This master dissertation aims at filling a literature gap by understanding how individual investors make risky decisions when they pledge their wealth in the context of equity crowdfunding, introducing and evaluating a novel factor that can explain the decision-making process of crowdinvestors. Specifically, the purpose of this empirical research is to assess (i) the correlation between a high level of social capital, more precisely the social capital present in the geographical area of the investor's birth, and the investor's risk tolerance when investing in equity crowdfunding campaigns, and (ii) how the beneficial effects of social capital evolve over time as the individual investor becomes more experienced. The empirical study has been conducted considering investment strategies across the whole Italian market, hand-collecting data regarding all the investments made in the national equity crowdfunding market from the beginning of 2014 to the end of 2018, for a total number of 12,249 individual investments in 190 campaigns. The analysis has been structured through 12 multivariate log-linear regression models to identify the existence of a relationship between the natural logarithm of the amount invested for each investment recorded in the database and different regressors that varied among investment-related variables, campaign-related variables, and territorial control variables. Empirical findings confirm the existence of a positive relationship between social capital in a given backer's province of birth and the amount pledged to a risky project, which results to be stronger for each investor's first-time investment and, in the case of serial investors, becomes weaker as the investor gains experience and sophistication.

Scopo della presente tesi è di colmare un gap presente nella letteratura accademica analizzando come gli investitori privati prendano decisioni in circostanze di rischio, quali l'investimento di somme di denaro in campagne di equity crowdfunding, introducendo e valutando un nuovo fattore che possa spiegare il processo decisionale dell’investitore stesso. Nello specifico, lo scopo di questa ricerca empirica è valutare (i) la correlazione tra un elevato livello di social capital, più precisamente il social capital presente nell'area geografica di nascita dell'investitore, e la tolleranza al rischio dell'investitore quando investe in campagne di equity crowdfunding e (ii) come gli effetti benefici del social capital evolvano nel corso del tempo, facendo seguito ad una maturata esperienza da parte dell’investitore. La presente analisi è stata condotta considerando la totalità degli investimenti in equity crowdfunding sul mercato italiano dall’inizio del 2014 alla fine del 2018, raccogliendo manualmente informazioni su un totale di 12.249 investimenti individuali in 190 campagne. L'analisi empirica è stata condotta utilizzando 12 modelli di regressione log-lineare multivariata per identificare l'esistenza di una relazione tra il logaritmo naturale dell'importo investito per ogni investimento registrato nel database e diversi set di variabili legate all'investimento, alla relativa campagna e di controllo territoriale. I risultati empirici confermano l'esistenza di una relazione positiva tra il social capital nella provincia di nascita di un dato investitore e l'importo investito in un progetto ad elevato rischio; in particolare tale evidenza risulta essere più forte considerando solamente il primo investimento di ciascun investitore e, nel caso di investitori seriali, diventa più debole con l’aumentare dell’esperienza acquisita dall’investitore.

Social capital and individual risk-taking behavior in equity crowdfunding

Frenati, Stefano;De Piccoli, Matteo Alessandro
2019/2020

Abstract

This master dissertation aims at filling a literature gap by understanding how individual investors make risky decisions when they pledge their wealth in the context of equity crowdfunding, introducing and evaluating a novel factor that can explain the decision-making process of crowdinvestors. Specifically, the purpose of this empirical research is to assess (i) the correlation between a high level of social capital, more precisely the social capital present in the geographical area of the investor's birth, and the investor's risk tolerance when investing in equity crowdfunding campaigns, and (ii) how the beneficial effects of social capital evolve over time as the individual investor becomes more experienced. The empirical study has been conducted considering investment strategies across the whole Italian market, hand-collecting data regarding all the investments made in the national equity crowdfunding market from the beginning of 2014 to the end of 2018, for a total number of 12,249 individual investments in 190 campaigns. The analysis has been structured through 12 multivariate log-linear regression models to identify the existence of a relationship between the natural logarithm of the amount invested for each investment recorded in the database and different regressors that varied among investment-related variables, campaign-related variables, and territorial control variables. Empirical findings confirm the existence of a positive relationship between social capital in a given backer's province of birth and the amount pledged to a risky project, which results to be stronger for each investor's first-time investment and, in the case of serial investors, becomes weaker as the investor gains experience and sophistication.
BARBI, MASSIMILIANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Scopo della presente tesi è di colmare un gap presente nella letteratura accademica analizzando come gli investitori privati prendano decisioni in circostanze di rischio, quali l'investimento di somme di denaro in campagne di equity crowdfunding, introducendo e valutando un nuovo fattore che possa spiegare il processo decisionale dell’investitore stesso. Nello specifico, lo scopo di questa ricerca empirica è valutare (i) la correlazione tra un elevato livello di social capital, più precisamente il social capital presente nell'area geografica di nascita dell'investitore, e la tolleranza al rischio dell'investitore quando investe in campagne di equity crowdfunding e (ii) come gli effetti benefici del social capital evolvano nel corso del tempo, facendo seguito ad una maturata esperienza da parte dell’investitore. La presente analisi è stata condotta considerando la totalità degli investimenti in equity crowdfunding sul mercato italiano dall’inizio del 2014 alla fine del 2018, raccogliendo manualmente informazioni su un totale di 12.249 investimenti individuali in 190 campagne. L'analisi empirica è stata condotta utilizzando 12 modelli di regressione log-lineare multivariata per identificare l'esistenza di una relazione tra il logaritmo naturale dell'importo investito per ogni investimento registrato nel database e diversi set di variabili legate all'investimento, alla relativa campagna e di controllo territoriale. I risultati empirici confermano l'esistenza di una relazione positiva tra il social capital nella provincia di nascita di un dato investitore e l'importo investito in un progetto ad elevato rischio; in particolare tale evidenza risulta essere più forte considerando solamente il primo investimento di ciascun investitore e, nel caso di investitori seriali, diventa più debole con l’aumentare dell’esperienza acquisita dall’investitore.
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