Climate change, its environmental consequences and the policies of adaptation to it, have led, in recent years, to the search for solutions aimed at mitigating the phenomenon and protecting ecosystems. Among them are the "Nature-Based Solutions", or solutions inspired by nature, which aim to ensure environmental, social and economic benefits. Their application can generate "Green Infrastructures", consisting of planned networks of natural and semi-natural areas of high environmental quality, which provide a wide range of "Ecosystem Services" and protect biodiversity, both in rural and urban contexts. The thesis identifies and deepens the application of NBS in the urban environment. Particular attention was paid to the city of Milan, which, in recent years, both due to its geographical position and its strong urbanization, has experienced a growing manifestation of phenomena due to climate change. The thesis deals with an environmental regeneration project that exploits the possibilities generated by NBS to implement the SEs provided to citizens. Besides, the issue of the economic evaluation was investigated through an analytical estimate of the project cost. After years of debates, the Municipality of Milan, in 2018, having verified the underuse of the overpass in viale Lucania, located in the Corvetto district (Municipio 4), officially approved its demolition. In recent years, to address the problem of recovering obsolete or disused urban infrastructures, numerous urban regeneration projects have been developed around the world to provide new spaces to the public city. After having identified the problems related to the demolition of the overpass structure, the project aims to restore, to the resident community and the users, an open public space, easily accessible at cycle and pedestrian level, equipped with services, activities and equipment and surrounded by greenery, maintaining the structure and converting the function of the overpass and the areas below, without, however, reducing the accessibility of the south-east quadrant of Milan.
Il cambiamento climatico, le sue conseguenze ambientali e le politiche di adattamento ad esso, hanno portato, negli ultimi anni, alla ricerca di soluzioni mirate alla mitigazione del fenomeno e alla tutela degli ecosistemi. Tra di esse vi sono le “Nature-Based Solutions”, ovvero soluzioni ispirate alla natura, che hanno l’obiettivo di garantire benefici ambientali, sociali ed economici. La loro applicazione è in grado di generare le “Green Infrastructure”, costituite da reti pianificate di aree naturali e seminaturali di alta qualità ambientale, che forniscono un’ampia gamma di “Servizi Ecosistemici” e proteggono la biodiversità, sia in contesti rurali che urbani. La tesi individua e approfondisce l’applicazione delle NBS in ambito urbano. Particolare attenzione è stata dedicata alla città di Milano, la quale, negli ultimi anni, sia a causa della sua posizione geografica che della sua forte urbanizzazione, ha registrato una crescente manifestazione di fenomeni dovuti al cambiamento climatico. La tesi affronta un progetto di rigenerazione ambientale che sfrutta le possibilità generate dalle NBS per implementare i SE forniti ai cittadini. Inoltre, è stato approfondito il tema della valutazione economica tramite stima analitica del costo di progetto. Dopo anni di dibattiti, il Comune di Milano, nel 2018, avendo verificato il sottoutilizzo del cavalcavia di viale Lucania, sito nel quartiere Corvetto (Municipio 4), approva ufficialmente la sua demolizione. Negli ultimi anni, per far fronte al problema del recupero delle infrastrutture urbane obsolete o dismesse, sono stati sviluppati, in tutto il mondo, numerosi progetti di rigenerazione urbana con lo scopo di fornire nuovi spazi alla città pubblica. Dopo aver individuato le problematiche relative all’abbattimento della struttura del cavalcavia, il progetto si pone l’obiettivo di restituire, alla comunità residente e ai fruitori, uno spazio pubblico aperto, facilmente accessibile a livello ciclopedonale, dotato di servizi, attività e attrezzature e immerso nel verde, mantenendo la struttura e convertendo la funzione del cavalcavia e delle aree sottostanti, senza, tuttavia, ridurre l’accessibilità carrabile del quadrante sud-est di Milano.
Progetto per la rigenerazione urbana del cavalcavia di viale Lucania. L'impiego delle nature-based solutions nello spazio pubblico
Grassi, Riccardo;Baldassarre, Roberta
2019/2020
Abstract
Climate change, its environmental consequences and the policies of adaptation to it, have led, in recent years, to the search for solutions aimed at mitigating the phenomenon and protecting ecosystems. Among them are the "Nature-Based Solutions", or solutions inspired by nature, which aim to ensure environmental, social and economic benefits. Their application can generate "Green Infrastructures", consisting of planned networks of natural and semi-natural areas of high environmental quality, which provide a wide range of "Ecosystem Services" and protect biodiversity, both in rural and urban contexts. The thesis identifies and deepens the application of NBS in the urban environment. Particular attention was paid to the city of Milan, which, in recent years, both due to its geographical position and its strong urbanization, has experienced a growing manifestation of phenomena due to climate change. The thesis deals with an environmental regeneration project that exploits the possibilities generated by NBS to implement the SEs provided to citizens. Besides, the issue of the economic evaluation was investigated through an analytical estimate of the project cost. After years of debates, the Municipality of Milan, in 2018, having verified the underuse of the overpass in viale Lucania, located in the Corvetto district (Municipio 4), officially approved its demolition. In recent years, to address the problem of recovering obsolete or disused urban infrastructures, numerous urban regeneration projects have been developed around the world to provide new spaces to the public city. After having identified the problems related to the demolition of the overpass structure, the project aims to restore, to the resident community and the users, an open public space, easily accessible at cycle and pedestrian level, equipped with services, activities and equipment and surrounded by greenery, maintaining the structure and converting the function of the overpass and the areas below, without, however, reducing the accessibility of the south-east quadrant of Milan.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/169851