management) alla conduzione delle Operations presentate e in che misura. Infine, considerando lo scenario insolito che l'intera popolazione sta affrontando a causa della pandemia globale provocata dal COVID-19, lo studio è ampliato con l’indagine dell’impatto generatosi in termini operativi.

Investigating sharing economy services : how operations are configured in the mobility industry. Examining possible lean principles application and operational reaction to COVID-19

CASAZZA, REBECCA;Ratano, Federica
2019/2020

Abstract

Consumers’ habits have been experiencing a route change in the past decade. Four main megatrends are affecting society: (1) the spread of advanced digital platforms, (2) the effort to use resources more efficiently and with economic rationality, (3) the change in attitude with ownership, (4) the globalisation and urbanisation. The business response to these market changes is the development of Sharing Economy Services (SES), which enable peer-exchanges of idle products through online platforms. SES are in rapid growth and are spreading to many sectors. Among the leading ones, transportation industry offers to companies the possibility to furtherly improve. Therefore, understanding how sharing-mobility organisations are structured is the intent of this research. In particular, through multiple-case studies, within-case and cross-case analyses of peer-to-peer (P2P) and business-to-peer (B2P) models are carried out. The aim is to define the Operations they rely on, starting from the examination of the main Key Performance Indicators (KPIs). Furthermore, since these platforms do not deal with any productive process, it is compelling to verify if Lean Management practices could be applied to sharing-mobility context and to what extent. Finally, considering the unusual scenario that the whole population is facing due to global pandemic caused by COVID-19, the study has been expanded to investigate the consequences generated in operational terms.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
2-ott-2020
2019/2020
Le abitudini dei consumatori hanno cambiato direzione negli ultimi dieci anni. Quattro principali megatrend, infatti, ancora oggi influenzano la società: (1) la diffusione di piattaforme digitali avanzate, (2) l’impegno nell’utilizzo più efficiente ed economicamente razionale delle risorse, (3) il cambiamento di mentalità nei confronti dell’avere possesso di un bene, (4) la globalizzazione e l’urbanizzazione. La risposta delle imprese a questi cambiamenti di mercato è stato lo sviluppo delle Sharing Economy Services (SES), le quali consentono lo scambio di prodotti inutilizzati tra pari attraverso l’utilizzo di internet. Le SES stanno affrontando oggi la fase di crescita, diffondendosi ed espandendosi rapidamente in molti settori, tra i quali l'industria dei trasporti offre alle aziende grandi possibilità di miglioramento. Di conseguenza, il fine ultimo di questa ricerca è comprendere la struttura delle compagnie che offrono il servizio di mobilità-condivisa. In particolare, attraverso molteplici casi studio, vengono sviluppate delle analisi sulle piattaforme peer-to-peer (P2P) e business-to-peer (B2P), volte in seguito a confrontare questi due modelli di condivisione. L'obiettivo è definire le Operations alla base, partendo dallo studio dei principali Indicatori Chiave di Performance (KPI). Inoltre, dal momento che queste aziende non si occupano di alcun processo produttivo, è interessante verificare la possibilità di applicare le pratiche di gestione snella (Lean Management) alla conduzione delle Operations presentate e in che misura. Infine, considerando lo scenario insolito che l'intera popolazione sta affrontando a causa della pandemia globale provocata dal COVID-19, lo studio è ampliato con l’indagine dell’impatto generatosi in termini operativi.
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