Purpose: Nowadays, the relevance of packaging is increasing inside the business environment, both considering its incidence in terms of environmental and cost impact. The thesis has two main purposes: to classify the newest packaging alternatives, proposed by the eCommerce players and the main packaging manufacturers, focusing on their economic and environmental sustainability features; secondly, to identify a set of critical success factors for eCommerce application of packaging solutions, based on current business trends, the findings of the literature review and the suggestions emerged from the classification. Methodology: For the completion of this thesis, many sources has been used. The literature review is based on the analysis of scientific papers to profile the role and main issues of packaging, both inside the eCommerce industry and other sectors. Subsequently, the classification of the existing packaging solutions has been performed basing on the information available on the sustainability reports, financial statements and official websites of the packaging manufacturers and providers. Output: The output of this thesis is a classification of the existing packaging solutions available on the market, assessing their environmental and economic sustainability features. Moreover, the outcome of the classification is a set of critical success factors that should be evaluated during the selection process of a packaging solution for eCommerce application. This set of features cover both the requirements of packaging in terms of environmental and economic sustainability, which are necessary to be profitable and successful in the today business environment. Subsequently, the critical success factors have been defined starting from the findings of the literature review, the main business trends and the classification performed. The last result of this thesis is the identification, among the sample of solutions analysed, of packaging alternatives already eligible for eCommerce application, according to the set of critical success factors previously identified.

Scopo: Oggigiorno, l'importanza del packaging sta aumentando all'interno del mondo industriale, sia considerando la sua incidenza in termini di impatto ambientale che considerando i suoi costi. La tesi ha due finalità principali: classificare le più recenti alternative di packaging proposte dai principali player dell'eCommerce e dai principali produttori di packaging, focalizzandosi sulle loro caratteristiche di sostenibilità economica ed ambientale; in secondo luogo, identificare una serie di fattori critici di successo per l'applicazione nel mondo eCommerce di tipi di packaging, sulla base delle attuali tendenze, dei risultati della revisione della letteratura e dei suggerimenti emersi dalla classificazione. Metodologia: per il completamento di questa tesi sono state utilizzate molte fonti. La revisione della letteratura si basa sull'analisi di articoli scientifici per delineare il ruolo e le principali problematiche del packaging, sia all'interno dell'industria eCommerce che in altri settori. Successivamente, la classificazione delle soluzioni di imballaggio esistenti è stata eseguita sulla base delle informazioni disponibili sui rapporti di sostenibilità, bilanci e siti web ufficiali dei produttori e fornitori di imballaggi. Output: L'output di questa tesi è una classificazione delle soluzioni di packaging disponibili sul mercato, valutandone le caratteristiche di sostenibilità ambientale ed economica. Inoltre, il risultato della classificazione è un set di Critical Success Factors che dovrebbero essere valutati durante il processo di selezione di una soluzione di packaging dedicata all’eCommerce. Questo insieme di caratteristiche copre sia i requisiti del packaging in termini di sostenibilità ambientale che economica, che sono necessari per avere successo e generare profitto nell'ambiente lavorativo di oggi. Successivamente, i fattori critici di successo sono stati definiti a partire dai risultati della revisione della letteratura, i principali business trends e la classificazione eseguita. L'ultimo risultato di questa tesi è l'individuazione, nel campione di soluzioni analizzate, di alternative di packaging già utilizzabili per l'applicazione eCommerce, in base all'insieme dei Critical Success Factors precedentemente individuati

Packaging and B2C e-commerce : a sustainability analysis and a framework for e-commerce packaging selection

GIORDANO, VITTORIO
2019/2020

Abstract

Purpose: Nowadays, the relevance of packaging is increasing inside the business environment, both considering its incidence in terms of environmental and cost impact. The thesis has two main purposes: to classify the newest packaging alternatives, proposed by the eCommerce players and the main packaging manufacturers, focusing on their economic and environmental sustainability features; secondly, to identify a set of critical success factors for eCommerce application of packaging solutions, based on current business trends, the findings of the literature review and the suggestions emerged from the classification. Methodology: For the completion of this thesis, many sources has been used. The literature review is based on the analysis of scientific papers to profile the role and main issues of packaging, both inside the eCommerce industry and other sectors. Subsequently, the classification of the existing packaging solutions has been performed basing on the information available on the sustainability reports, financial statements and official websites of the packaging manufacturers and providers. Output: The output of this thesis is a classification of the existing packaging solutions available on the market, assessing their environmental and economic sustainability features. Moreover, the outcome of the classification is a set of critical success factors that should be evaluated during the selection process of a packaging solution for eCommerce application. This set of features cover both the requirements of packaging in terms of environmental and economic sustainability, which are necessary to be profitable and successful in the today business environment. Subsequently, the critical success factors have been defined starting from the findings of the literature review, the main business trends and the classification performed. The last result of this thesis is the identification, among the sample of solutions analysed, of packaging alternatives already eligible for eCommerce application, according to the set of critical success factors previously identified.
SIRAGUSA, CHIARA
TUMINO, ANGELA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Scopo: Oggigiorno, l'importanza del packaging sta aumentando all'interno del mondo industriale, sia considerando la sua incidenza in termini di impatto ambientale che considerando i suoi costi. La tesi ha due finalità principali: classificare le più recenti alternative di packaging proposte dai principali player dell'eCommerce e dai principali produttori di packaging, focalizzandosi sulle loro caratteristiche di sostenibilità economica ed ambientale; in secondo luogo, identificare una serie di fattori critici di successo per l'applicazione nel mondo eCommerce di tipi di packaging, sulla base delle attuali tendenze, dei risultati della revisione della letteratura e dei suggerimenti emersi dalla classificazione. Metodologia: per il completamento di questa tesi sono state utilizzate molte fonti. La revisione della letteratura si basa sull'analisi di articoli scientifici per delineare il ruolo e le principali problematiche del packaging, sia all'interno dell'industria eCommerce che in altri settori. Successivamente, la classificazione delle soluzioni di imballaggio esistenti è stata eseguita sulla base delle informazioni disponibili sui rapporti di sostenibilità, bilanci e siti web ufficiali dei produttori e fornitori di imballaggi. Output: L'output di questa tesi è una classificazione delle soluzioni di packaging disponibili sul mercato, valutandone le caratteristiche di sostenibilità ambientale ed economica. Inoltre, il risultato della classificazione è un set di Critical Success Factors che dovrebbero essere valutati durante il processo di selezione di una soluzione di packaging dedicata all’eCommerce. Questo insieme di caratteristiche copre sia i requisiti del packaging in termini di sostenibilità ambientale che economica, che sono necessari per avere successo e generare profitto nell'ambiente lavorativo di oggi. Successivamente, i fattori critici di successo sono stati definiti a partire dai risultati della revisione della letteratura, i principali business trends e la classificazione eseguita. L'ultimo risultato di questa tesi è l'individuazione, nel campione di soluzioni analizzate, di alternative di packaging già utilizzabili per l'applicazione eCommerce, in base all'insieme dei Critical Success Factors precedentemente individuati
File allegati
File Dimensione Formato  
2020_12_Giordano.pdf

non accessibile

Descrizione: Testo della Tesi
Dimensione 1.75 MB
Formato Adobe PDF
1.75 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/169364