In a world where the context is changing very frequently, the arising trends are related to switching the traditional ways of leading the company to more modern ones. Organizational agility is a relatively new organizational concept presented for benefitting from environmental changes and satisfying the needs of the customers. Thus, it is a cutting-edge topic for a scientific study that could be valuable not only for researchers but also for managers of organizations all over the world. The purpose of this research is to understand how agile companies are practically implementing the concept of agility: which are their hurdles, successes and how they deal with them. In order to deeply investigate the topic, three main directions present in the literature were identified: Organizational agility (conceptualization, drivers, enablers, barriers, outcomes, assessment methodologies and the agile transformation process), Agile Organizational Design (intra-organizational and inter-organizational designs) and Leadership in Agile Organizations (at individual and group level). Relevant gaps were found in the existing scientific work. Two paradoxes were found significant: paradox between hierarchy and flatness in organizational structure and paradox between fostering out-of-the-box thinking and ensuring sense of stability in employees. The main focus of this research was the identification of practical examples of how agile firms are coping with mentioned enigmas: multiple case study with four well-established multinational companies was carried out. It was found the list of organizational arrangements used at organizational and operational levels in order to cope with the first paradox, practices used by management on how to foster out-of-the-box behaviours at corporate and team level were found and recommendations for leaders on how to make people feel safe at work and emotionally stable in times of crisis (e.g. Covid-19) were presented. To conclude, agile organizations are organizational forms that embrace the combinations of intertwined concepts of hierarchy, flatness and peculiar leadership practices at different levels based on the situation and the decision to be made.

In un contesto in cui le condizioni al contorno mutano continuamente, le tendenze emergenti sono legate al cambiamento dei modi tradizionali di condurre un’organizzazione verso modalità più moderne. L'agilità organizzativa è un concetto relativamente nuovo nella gestione di un’azienda, introdotto per beneficiare dei cambiamenti ambientali e soddisfare le esigenze dei clienti, e, quindi, si addice perfettamente ad uno studio scientifico, prezioso non solo per i ricercatori ma anche per i manager delle organizzazioni di tutto il mondo. Lo scopo di questa indagine è quello di capire come le aziende implementano concretamente il concetto di agilità. Sono state individuate tre direzioni di ricerca principali: agilità organizzativa (concettualizzazione, driver, fattori abilitanti, barriere, risultati, metodologie di valutazione e processo di trasformazione agile), struttura organizzativa agile (intra-organizzativa e inter-organizzativa) e leadership nelle organizzazioni agili (a livello individuale e di gruppo). Rilevanti lacune sono state riscontrate nella letteratura scientifica esistente. In particolare, due paradossi sono stati sviscerati: il paradosso tra gerarchia e piattezza della struttura organizzativa e il paradosso tra la promozione di un pensiero fuori dagli schemi e la garanzia di un senso di stabilità nei dipendenti. Il focus principale è stato l'identificazione di esempi pratici di come le organizzazioni agili fronteggino tali paradossi: sono stati analizzati quattro casi di studio di aziende ben stabilizzate nel mercato mondiale. Relativamente al primo paradosso, viene presentato l'elenco delle disposizioni adottate a livello organizzativo e operativo. Inoltre, vengono presentate pratiche e metodi utilizzati dal management per promuovere comportamenti “out-of-the-box" a livello corporate e di team, nonché suggerimenti, per i leader, su come far sentire le persone protette sul posto di lavoro ed emotivamente stabili anche in tempi di crisi (e.g. Covid-19). Per concludere, le organizzazioni agili sposano pienamente l’adozione combinata dei concetti di progettazione organizzativa e pratiche manageriali a diversi livelli, a motivo di situazioni fattuali.

Agile into practice : exploring the paradoxes of organizing and leading agile organizations. A multiple case study

KHRAMOVA, ANNA;BINCHI, SAMUELE
2019/2020

Abstract

In a world where the context is changing very frequently, the arising trends are related to switching the traditional ways of leading the company to more modern ones. Organizational agility is a relatively new organizational concept presented for benefitting from environmental changes and satisfying the needs of the customers. Thus, it is a cutting-edge topic for a scientific study that could be valuable not only for researchers but also for managers of organizations all over the world. The purpose of this research is to understand how agile companies are practically implementing the concept of agility: which are their hurdles, successes and how they deal with them. In order to deeply investigate the topic, three main directions present in the literature were identified: Organizational agility (conceptualization, drivers, enablers, barriers, outcomes, assessment methodologies and the agile transformation process), Agile Organizational Design (intra-organizational and inter-organizational designs) and Leadership in Agile Organizations (at individual and group level). Relevant gaps were found in the existing scientific work. Two paradoxes were found significant: paradox between hierarchy and flatness in organizational structure and paradox between fostering out-of-the-box thinking and ensuring sense of stability in employees. The main focus of this research was the identification of practical examples of how agile firms are coping with mentioned enigmas: multiple case study with four well-established multinational companies was carried out. It was found the list of organizational arrangements used at organizational and operational levels in order to cope with the first paradox, practices used by management on how to foster out-of-the-box behaviours at corporate and team level were found and recommendations for leaders on how to make people feel safe at work and emotionally stable in times of crisis (e.g. Covid-19) were presented. To conclude, agile organizations are organizational forms that embrace the combinations of intertwined concepts of hierarchy, flatness and peculiar leadership practices at different levels based on the situation and the decision to be made.
FLOCCO, NICOLE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
15-dic-2020
2019/2020
In un contesto in cui le condizioni al contorno mutano continuamente, le tendenze emergenti sono legate al cambiamento dei modi tradizionali di condurre un’organizzazione verso modalità più moderne. L'agilità organizzativa è un concetto relativamente nuovo nella gestione di un’azienda, introdotto per beneficiare dei cambiamenti ambientali e soddisfare le esigenze dei clienti, e, quindi, si addice perfettamente ad uno studio scientifico, prezioso non solo per i ricercatori ma anche per i manager delle organizzazioni di tutto il mondo. Lo scopo di questa indagine è quello di capire come le aziende implementano concretamente il concetto di agilità. Sono state individuate tre direzioni di ricerca principali: agilità organizzativa (concettualizzazione, driver, fattori abilitanti, barriere, risultati, metodologie di valutazione e processo di trasformazione agile), struttura organizzativa agile (intra-organizzativa e inter-organizzativa) e leadership nelle organizzazioni agili (a livello individuale e di gruppo). Rilevanti lacune sono state riscontrate nella letteratura scientifica esistente. In particolare, due paradossi sono stati sviscerati: il paradosso tra gerarchia e piattezza della struttura organizzativa e il paradosso tra la promozione di un pensiero fuori dagli schemi e la garanzia di un senso di stabilità nei dipendenti. Il focus principale è stato l'identificazione di esempi pratici di come le organizzazioni agili fronteggino tali paradossi: sono stati analizzati quattro casi di studio di aziende ben stabilizzate nel mercato mondiale. Relativamente al primo paradosso, viene presentato l'elenco delle disposizioni adottate a livello organizzativo e operativo. Inoltre, vengono presentate pratiche e metodi utilizzati dal management per promuovere comportamenti “out-of-the-box" a livello corporate e di team, nonché suggerimenti, per i leader, su come far sentire le persone protette sul posto di lavoro ed emotivamente stabili anche in tempi di crisi (e.g. Covid-19). Per concludere, le organizzazioni agili sposano pienamente l’adozione combinata dei concetti di progettazione organizzativa e pratiche manageriali a diversi livelli, a motivo di situazioni fattuali.
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