SKF Vehicle Parts Poggio Rusco is a factory belonging to the Swedish SKF group; located in Poggio Rusco, province of Mantua, the establishment produces and trades constant velocity joints, drive shafts, and boot kits. In the last three years, SKF follows an optimization plan, as demonstrated by the growth of 11% between 2017 and 2019 of sales generated by internal production, against a reduction of 6 operators in the same period. The analysis is based on the A3 model, a problem-solving model that helps to identify the best countermeasures to deal with the observed criticalities. The methodology consists of a logical flow that starts from identifying and evaluating a background problem and follows with the definition, through parameters and variables, of the process's current situation under examination. Subsequently, a reference target is set for the project's continuation, and the root causes of the identified problem are analyzed. In the following phases, solutions are developed, selected, and implemented with the aim of reaching the target. The historical data show how the availability and, in particular, the resetting loss are the factors that negatively impact the efficiency of the plant. Therefore, the SMED project has been undertaken to reduce the main production line's setup time and for both cells that compose it. Based on the analysis performed on the collected data and observations, some countermeasures have been developed that pose changes in the setup changeover procedure. These solutions were proposed to the management, with which it was decided to test only the three with the greatest impact. Considering as a reference parameter the ratio between the resetting loss and the scheduled hours for production, the test has led to a reduction of the variable by 16%, reaching 12.6% and the target set. In line with the optimization plan, SKF Vehicle Parts Poggio Rusco introduced in early 2020 a new Manufacturing Execution System (MES) to improve the connection between production departments and offices, and monitor the line continuously. The review of the system's data revealed some inconsistencies and shortcomings, which do not allow the management to overview the processes' status quickly. To facilitate the transition to the new ESM, the current flow of production information has been redefined considering three evaluation criteria: the availability, as the frequency of data collection on the line, the level of data in the production scale and timeliness, which corresponds to the accessibility of data to make management decisions. A new data collection model has been created to support the new information flow to achieve hourly availability, a "cell" level, and daily timeliness. The "nice to have" target has been achieved for the "availability" and "timeliness" criteria, while only the "must - have" target has been reached for the "data level" criterion.

SKF Vehicle Parts Poggio Rusco è uno stabilimento appartenente al gruppo svedese SKF; situato a Poggio Rusco, in provincia di Mantova, produce e commercializza giunti omocinetici, semiassi e kit-cuffia. Negli ultimi tre anni SKF sta seguendo un piano di ottimizzazione, come dimostrato dalla crescita dell’11% tra il 2017 e il 2019 delle vendite generate dalla produzione interna, a fronte di una riduzione di 6 operatori nello stesso periodo. L’analisi è basata sul modello A3, un modello di risoluzione dei problemi che aiuta ad identificare le migliori contromisure per fronteggiare le criticità osservate. La metodologia consiste in un flusso logico che inizia dall’ individuazione e valutazione di un problema di fondo e segue con la definizione, attraverso parametri e variabili, della situazione attuale del processo preso in esame. Successivamente viene fissato un target di riferimento per la continuazione del progetto e vengono analizzate le cause alla radice del problema individuato. Nelle fasi successive vengono sviluppate, selezionate e implementate delle soluzioni, con l’obbiettivo di raggiungere il target prefissato. I dati storici mostrano come la disponibilità e in particolare il tempo di setup siano i fattori che impattano negativamente sull’efficienza dello stabilimento. Perciò è stato intrapreso un progetto SMED con l’obbiettivo di ridurre i tempi di setup della linea di produzione principale e per entrambe le celle che la compongono. Sulla base delle analisi eseguite sui dati raccolti e sulle osservazioni, sono state sviluppate alcune contromisure che pongono dei cambiamenti nella procedura di svolgimento del cambio di setup. Tali soluzioni sono state proposte al management, con il quale è stato deciso di testare solo le tre aventi il maggiore impatto. Considerano come parametro di riferimento il rapporto tra il tempo di setup e le ore previste per la produzione, il test ha portato ad una riduzione della variabile del 16%, raggiungendo il 12.6% e il target prefissato. In linea col piano di ottimizzazione, SKF Vehicle Parts Poggio Rusco ha introdotto all’inizio del 2020 un nuovo Manufacturing Execution System (MES) per migliorare la connessione tra i reparti di produzione e gli uffici, e monitorare la linea in modo continuativo. Dalla revisione dei dati nel sistema sono emerse alcune inconsistenze e mancanze, le quali non permettono al management di avere rapidamente un quadro generale dello stato dei processi. Per agevolare la transizione al nuovo MES, l’attuale flusso di informazioni di produzione è stato ridefinito considerando tre criteri di valutazione: la disponibilità, come frequenza di raccolta dati sulla linea, il livello dei dati nella scala di produzione e la tempestività, che corrisponde all’accessibilità dei dati per prendere decisioni gestionali. A supporto del nuovo flusso di informazioni è stato creato un nuovo modello per la raccolta dati che permette di raggiungere una disponibilità oraria, un livello “cella”, e una tempestività giornaliera. Il “nice to have” target è stato raggiunto per i criteri “disponibilità” e “tempestività”, mentre solo il “must have” target è stato conseguito per il criterio “livello dei dati”.

Increasing efficiency : SMED and data collection project in SKF vehicle parts Poggio Rusco

Rigali, Alberto;Cortez Aguilar, Miguel Martin
2019/2020

Abstract

SKF Vehicle Parts Poggio Rusco is a factory belonging to the Swedish SKF group; located in Poggio Rusco, province of Mantua, the establishment produces and trades constant velocity joints, drive shafts, and boot kits. In the last three years, SKF follows an optimization plan, as demonstrated by the growth of 11% between 2017 and 2019 of sales generated by internal production, against a reduction of 6 operators in the same period. The analysis is based on the A3 model, a problem-solving model that helps to identify the best countermeasures to deal with the observed criticalities. The methodology consists of a logical flow that starts from identifying and evaluating a background problem and follows with the definition, through parameters and variables, of the process's current situation under examination. Subsequently, a reference target is set for the project's continuation, and the root causes of the identified problem are analyzed. In the following phases, solutions are developed, selected, and implemented with the aim of reaching the target. The historical data show how the availability and, in particular, the resetting loss are the factors that negatively impact the efficiency of the plant. Therefore, the SMED project has been undertaken to reduce the main production line's setup time and for both cells that compose it. Based on the analysis performed on the collected data and observations, some countermeasures have been developed that pose changes in the setup changeover procedure. These solutions were proposed to the management, with which it was decided to test only the three with the greatest impact. Considering as a reference parameter the ratio between the resetting loss and the scheduled hours for production, the test has led to a reduction of the variable by 16%, reaching 12.6% and the target set. In line with the optimization plan, SKF Vehicle Parts Poggio Rusco introduced in early 2020 a new Manufacturing Execution System (MES) to improve the connection between production departments and offices, and monitor the line continuously. The review of the system's data revealed some inconsistencies and shortcomings, which do not allow the management to overview the processes' status quickly. To facilitate the transition to the new ESM, the current flow of production information has been redefined considering three evaluation criteria: the availability, as the frequency of data collection on the line, the level of data in the production scale and timeliness, which corresponds to the accessibility of data to make management decisions. A new data collection model has been created to support the new information flow to achieve hourly availability, a "cell" level, and daily timeliness. The "nice to have" target has been achieved for the "availability" and "timeliness" criteria, while only the "must - have" target has been reached for the "data level" criterion.
CIFONE, FABIANA DAFNE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
SKF Vehicle Parts Poggio Rusco è uno stabilimento appartenente al gruppo svedese SKF; situato a Poggio Rusco, in provincia di Mantova, produce e commercializza giunti omocinetici, semiassi e kit-cuffia. Negli ultimi tre anni SKF sta seguendo un piano di ottimizzazione, come dimostrato dalla crescita dell’11% tra il 2017 e il 2019 delle vendite generate dalla produzione interna, a fronte di una riduzione di 6 operatori nello stesso periodo. L’analisi è basata sul modello A3, un modello di risoluzione dei problemi che aiuta ad identificare le migliori contromisure per fronteggiare le criticità osservate. La metodologia consiste in un flusso logico che inizia dall’ individuazione e valutazione di un problema di fondo e segue con la definizione, attraverso parametri e variabili, della situazione attuale del processo preso in esame. Successivamente viene fissato un target di riferimento per la continuazione del progetto e vengono analizzate le cause alla radice del problema individuato. Nelle fasi successive vengono sviluppate, selezionate e implementate delle soluzioni, con l’obbiettivo di raggiungere il target prefissato. I dati storici mostrano come la disponibilità e in particolare il tempo di setup siano i fattori che impattano negativamente sull’efficienza dello stabilimento. Perciò è stato intrapreso un progetto SMED con l’obbiettivo di ridurre i tempi di setup della linea di produzione principale e per entrambe le celle che la compongono. Sulla base delle analisi eseguite sui dati raccolti e sulle osservazioni, sono state sviluppate alcune contromisure che pongono dei cambiamenti nella procedura di svolgimento del cambio di setup. Tali soluzioni sono state proposte al management, con il quale è stato deciso di testare solo le tre aventi il maggiore impatto. Considerano come parametro di riferimento il rapporto tra il tempo di setup e le ore previste per la produzione, il test ha portato ad una riduzione della variabile del 16%, raggiungendo il 12.6% e il target prefissato. In linea col piano di ottimizzazione, SKF Vehicle Parts Poggio Rusco ha introdotto all’inizio del 2020 un nuovo Manufacturing Execution System (MES) per migliorare la connessione tra i reparti di produzione e gli uffici, e monitorare la linea in modo continuativo. Dalla revisione dei dati nel sistema sono emerse alcune inconsistenze e mancanze, le quali non permettono al management di avere rapidamente un quadro generale dello stato dei processi. Per agevolare la transizione al nuovo MES, l’attuale flusso di informazioni di produzione è stato ridefinito considerando tre criteri di valutazione: la disponibilità, come frequenza di raccolta dati sulla linea, il livello dei dati nella scala di produzione e la tempestività, che corrisponde all’accessibilità dei dati per prendere decisioni gestionali. A supporto del nuovo flusso di informazioni è stato creato un nuovo modello per la raccolta dati che permette di raggiungere una disponibilità oraria, un livello “cella”, e una tempestività giornaliera. Il “nice to have” target è stato raggiunto per i criteri “disponibilità” e “tempestività”, mentre solo il “must have” target è stato conseguito per il criterio “livello dei dati”.
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