This report presents the pilot project organized by Permanent Management Office of the Mediterranean Rail Freight Corridor (former Rail Freight Corridor 6), with the support and participation of the involved Infrastructure Managers (RFI, SNCF Réseau and ADIF representatives), their corresponding Traffic Control Centres, the Terminals (Noisy-le-sac, Novara Eurogateway, Torino Orbassano Terminali Italia, Busto Arsizio Hupac and Barcelona-Morrot) and the Freight Forwarders (Mercitalia Intermodal, Novatrans, Hupac Intermodal). The core of the operational activities was accomplished by the Traffic Monitoring Observatory (TMO), a group composed of three management engineers of Politecnico di Milano, whose role was about performing an international end-to-end rail traffic monitoring referring to a train sample made of 6 routes: Noisy – Novara 1 and Novara – Noisy 1 (direct route), Noisy – Novara 2 and Novara – Noisy 2 (route with intermediate stop in Torino Orbassano), Busto Arsizio – Barcelona and Barcelona – Busto Arsizio. TMO adopted RNE TIS (Train Information System) to monitor the selected trains, with the support of phone calls and emails in order to check the data quality of the information provided and to integrate the information, when needed. The monitoring group defined a suitable information flow in order to get and, at the same time, spread useful information towards the targeted actors. The primary objectives of the pilot project were to measure, through several KPIs, the European rail environment performance and to evaluate the IT tools effectiveness and reliability, comparing the real traffic data with the information provided by RNE TIS. Secondly, to improve the coordination among all the actors in the rail supply chain and eventually, to spot the areas of improvements and propose recommendations in order to increase the European rail competitiveness.

Questo elaborato presenta il progetto pilota organizzato dall’Ufficio di Gestione Permanente del Corridoio Mediterraneo (precedentemente Rail Freight Corridor 6), con il supporto e la partecipazione dei Gestori di Infrastruttura (Rappresentanti di RFI, SNCF Réseau e ADIF), i loro corrispondenti Centri di Controllo del Traffico, i Terminal (Noisy-le-sac, Novara Eurogateway, Torino Orbassano Terminali Italia, Busto Arsizio Hupac e Barcelona-Morrot) e gli Spedizionieri (Mercitalia Intermodal, Novatrans, Hupac Intermodal). Il fulcro delle attività operative è stato realizzato dall’Osservatorio di Monitoraggio del Traffico ferroviario (TMO), un gruppo composto da tre ingegneri gestionali del Politecnico di Milano, il cui ruolo consiste nell’effettuare un monitoraggio del traffico ferroviario end-to-end internazionale facendo riferimento a un campione di treni composto da 6 percorsi: Noisy - Novara 1 e Novara - Noisy 1 (percorso diretto), Noisy - Novara 2 e Novara - Noisy 2 (percorso con fermata intermedia a Torino Orbassano), Busto Arsizio - Barcellona e Barcellona - Busto Arsizio. Il TMO ha adottato RNE TIS (Train Information System) per monitorare i treni selezionati, con il supporto di telefonate ed e-mail al fine di verificare la qualità dei dati delle informazioni fornite e per integrare le informazioni, quando necessario. Il gruppo di monitoraggio ha definito un flusso informativo idoneo al fine di ottenere e, allo stesso tempo, diffondere informazioni utili verso gli attori interessati. Gli obiettivi primari del progetto pilota erano misurare, attraverso diversi KPI, le prestazioni del settore ferroviario europeo e valutare l'efficacia e l'affidabilità degli strumenti informatici, confrontando i dati sul traffico reale con le informazioni fornite da RNE TIS. In secondo luogo, migliorare il coordinamento tra tutti gli attori della supply chain ferroviaria ed, eventualmente, individuare delle aree di miglioramento e proporre suggerimenti per aumentare la competitività ferroviaria europea.

International end-to-end rail traffic monitoring: Analysis of the performances of this complex environment in order to improve the European rail competitiveness and the supply chain visibility

Passuello, Dennis;Mian, Manuel
2019/2020

Abstract

This report presents the pilot project organized by Permanent Management Office of the Mediterranean Rail Freight Corridor (former Rail Freight Corridor 6), with the support and participation of the involved Infrastructure Managers (RFI, SNCF Réseau and ADIF representatives), their corresponding Traffic Control Centres, the Terminals (Noisy-le-sac, Novara Eurogateway, Torino Orbassano Terminali Italia, Busto Arsizio Hupac and Barcelona-Morrot) and the Freight Forwarders (Mercitalia Intermodal, Novatrans, Hupac Intermodal). The core of the operational activities was accomplished by the Traffic Monitoring Observatory (TMO), a group composed of three management engineers of Politecnico di Milano, whose role was about performing an international end-to-end rail traffic monitoring referring to a train sample made of 6 routes: Noisy – Novara 1 and Novara – Noisy 1 (direct route), Noisy – Novara 2 and Novara – Noisy 2 (route with intermediate stop in Torino Orbassano), Busto Arsizio – Barcelona and Barcelona – Busto Arsizio. TMO adopted RNE TIS (Train Information System) to monitor the selected trains, with the support of phone calls and emails in order to check the data quality of the information provided and to integrate the information, when needed. The monitoring group defined a suitable information flow in order to get and, at the same time, spread useful information towards the targeted actors. The primary objectives of the pilot project were to measure, through several KPIs, the European rail environment performance and to evaluate the IT tools effectiveness and reliability, comparing the real traffic data with the information provided by RNE TIS. Secondly, to improve the coordination among all the actors in the rail supply chain and eventually, to spot the areas of improvements and propose recommendations in order to increase the European rail competitiveness.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
Questo elaborato presenta il progetto pilota organizzato dall’Ufficio di Gestione Permanente del Corridoio Mediterraneo (precedentemente Rail Freight Corridor 6), con il supporto e la partecipazione dei Gestori di Infrastruttura (Rappresentanti di RFI, SNCF Réseau e ADIF), i loro corrispondenti Centri di Controllo del Traffico, i Terminal (Noisy-le-sac, Novara Eurogateway, Torino Orbassano Terminali Italia, Busto Arsizio Hupac e Barcelona-Morrot) e gli Spedizionieri (Mercitalia Intermodal, Novatrans, Hupac Intermodal). Il fulcro delle attività operative è stato realizzato dall’Osservatorio di Monitoraggio del Traffico ferroviario (TMO), un gruppo composto da tre ingegneri gestionali del Politecnico di Milano, il cui ruolo consiste nell’effettuare un monitoraggio del traffico ferroviario end-to-end internazionale facendo riferimento a un campione di treni composto da 6 percorsi: Noisy - Novara 1 e Novara - Noisy 1 (percorso diretto), Noisy - Novara 2 e Novara - Noisy 2 (percorso con fermata intermedia a Torino Orbassano), Busto Arsizio - Barcellona e Barcellona - Busto Arsizio. Il TMO ha adottato RNE TIS (Train Information System) per monitorare i treni selezionati, con il supporto di telefonate ed e-mail al fine di verificare la qualità dei dati delle informazioni fornite e per integrare le informazioni, quando necessario. Il gruppo di monitoraggio ha definito un flusso informativo idoneo al fine di ottenere e, allo stesso tempo, diffondere informazioni utili verso gli attori interessati. Gli obiettivi primari del progetto pilota erano misurare, attraverso diversi KPI, le prestazioni del settore ferroviario europeo e valutare l'efficacia e l'affidabilità degli strumenti informatici, confrontando i dati sul traffico reale con le informazioni fornite da RNE TIS. In secondo luogo, migliorare il coordinamento tra tutti gli attori della supply chain ferroviaria ed, eventualmente, individuare delle aree di miglioramento e proporre suggerimenti per aumentare la competitività ferroviaria europea.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/169634